W których miastach jest najwięcej uczniów i przedszkolaków z Ukrainy? Nowe dane Ministerstwa Edukacji i Nauki

OPRAC.:
Małgorzata Meszczyńska
Małgorzata Meszczyńska
Najwięcej ukraińskich dzieci uczy się i chodzi do przedszkoli w Warszawie (ok. 17,2 tys.), Wrocławiu (8,5 tys.) i Krakowie (7,4 tys.), wynika z danych MEiN.
Najwięcej ukraińskich dzieci uczy się i chodzi do przedszkoli w Warszawie (ok. 17,2 tys.), Wrocławiu (8,5 tys.) i Krakowie (7,4 tys.), wynika z danych MEiN. Peter Pike/pixabay.com
W polskich szkołach i przedszkolach jest obecnie 187,9 tys. dzieci i młodzieży z Ukrainy. Ministerstwo Edukacji i Nauki podało nowe dane dotyczące liczby uczniów i przedszkolaków objętych edukacją i opieką w polskich placówkach. To dzieci uchodźców wojennych. W których miastach jest ich najwięcej? Jak wygląda edukacja ukraińskich dzieci w Polsce? Jakie są zasady przyjęcia uczniów z Ukrainy do polskich szkół? Sprawdzamy.

Spis treści

Gdzie uczą się i rozwijają talenty młodzi uchodźcy?

Najwięcej ukraińskich dzieci uczy się w Warszawie (ok. 17,2 tys.), Wrocławiu (8,5 tys.) i Krakowie (7,4 tys.), wynika z danych MEiN. Edukacją przedszkolną w Polsce objętych jest ok. 43,8 tys. dzieci z Ukrainy, które przybyły po 24 lutego 2022 r.,, czyli po wybuchu wojny.

  • Blisko 36,9 tys. dzieci uczęszcza do przedszkoli.
  • Ok. 470 dzieci uczestniczy w zajęciach w punktach przedszkolnych.
  • 10 jest w zespołach wychowania przedszkolnego.
  • 6,4 tys. dzieci z Ukrainy jest w oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych.

W szkołach podstawowych w całej Polsce uczy się ok. 116,8 tys. dzieci, które znalazły się w Polsce po wybuchu wojny. W tym gronie jest 110 uczniów przyjętych do ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia oraz 8 do Poznańskiej szkoły chóralnej.

W szkołach ponadpodstawowych uczy się 27,2 tys. uczniów-uchodźców z Ukrainy:

  • ok. 10 tys. uczy się w liceach ogólnokształcących,
  • 8 tys. w technikach,
  • blisko 3 tys. w szkołach branżowych I stopnia,
  • 12 w szkołach branżowych II stopnia,
  • blisko 5,9 tys. w szkołach policealnych.

Młodzi Ukraińcy, którzy przyjechali do naszego kraju po wybuchu wojny, mają szanse rozwijać swoje talenty i zainteresowania. 59 uczniów przyjętych zostało do ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia, 121 to uczniowie liceum sztuk plastycznych, 66 to uczniowie ogólnokształcącej szkoły baletowej, 2 to uczniowie Bednarskiej Szkoły Realnej, 2 to uczniowie Kolegium Pracowników Służb Społecznych. 60 uczniów z Ukrainy uczy się w szkole specjalnej przysposabiającej do pracy.

Najwięcej ukraińskich dzieci i młodzieży, przybyłych do Polski po 24 lutego, uczy się w:

  • woj. mazowieckim - 33,6 tys.,
  • woj. śląskim - 21 tys.,
  • woj. dolnośląskim - blisko 21 tys.

Informacje pochodzą z Systemu Informacji Oświatowej (SIO) i pokazują stan na dzień 14 lutego 2023 r.

Uczniów-uchodźców już nie przybywa?

Jak sytuacja wygląda w Warszawie, w której jest największa liczba młodych uchodźców wojennych z Ukrainy? Stołeczny ratusz podaje, że na ponad 17 tys. dzieci i młodzieży z Ukrainy, które przybyły po wybuchu wojny i chodzą do przedszkoli i szkół na terenie Warszawy, ponad 14 tys. uczęszcza do miejskich placówek oświatowych:

  • ponad 3 tys. jest pod opieką przedszkoli i oddziałów przedszkolnych,
  • blisko 10 tys. chodzi do szkół podstawowych,
  • nieco ponad 1 tys. do szkół ponadpodstawowych.

Część młodych Ukraińców dołączyła do istniejących klas, część uczy się w oddziałach przygotowawczych. Obecnie w Warszawie funkcjonują 124 oddziały przygotowawcze dla ukraińskich dzieci. Młodzi uchodźcy uczęszczają w sumie do 72 warszawskich szkół - 60 podstawówek i 12 liceów.

W pierwszych dniach lutego, wiceminister edukacji i nauki Dariusz Piontkowski, podczas posiedzenia sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży ocenił, że od kilku miesięcy liczba uczniów i przedszkolaków z Ukrainy ich jest dosyć stabilna.

- Na początku, kiedy przybywali uchodźcy z Ukrainy, widzieliśmy bardzo dynamiczny wzrost. Teraz ta sytuacja się ustabilizowała – mówił wiceminister.

Pod koniec kwietnia 2022 roku Ministerstwo Edukacji i Nauki podawało, że w polskim systemie edukacji jest ponad 193 tys. dzieci i młodzieży z Ukrainy.

Według danych na koniec roku szkolnego 2021/2022 w polskim systemie edukacji było ok. 182,6 tys. młodych uchodźców wojennych. Blisko 50 tys. dzieci było w edukacji przedszkolnej, ok. 117,2 tys. w szkołach podstawowych, a ok. 15,5 w szkołach ponadpodstawowych. W oddziałach przygotowawczych w szkołach uczyło się wówczas ok. 36,5 tys., a w klasach wraz z polskimi rówieśnikami - 146,2 tys.

Obecnie, jak podaje MEiN, w całym kraju w 952 oddziałach przygotowawczych uczy się ok. 14,5 tys. uczniów z Ukrainy.

Aktualne dane Systemu Informacji Oświatowej (stan na 14 lutego 2023 r.) wskazują, że w polskich szkołach i placówkach oświatowych pracuje 1792 nauczycieli z Ukrainy. W tej grupie jest 1120 nauczycieli, którzy zostali zatrudnieni w szkołach i placówkach oświatowych od 24 lutego 2022 r., czyli po rosyjskiej agresji na Ukrainę.

Uczniowie z Ukrainy – na jakich zasadach?

Dzieci i młodzież z Ukrainy są przyjmowani do publicznych szkół oraz obejmowani opieką i nauczaniem na warunkach dotyczących obywateli polskich. Regulują to przepisy, które stosowane są wobec wszystkich dzieci cudzoziemskich w wieku obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, czyli od 7. do 18. roku życia. Dzieci są przyjmowanie do szkół na bieżąco - w ciągu całego roku szkolnego.

Aby zapisać dziecko do polskiej szkoły, należy złożyć wniosek do dyrektora placówki. Publiczna szkoła podstawowa, w rejonie której mieszka dziecko przybyłe z zagranicy, ma obowiązek przyjąć ucznia. Inne publiczne szkoły podstawowe (spoza rejonu zamieszkania dziecka) oraz szkoły ponadpodstawowe, przyjmują ucznia, jeśli posiadają wolne miejsca. Jeśli rodzice dziecka z zagranicy nie mogą znaleźć szkoły, która ma wolne miejsca w danej klasie, mogą zwrócić się do organu prowadzącego szkoły (np. wydziału edukacji gminy lub powiatu) z prośbą o wskazanie szkoły posiadającej wolne miejsca.

Do której klasy powinno być przyjęte dziecko z zagranicy? Ustalane jest to na podstawie dokumentów wydanych przez szkołę, do której uczęszczało dziecko w swojej ojczyźnie. Jeśli dziecko nie ma takich dokumentów (co bywa częste w sytuacji ucieczki przed wojną), jest to ustalane zgodnie z sumą lat nauki dziecka za granicą - na podstawie oświadczenia rodziców.

Co ważne, szkolne dokumenty dziecka nie muszą być tłumaczone przez tłumacza przysięgłego na język polski. Rodzice mogą również zwrócić się do dyrektora o przyjęcie dziecka do niższej klasy, niż wynika to z sumy ukończonych lat nauki szkolnej, np. ze względu na wiek dziecka.

A co, jeśli dziecko nie zna języka polskiego?

Brak znajomości języka polskiego przez dziecko nie jest przeszkodą w przyjęciu go do polskiej szkoły. Dla uczniów, którzy nie znają języka polskiego w stopniu wystarczającym, szkoła organizuje dodatkowe nieodpłatne lekcje języka polskiego przez okres 24 miesięcy. Zajęcia takie mogą być prowadzone także w grupach międzyszkolnych. Szkoła może także tworzyć tzw. oddziały przygotowawcze – i tak dzieje się właśnie w przypadku uczniów, którzy dotarli do Polski z Ukrainy po wybuchu wojny.

Oddziały przygotowawcze dla uczniów z zagranicy, którzy słabo znają, lub nie znają zupełnie języka polskiego, mogą być tworzone zarówno w szkołach publicznych, jak i w niepublicznych. Przepisy wskazują, że nauka w oddziale przygotowawczym trwa jeden rok szkolny. Może być skrócona albo wydłużona. W tym drugim przypadku – najwyżej o kolejny rok szkolny.

Dzieci uchodźców uczą się również zdalnie

Młodych uchodźców wojennych z Ukrainy jest w Polsce więcej, niż wskazują na to dane Ministerstwa Edukacji i Nauki. SIO nie uwzględnia bowiem dzieci i młodzieży, która uczy się zdalnie i nadal funkcjonuje w ukraińskim systemie oświaty. Te dzieci nie są objęte obowiązkiem szkolnym ani obowiązkiem nauki zgodnie z polskim prawem. Co ważne – jeśli dziecko lub nastolatek kontynuuje naukę w macierzystej placówce z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, rodzic lub osoba sprawująca opiekę nad uczniem jest zobowiązana złożyć oświadczenie o kontynuacji kształcenia w ukraińskim systemie oświaty. Takie oświadczenie powinno być złożone w urzędzie gminy, zgodnie z miejscem pobytu dziecka w Polsce.

Aby pomóc ukraińskim uchodźcom wojennym w nauce, UNICEF finansuje organizację miejsc do edukacji online. 48 takich punktów, przy wsparciu UNICEF-u, zorganizował warszawski samorząd. Punkty nauki zdalnej znajdują się m.in. w Pałacu Młodzieży, Centrum Edukacji i Rozwoju na Woli oraz w dzielnicowych placówkach pozaszkolnych. Miejsca te są wyposażone w stanowiska komputerowe podłączone do sieci, a uczniowie pracują pod opieką ukraińskich nauczycieli.

Źródło:

iPolitycznie - Czy słowa Stefańczuka o Wołyniu to przełom?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji
Dodaj ogłoszenie