Wcześniejsze emerytury dla nauczycieli. Wkrótce pojawią się szczegóły zmian. Minister edukacji: „Projekt jest już na końcowym etapie prac”

Magdalena Konczal
Opracowanie:
Wcześniejsze emerytury dla nauczycieli, przedstawiciele MEiN podkreślają, że szczegóły pojawią się na wiosnę.
Wcześniejsze emerytury dla nauczycieli, przedstawiciele MEiN podkreślają, że szczegóły pojawią się na wiosnę. RODNAE Productions/ pexels
W środę 22 marca 2023 roku odbyło się kolejne już spotkanie MEiN ze związkami zawodowymi. Tym razem rozmawiano na temat odbiurokratyzowania szkół i ocenie pracy nauczyciela, choć jak zaznaczają przedstawiciele związków, według nich są istotniejsze kwestie, które należało poruszyć, czyli wcześniejsze emerytury dla nauczycieli oraz wzrost wynagrodzeń. Dariusz Piontkowski zaznaczył, że w maju związkom zawodowym zostanie przedstawiony projekt rozwiązań legislacyjnych dotyczący wcześniejszych emerytur. Z kolei Przemysław Czarnek na antenie Radiowej Jedynki zaznaczył, że projekt ten jest już na końcowym etapie.

Spis treści

Wcześniejsze emerytury dla nauczycieli. Zapowiedź ministra Czarnka

O przywrócenie wcześniejszych emerytur dla nauczycieli w TVP Info i Radiowej Jedynce pytany był minister edukacji. Przemysław Czarnek zaznaczył, że „jeszcze wiosną tego roku ten projekt ujrzy światło dzienne”.

– Mamy już na końcowym etapie - wypracowany wspólnie ze związkami zawodowymi (...) - projekt ustawy przywracający uprawnienie emerytury nauczycielskiej, które to uprawnienie nauczyciele utracili w 2009 roku. [...] To jest uprawnienie, nie przywilej. Szkoła jest specyficznym miejscem pracy. Uprawnienie nauczycielskie - emerytura po 20 latach przy tablicy z uczniami, 30 latach pracy w ogóle - jest potrzebne, również po to, by odpowiadać na przewidywalny kryzys demograficzny w polskich szkołach, zwłaszcza ponadpodstawowych w perspektywie następnych pięciu lat – mówił minister edukacji.

Odbiurokratyzowanie szkół i ocena pracy nauczyciela

W środę w Ministerstwie Edukacji i Nauki wiceminister Piontkowski spotkał się z przedstawicielami związków zawodowych zrzeszających nauczycieli. Było to kolejne spotkanie w ramach Zespołu ds. statusu zawodowego pracowników oświaty. MEiN zaproponowało by tematem było odbiurokratyzowanie pracy szkoły: dokumentacja związana z pracą nauczyciela i dyrektora szkoły, zasady dokonywania oceny pracy nauczyciela.

– Trwa jeszcze spotkanie z przedstawicielami trzech central związkowych. Rozmawialiśmy w pierwszej części o odbiurokratyzowaniu systemu pracy w szkole. Zgodnie z sugestiami central związkowych przygotowaliśmy wykaz dokumentów, które są obowiązkowe w szkole, które muszą wypełniać dyrektorzy oraz nauczyciele – poinformował wiceminister. – Te informacje przekażemy także kuratorom oświaty. Zawiśnie informacja na stronie internetowej tak, aby wszyscy zdawali sobie sprawę, jakie dokumenty są obowiązkowe w szkole.

Dodał też, że jest to odpowiedź na sygnały zgłaszane przez związki zawodowe.

– Domagano się od nas zrobienia takiego spisu dokumentów wynikających z przepisów prawa. Mamy nadzieję, że to ułatwi nauczycielom także reagowanie na polecenia dyrektorów szkół, którzy domagają się dokumentów, które nie są obowiązkowe – zaznaczył Piontkowski.

Podał, że w dalszej części spotkania rozmowy będą dotyczyć oceny pracy nauczycieli.

– Tu różnimy się ze związkami zawodowymi, które chciałby odejść od oceny, przynajmniej oceny punktowej. My przedstawiamy argumenty, według których to rozwiązanie jest słuszne – powiedział.

Wcześniejsze emerytury dla nauczycieli. Szczegóły w maju

Wiceminister zaznaczył też, że związkowcy chcą rozmawiać o innych tematach m.in. o wcześniejszych emeryturach.

– Tak jak o tym mówiłem na początku spotkania, do tematu wrócimy w maju. W kwietniu czeka nas jeszcze kolejne spotkanie ze związkami zawodowymi na temat edukacji włączającej, bezpieczeństwa w szkole, a także dokumentów, które są związane z tą częścią funkcjonowania szkoły, a tam dokumentów jest dość dużo – powiedział.

Wiceminister był pytany o to, kiedy przedstawiony zostanie projekt dotyczący emerytur i kiedy zmiany mogłyby wejść w życie.

– Chcielibyśmy, aby proces legislacyjny skończył się jeszcze w tej kadencji. W maju będziemy gotowi do przedstawienia projektów rozwiązań legislacyjnych – odpowiedział Piontkowski.

Związki zawodowe: Są ważniejsze tematy

Jeszcze przed spotkaniem przedstawiciele związków zawodowych powiedzieli dziennikarzom, że choć temat odbiurokratyzowania oświaty jest ważny, to są tematy ważniejsze dla nauczycieli. Wskazali na wynagrodzenia i emerytury. Podkreślili też, że czekają na konkretne propozycje ze strony resortu.

Zdaniem Związku Nauczycielstwa Polskiego tegoroczna podwyżka wynagrodzeń nauczycieli o 7,8 proc. nie jest wystarczająca wobec skali inflacji w Polsce. Związek przygotował projekt nowelizacji ustawy Karta Nauczyciela zakładający wzrost średniego wynagrodzenia nauczycieli od 1 lipca o 20 proc. Projekt przejęli posłowie Lewicy. Zaapelowali do pozostałych sił opozycyjnych o jego poparcie.

Wszystkie związki zawodowe opowiadają się za powrotem do możliwości przechodzenia wszystkich nauczycieli na wcześniejsze emerytury bez względu na wiek po 30 latach pracy, w tym 20 latach pracy „przy tablicy”.

– Problemy, które zgłosiliśmy, czyli wynagrodzenia i emerytury, nie zostały wzięte pod uwagę. Przez 72 minuty rozmawialiśmy o niczym – mówię o wątkach związanych z biurokracją. Kolejny czas był poświęcony ocenie pracy i kryteriom. Tutaj resort próbował nas przekonać do pozostawienia tzw. wartości punktowej. My swoje stanowisko przedstawiliśmy w połowie października. Zaproponowaliśmy, by w kwietniu porozmawiać o sprawie wynagrodzeń i sprawach emerytalnych – zaznaczył Krzysztof Baszczyński.

Trwa głosowanie...

Czy powinny wrócić wcześniejsze emerytury dla nauczycieli?

Wyraził też wątpliwość, czy jest sens uczestniczenia w kwietniowym spotkaniu, skoro nie będą na nim podejmowane tematy wcześniejszych emerytur oraz wyższych wynagrodzeń.

– Dyskusja na temat biurokracji jest mało efektywna i mało interesująca nawet dla samych pracowników edukacji. Najważniejsze dla nas jest system wynagradzania – podkreślił z kolei przewodniczący Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” Ryszard Proksa. – Druga sprawa, która bardzo interesuje środowisko to emerytury. Paradoks polega na tym, że pan minister medialnie zapowiedział [zmiany - przy. red.] już wielokrotnie. Sami ogłosiliśmy, pod egidą pana prezydenta, że to już jest, a temat politycznie dyskutuje się w rządzie. Z dzisiejszych słów wynika, że w maju padnie jakaś propozycja.

Według niego, jeżeli faktycznie jakaś propozycja wówczas padnie, „to tylko propozycja poselska nas uratuje, aby ten rząd wprowadził to do ustawy. Mam nadzieję, że będzie wola polityczna, by ten postulat zrealizować”.

Barbara Belicka z Wolnego Związku Zawodowego „Forum-Oświata” pytana o zapowiedź przedstawienia w maju projektu dotyczącego emerytur, wskazała, że najważniejsze są konkrety: kogo by zmiany dotyczyły i jakie by niosły za sobą skutki finansowe dla nauczycieli.

– Czeka nas duża dyskusja. To jest zbyt ważna sprawa, by zostawić to na polityczną szybką dyskusję przed wyborami w eterze, w mediach, a nie merytoryczną. Potrzeba jest dogłębna dyskusja, analizy, bo nie chcemy, by nauczyciele stracili na tych rozwiązaniach – podkreśliła przedstawicielka Wolnego Związku Zawodowego „Forum-Oświata”.

Źródło:

Polska Agencja Prasowa
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Mount Everest cały czas rośnie

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji