Szkoła dawniej i dziś. Zamiast tablicy z kredą – rzutnik
To, jak zmieniał się system edukacji, zabawnie obrazuje mem, nawiązujący do zadań-zagadek zamieszczonych w gazetkach dla dzieci, gdzie trzeba znaleźć określoną liczbę różnic między obrazkami:

I chociaż z pewnością pojawią się nagle oburzone głosy, mówiące: „Jak to się nic nie zmieniło? Przecież mamy…” – w tym miejscu może pojawić się litania określonych rozwiązań czy pomocy dydaktycznych (tablice interaktywne, rzutniki, e-podręczniki czy metody pracy w grupie) – to prawda jest taka, że trzon systemu wciąż jest taki sam. Łudząco przypomina on ten wprowadzony w Prusach na początku XIX wieku przez Fryderyka Wilhelma III. Na czym polegał system pruski i jaki był jego cel?
Pruski system nauki i jego główne założenia
Obowiązkowa szkoła powszechna powstała z inicjatywy władcy Prus po klęskach w wojnach napoleońskich. Szczególnie trudna dla Prusaków okazały się bitwy pod Jeną-Auerstedt, w których siły francuskie dotkliwie rozgromiły wroga. Słaba armia i nieskuteczne szkolenie żołnierzy to tylko część z powodów, które doprowadziły do przeprowadzenia przez Fryderyka Wilhelma III gruntownych reform politycznych i społecznych, także edukacyjnych.