Spis treści
Zamknięcie programu Multimedialna Edukacja Młodzieży
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju we współpracy z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Ministerstwem Edukacji Narodowej podjęło decyzję o zamknięciu programu Multimedialna Edukacja Młodzieży. O decyzji poinformował w środę dyrektor NCBR, prof. Jerzy Małachowski.
Program MeduM został zlecony do realizacji NCBR w 2022 roku przez ówczesnego ministra edukacji i nauki, Przemysława Czarnka. Celem programu było stworzenie i udostępnienie multimedialnych materiałów edukacyjnych dla uczniów w wieku 12-18 lat na specjalnej platformie streamingowej VoD. Materiały miały obejmować tematy z historii, kultury i przedsiębiorczości.
Powody zakończenia projektu
Na konferencji prasowej prof. Małachowski wyjaśnił, że projekt zakończono z powodu nieosiągnięcia zakładanych celów. Z czterech planowanych komponentów programu, jedynie materiały do nauki przedsiębiorczości zostały przygotowane.
Na realizację projektu przeznaczono 29 mln zł, z czego 7 mln zł miało być przeznaczone na stworzenie platformy VoD, a 22 mln zł na materiały edukacyjne. Około 13 mln zł z tej sumy nie zostało wypłacone, a NCBR zamierza odzyskać ok. 8,5 mln zł na drodze prawnej.
Kontrowersje wokół programu
Wiceszefowa Ministerstwa Edukacji Narodowej, Katarzyna Lubnauer, stwierdziła, że nie było uzasadnienia do utworzenia nowej platformy MeduM, ponieważ od lat funkcjonuje Zintegrowana Platforma Edukacyjna, która oferuje bezpłatne i dostępne materiały edukacyjne od klasy pierwszej szkoły podstawowej do końca szkoły ponadpodstawowej, które uczniowie mogą wykorzystywać np. w ramach własnych prezentacji.
– Materiały na MeduM mogły być jedynie oglądane, ale nie mogły być wykorzystywane przez uczniów – podkreśliła Lubnauer, wskazując na mniej przydatny charakter platformy.
Lubnauer zwróciła też uwagę na fakt, że materiały tworzone w ramach MeduM miały być własnością wykonawców i mogły być wykorzystywane tylko przez pięć lat na nowej platformie. Po tym okresie ministerstwo miało jedynie prawo do pierwokupu, co oznaczało możliwość dwukrotnego zapłacenia za te same materiały. Dodała także, że wykonawcy nie mieli doświadczenia w przygotowywaniu platform VoD.
Materiały do nauki historii i platformę VoD miała przygotować Fundacja Wspierania Kinematografii Polskiej, a do nauki historii sztuki, muzyki i literatury – Stowarzyszenie Aktywne Beskidy. Materiały do nauki przedsiębiorczości zostały opracowane przez Stowarzyszenie Top 500 Innovators. Lubnauer wyraziła nadzieję, że część z nich mogłaby być zaimplementowana na Zintegrowaną Platformę Edukacyjną, ale wymaga to porozumienia z wykonawcami.
Wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego, prof. Marek Gzik, zaznaczył, że NCBR został „wykorzystany instrumentalnie” w realizacji programu MeduM, a warunki przeprowadzenia konkursu były tak skonstruowane, że z góry wskazywały, kto miał wygrać. Gzik podkreślił, że będą współpracować z odpowiednimi organami państwa w celu wyjaśnienia tych nieprawidłowości.
Powiedz nam, co o tym myślisz i zostaw komentarz.
Szanujemy każde zdanie i zachęcamy do dyskusji. Pamiętaj tylko, żeby nikogo nie obrażać!
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie.
Obserwuj StrefaEdukacji.pl!
Źródło:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?