Tak szkoły będą oszczędzać zimą. Ciemniej i chłodniej, ale tylko w określonych porach. Co planują samorządy? Nauka zdalna ostatecznością

OPRAC.:
Barbara Wesoła
Barbara Wesoła
PAP
PAP
Nauka zdalna w szkołach czy brak świateł na ulicach? Samorządy szukają oszczędności
Nauka zdalna w szkołach czy brak świateł na ulicach? Samorządy szukają oszczędności fot. Grzegorz Olkowski/Polska Press
Kryzys energetyczny zmusza do oszczędzania w szkołach na prądzie i ogrzewaniu. Nauka zdalna to ostateczność. To nie jest wizja, którą z przyjemnością będą chcieli realizować dyrektorzy. Dlatego samorządy w całej Polsce szukają rozwiązań, aby zapewnić ciepło w szkołach. Szykują się na oszczędności energii na różne sposoby. Planowane są ograniczenia w oświetleniu budynków, boisk i miejsc mniej używanych. „Niczego nie zmieniamy w planie zajęć. Będzie ciepło i będziemy za to płacić" – powiedział wójt jednej z gmin. Czego spodziewać się zimą w szkołach?

Spis treści

Tak będzie wyglądało ogrzewanie w szkołach zimą 2022/2023

Jak dowiedział się PAP, samorządy w Polsce robią co mogą, aby nauka zdalna w szkołach nie była konieczna. To, czy akcja oszczędzania przyniesie rezultaty okaże się już niebawem. W planach m.in.:

  • ogrzewanie wybranych pomieszczeń,
  • obniżenie temperatury,
  • rezygnacja z oświetlenia.

Nauka zdalna to ostateczność

Chociaż w przypadku nieogrzanych wystarczająco szkół, dyrektorzy mają furtkę do zawieszenia zajęć stacjonarnych, jak podkreśla MEiN, przepisy nie powinny być podstawą do planowania takich rozwiązań.

Nauka zdalna nie leży w niczyim interesie. Jednak problemy z opałem i podwyżki cen prądu to realne problemy szkół. Samorządy, które są odpowiedzialne za finansowanie oświaty muszą szukać rozwiązań budżetowych. Ciemni i zimno w szkołach w określonych godzinach np. w weekendy oraz oszczędzanie na oświetleniu ulic może uratować funkcjonowanie przedszkoli i szkół.

Temperatura zostanie obniżona, oświetlenie zniknie z dróg i boisk – takie rozwiązania mają samorządy

Jak wynika z przepisów, temperatura w szkole nie powinna być niższa niż 18 stopni. Na zejście do tego granicznego poziomu zdecydował się m.in. samorząd w Koszalinie w przypadku szkół. W przedszkolach temperatura będzie utrzymywana na minimalnym poziomie 20 stopni.

Jednocześnie wieczorami, w nocy i w weekendy temperatura w placówkach oświatowych będzie obniżana, a światła na korytarzach zostaną wyłączone. Ograniczone też zostanie oświetlenie boisk szkolnych, na orlikach będzie ono włączone do godz. 19. Krzyżanowski dodał, że oświetlenie placówek oświatowych jest sukcesywnie wymieniane na LED.

Również w podolsztyńskiej gminie Stawiguda w ramach oszczędności w placówkach oświatowych, tak jak w innych instytucjach podległych gminie obniżona zostanie temperatura do 19 st. C. Przyspieszona zostanie wymiana żarówek na energooszczędne.

W Gnieźnie podjęto decyzję o obniżeniu temperatury na węźle ciepłowniczym o 2 stopnie. Chłodniej będzie w podstawówkach, przedszkolach i żłobkach. Dodatkowo wyłączone zostanie podświetlenie elewacji dwóch szkół podstawowych – nr 2 i nr 6.

Nauka zdalna zimą 2022? Są ku temu inne przesłanki niż Covid-19. Samorządy szukają oszczędności i nie chcą zamykać szkół, ale w 1/3 placówek rozważany jest powrót do nauki zdalnej

Nauka zdalna powróci przez chłód w klasach? Rozważa to 1/3 s...

Warszawski ratusz apeluje do dyrektorów o ogrzewanie tylko używanych pomieszczeń

"Program oszczędzania został opracowany w taki sposób, by w jak najmniejszym stopniu oddziaływał na komfort uczniów przebywających w szkołach. Nie ma w nim mowy o jakichkolwiek działaniach, które mogłyby negatywnie wpłynąć na bezpieczeństwo i zdrowie uczniów, czy poziom kształcenia. Nacisk położony jest przede wszystkim na wyłączanie światła w pomieszczeniach nieużywanych, wyłączanie urządzeń, które nie są niezbędne do prowadzenia zajęć – takich jak neony, wewnętrzne ekrany informacyjne, iluminacje" - powiedziała PAP wiceprezydent Warszawy Renata Kaznowska.

"Poprosiliśmy dyrektorów, by nie dogrzewać pomieszczeń urządzeniami elektrycznymi, wietrzyć pomieszczenia między lekcjami w sposób krótkotrwały, ale intensywny – po wcześniejszym wyłączeniu ogrzewania" - zaznaczyła.

Dodała, że ratusz zwraca uwagę na konieczność nieustannego weryfikowania zużycia mediów, dokładnego zamykania okien po godzinach otwarcia placówki, korzystania z rozwiązań energooszczędnych, jak też maksymalnego wykorzystania już ogrzanych sal – czyli w miarę możliwości korzystania z jednego pomieszczenia przez 10 godzin zamiast z pięciu sal po 2 godziny dziennie.

W Gdyni uruchomiono nowe węzły ciepłownicze w przedszkolach

W Gdyni uruchomiono dwa nowe węzły cieplne: w Przedszkolu nr 27 przy ul. Wiejskiej oraz w Szkole Podstawowej nr 29 przy ul. Ściegiennego. Zmodernizowała je spółka OPEC we współpracy z gdyńskim samorządem.

Prezes spółki Okręgowego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej Wojciech Folejewski wyjaśnił, że modernizacja węzłów polegała na wycięciu wszystkich starych urządzeń, które były zamontowane. W to miejsce zamontowano nowy węzeł "Nasz nowy system ciepłowniczy daje potencjał na zaoszczędzenie do 30 proc. energii rocznie" - dodał.

Dolny Śląsk będzie optymalizował koszty w zgodzie z przepisami prawnymi

"Mamy tu na myśli np. wyłączanie urządzeń elektrycznych, gdy nie są one wykorzystywane. Edukacja, pod tym względem jest bardzo dużym wyzwaniem. Mamy aż 220 placówek, które działają w 260 budynkach, a koszty utrzymania drastycznie wzrastają. Dlatego poprosiliśmy dyrektorów szkół i przedszkoli o optymalizację kosztów na tyle, na ile pozwalają przepisy prawne" - powiedziała Monika Dubec z wrocławskiego magisteriatu.

Rzeczniczka prasowa Urzędu Miejskiego w Świdnicy Magdalena Dzwonkowska poinformowała PAP, że dyrektorzy wszystkich instytucji miejskich, w tym także placówek oświatowych otrzymali zalecenia, aby w miarę możliwości:

  • wyłączać niepotrzebne oświetlenie w pomieszczeniach nieużywanych, korytarzach, toaletach,
  • monitorować temperaturę w budynkach.

Samorządy szukają długofalowych rozwiązań

Radosław Paszkiewicz, kierownik Oddziału Planowania i Analiz Budżetu Wydział Oświaty w Poznaniu przekazał, że w ramach współpracy ze spółką dostarczającą ciepło już w ubiegłym roku zainicjowany został program zarządzania ciepłem w budynkach oświatowych. "Obecnie objętych jest nim 26 obiektów, a docelowo będą uwzględnione wszystkie budynki (kolejnych 27 umów podpisano 22 września 2022 r.), do których spółka dostarcza ciepło. Działania te, dzięki wykorzystaniu zdalnej telemetrii, umożliwiają znaczne redukcje zużycia ciepła, a co za tym idzie, również oszczędności" – podkreślił.

Rzecznik prasowy Urząd Miasta Piły Piotr Gadzinowski przekazał, że wśród rekomendowanych działań jest m.in.

  • sterowane czujnikami ruchu oświetlenia toalet, łazienek i korytarzy,
  • zamykanie ogrzewania podczas wietrzenia pomieszczeń,
  • używanie urządzeń zasilanych energią elektryczną wyłącznie w procesie dydaktycznym (np. pomoce naukowe, komputery).

Tak samorządy szukają oszczędności poza placówkami oświatowymi

Samorządowcy w województwie opolskim nie widzą specjalnych możliwości oszczędzania na energii elektrycznej czy cieplnej w placówkach oświatowych. Jak powiedział PAP Mariusz Kozaczek, wójt gminy Lubrza, do oszczędzania jego samorząd podejdzie w sposób kompleksowy.

Dzieci nie mogą uczyć się przy zgaszonym świetle, czy poniżej ustawowo określonych temperatur. Kupimy opał za każdą cenę i będziemy ogrzewać szkoły i przedszkola. Żeby zaoszczędzić w skali gminy na prądzie, postanowiliśmy, że wyłączymy część oświetlenia dróg, a w urzędzie każdego dnia przez półtorej godziny będą wyłączone komputery – powiedział Kozaczek

Podobnie jak inni samorządowcy w regionie, Józef Swaczyna, starosta w Strzelcach Opolskich, zapewnia, że samorząd zrobi wszystko, by nie dopuścić do nauki zdalnej. "Gdzie się dało, wymieniamy oświetlenie na ledowe. Są przepisy, które mówią jasno, do jakiego stopnia można przykręcić kaloryfery. Na pewno zrobimy wszystko, by nie doszło do wysyłania uczniów na naukę zdalną, bo to będzie szkoda dla wszystkich" – uważa Swaczyna.

W szkołach będzie wygaszone wszelkie zbędne oświetlenie, jednak nie ma mowy o nauce w ciemnościach. Klasy i pomieszczenia, w których przebywają dzieci muszą być odpowiednio oświetlone. Temperatura w klasach też jest określona przepisami i my zrobimy wszystko, by ten komfort utrzymać – zapewnia burmistrz Głogówka, Piotr Bujak

Będzie ciepło i będziemy za to płacić – deklaruje samorząd z południa Polski

Z kolei jak zaznaczył wój gminy Jasło Wojciech Piękoś, "dzieci mają mieć ciepło". "W placówkach oświatowych ma być ciepło i będzie ciepło. Gminę będzie stać na to, żeby we wszystkich szkołach było ciepło. Nie ograniczamy procesu dydaktycznego. Niczego nie zmieniamy w planie zajęć. Będzie ciepło i będziemy za to płacić" - zauważył. Zdaniem wójta Piękosia, oszczędności należy szukać w innych obszarach działalności samorządu.

Wójt Korczyny koło Krosna Jan Zych także nie przewiduje "drastycznych oszczędności" w placówkach oświatowych. Jego zdaniem, dużą rolę w zmniejszeniu zużycia energii mają kierujący tymi placówkami. "Oni najlepiej wiedzą, co można zrobić, np. wygaszać światła w pomieszczeniach, gdzie się nie przebywa. Również nauczyciele i obsługa szkół muszą apelować i zwracać uwagę na oszczędzanie energii" - dodał.

Władze miasta Krakowa, póki co nie zdecydowały o wprowadzaniu oszczędności w placówkach oświatowych. Na początku roku wystosowały jedynie list do dyrektorów szkół o oszczędzanie energii i wody, by w ten sposób nie tylko ograniczyć wzrost wysokości rachunków, ale i kształtować postawy ekologiczne.

W Zielonej Górze w szkołach też nie będzie przykręcania kurków ogrzewania i wykręcania żarówek. Szukając oszczędności w zużyciu drożejącej energii magistrat zamierza m.in. wprowadzać energooszczędne oświetlenie i kontynuować termomodernizację obiektów oświatowych" – poinformował PAP z-ca prezydenta Zielonej Góry Dariusz Lesicki.

Samorządy na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (zrzesza ona ustawowo 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego) też nie planują na razie drastycznych oszczędności w zużyciu energii w swoich placówkach oświatowych. Kupują bowiem kluczowe nośniki energii – także dla placówek oświatowych — w koordynowanych przez Metropolię grupach zakupowych.(PAP)

Źródło:

od 12 latprzemoc
Wideo

Akcja cyberpolicji z Gdańska: podejrzani oszukali 300 osób

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji