Niejasny status zajęć rewalidacyjnych
W szkołach podstawowych i ponadpodstawowych organizowane są zajęcia rewalidacyjne dla uczniów, którzy posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Takie zajęcia mają za zadanie wspomóc uczniów w rozwoju intelektualnym i emocjonalnym. Lekcje te nie są obowiązkowe, jeśli jednak rodzice dziecka wyrażają chęć, by uczeń w nich uczestniczył, szkoła ma obowiązek je zapewnić (2 godziny tygodniowo indywidualnie lub grupowo).
Zajęcia rewalidacyjne będą się od siebie różnić w zależności od tego, jakie potrzeby specjalne ma dany uczeń. Mogą to być więc lekcje rozwijające umiejętności społeczne (dla uczniów z autyzmem czy Zespołem Aspergera), nauka alternatywnych metod komunikacji (np. dla uczniów niewidomych), nauka języka migowego (dla uczniów głuchych).
Zazwyczaj zajęcia rewalidacyjne były prowadzone przez nauczyciela i wpisywane w ramy jego 18-godzinnego pensum. Niekiedy prowadzili je także nauczyciele wspomagający, psycholodzy lub pedagodzy szkolni. Nie było jednak konkretnego zapisu, który mówiłby o tym, kto ma prowadzić te zajęcia. Zmieni się to wraz z obowiązkowym wprowadzeniem do szkół stanowiska pedagoga specjalnego.
Pedagog specjalny będzie prowadzić zajęcia rewalidacyjne. Na jakich zasadach?
Pedagog specjalny, który będzie musiał być zatrudniony w placówce od roku szkolnego 2022/2023 ma prowadzić zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne, socjoterapeutyczne i wczesne wspomaganie rozwoju. Mają one być wliczone w etat takiego specjalisty.
Warto zaznaczyć, że od pedagoga specjalnego wymagać się będzie odpowiednich kwalifikacji. By móc prowadzić zajęcia rewalidacyjne trzeba będzie mieć przygotowanie pedagogiczne lub skończone studia podyplomowe czy kurs kwalifikacyjny w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów.
Do prowadzenia zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne należy posiadać któreś z poniższych kwalifikacji:
- studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie, w zakresie resocjalizacji lub socjoterapii,
- przygotowanie pedagogiczne,
- studia drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie, na dowolnym kierunku (specjalności),
- studia pierwszego stopnia, studia drugiego stopnia, jednolite studia magisterskie, studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie resocjalizacji lub socjoterapii.
Jeżeli chodzi o wczesne wspomaganie rozwoju, to trzeba mieć następujące warianty kwalifikacji:
- studia magisterskie lub studia pierwszego i drugiego stopnia, na kierunku psychologia,
- studia na kierunku pedagogika lub pedagogika specjalna w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
- przygotowanie pedagogiczne.
Jednak, jak podkreślono na stronie Ministerstwa Edukacji, pedagog specjalny ma także inne zadania:
– Pedagog specjalny w ramach swoich obowiązków nie może prowadzić wyłącznie zajęć rewalidacyjnych z uczniami. Prowadzenie tych zajęć jest jednym z jego zadań realizowanych w ramach tygodniowego, obowiązkowego wymiaru zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych – można przeczytać w rządowym komunikacie.
Czym więc będzie zajmował się pedagog specjalny? Więcej na temat nowego stanowiska w szkołach znajdziecie w poniższym tekście:
oraz na stronie rządowej>>
Zakaz smartfonów w szkołach? 67% Polaków mówi "tak"!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?