Uczniowie z Ukrainy z obowiązkiem szkolnym. Szkoły muszą przygotować się na te zmiany

Magdalena Konczal
Opracowanie:
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Resort edukacji rekomenduje wprowadzenie asystentów międzykulturowych oraz tworzenie oddziałów przygotowawczych, kiedy do szkoły dołącza nowa grupa osób z obcego systemu. Jest to forma edukacji przygotowująca do wejścia do regularnej klasy. Jakie jeszcze rozwiązania będą wprowadzone od 1 września 2024 roku w związku z wprowadzeniem obowiązku szkolnego dla dzieci z Ukrainy?

Spis treści

Uczniowie z Ukrainy w polskich szkołach

We wtorek, 23 lipca, odbyło się posiedzenie sejmowej Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych. Rozpatrzono wówczas informację ministra spraw wewnętrznych i administracji na temat sytuacji mniejszości ukraińskiej w Polsce w świetle napływu migrantów z Ukrainy, a potem informację ministra edukacji o sytuacji edukacyjnej w tym kontekście.

uczniowie na lekcji, w tle flaga Ukrainy
W szkołach mają być tworzone oddziały przygotowawcze, a pracę nauczycieli wspierać będą asystenci międzykulturowi. 123 RF/ zdjęcie seryjne

Dyrektor Departamentu Wyznań Religijnych oraz Mniejszości Narodowych i Etnicznych w MSWiA Andrzej Rudlicki poinformował, że w 2014 r. obywatele Ukrainy mieli 41 tys. zezwoleń na pobyt w Polsce, a do czerwca 2024 r. liczba ta znacząco przekroczyła milion.

Nawiązując do tematu posiedzenia Magda Witan z Departamentu Współpracy Międzynarodowej w MEN podkreśliła, że dla uczniów trafiających z zagranicznego do polskiego systemu przewidziano wsparcie, a jego celem jest na początkowym etapie, by jak najszybciej przygotować ich do pełnego włączenia się do systemu oraz do tzw. regularnej klasy.

Oddziały przygotowawcze i asystenci międzykulturowi

Mówiła też o tym, że w przypadku dzieci cudzoziemskich nauka może być organizowana w oddziałach przygotowawczych. To także zajęcia wyrównawcze – by nie było dużych różnic między ukraińskim a polskim programem, a także dodatkowa i bezpłatna nauka języka polskiego.

Przypomniała, że od 1 września 2024 roku wprowadzeni zostaną asystenci międzykulturowi. Będzie też obowiązek szkolny dla dzieci ukraińskich. Zaznaczyła, że „wyjątkiem będzie jeden rocznik, który od 1 września wejdzie do ostatniej klasy ukraińskiego systemu edukacji i w 2025 r. ci uczniowie będą planowali podejść do tak zwanej ukraińskiej matury”. Wyjaśniła, że będzie to jedyny rocznik, który będzie mógł kontynuować edukację w formule online.

– Wszystkie pozostałe osoby powinny dołączyć do polskiej szkoły – podkreśliła Magda Witan.

Przedstawiciele resortów byli pytani m.in., ile oddziałów przygotowawczych zostanie otwartych i czy opisano zawód asystenta międzykulturowego.

– Ministerstwo rekomenduje, by w każdym przypadku, gdy do szkoły dołącza nowa grupa uczniów z obcego systemu, za każdym razem tworzyć oddział przygotowawczy – podkreśliła Witan. – To jest forma edukacji, która pozwala z jednej strony na realizowanie podstawy programowej i jest możliwość otrzymania promocji na koniec roku, ale jednocześnie ten proces jest z naciskiem na nauczanie języka polskiego, żeby móc później płynnie wejść do systemu i wejść do tak zwanej regularnej klasy.

Mówiła także o roli asystenta międzykulturowego. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zaakceptowało wniosek o wpisanie nowej klasyfikacji. Wyjaśniła, że asystent międzykulturowy „diagnozuje etapy szoku kulturowego i bariery adaptacji (...), podejmuje działania zapobiegawcze i naprawcze”. Zaznaczyła, że „nie ma limitu czasowego, jeśli chodzi o zatrudnienie asystenta międzykulturowego”.

Dodała, że na finansowanie stanowiska przewidziano pieniądze z Funduszu Pomocy, „ale również ministerstwo i rząd podejmują działania w celu otrzymania środków unijnych, jak wszystko dojdzie do skutku, to otrzymamy 500 milionów złotych w ogóle na wsparcie dzieci uchodźczych z Ukrainy”. Dodała, że przewidują one również komponent, który pozwoli na zatrudnienie czy szkolenie asystentów międzykulturowych.

Obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Prezes Związku Ukraińców w Polsce Mirosław Skórka podziękował za „wszystkie działania, które realizowało państwo polskie wobec uchodźców, ale też wobec całej walczącej Ukrainy”.

Ocenił, że realnym problemem jest „dostosowanie programu nauczania dzieci, w ogóle otwarcie programu nauczania w polskich szkołach, również na kwestie obecności tak dużej liczby dzieci ukraińskich”. Dodał, że mowa o ok. 400 tys. dzieci obywateli Ukrainy w Polsce.

– To są dzieci uchodźcze, plus dzieci obywateli Ukrainy i emigracji zarobkowej w Polsce – powiedział.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie.Obserwuj
StrefaEdukacji.pl
!

Źródło:

Polska Agencja Prasowa

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji