Zasady przyjmowania dzieci z Ukrainy do polskich szkół
Dzieci i młodzież w wieku od 7 do 18 roku życia są objęte obowiązkiem nauki i przyjmowane do szkół w Polsce, na zasadach dotyczących polskich uczniów.
Co ważne, przyjmowanie uczniów przybywających z zagranicy jest uregulowane na poziomie ustawowym. W procesie tym nie ma znaczenia prawna podstawa pobytu ucznia na terenie Polski – czytamy w aktualnościach MEiN
Dzieci z Ukrainy przyjmowane są do szkół i przydzielane do klas w ciągu roku szkolnego, na podstawie sumy ukończonych lat nauki szkolnej w swoim kraju. Na stronie MEiN udostępniony jest dokument szczegółowo opisujący procedurę rekrutacji cudzoziemców do polskich szkół, w nim m.in. : informacja o konieczności złożenia wniosku do placówki. Dokumenty dziecka (świadectwo ze szkoły) lub/i oświadczenie rodzica o przebytej edukacji, nie muszą być tłumaczone.
Wsparcie dydaktyczne dla cudzoziemców, w tym uczniów z Ukrainy
Uczniom z zagranicy, których największym problemem jest zazwyczaj brak wystarczającej znajomości języka polskiego, szkoła powinna zaoferować wielokierunkową pomoc. Decyzję o przyznaniu danej formy wsparcia podejmuje dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.
Jak podaje MEiN, cudzoziemcy w polskich szkołach mogą:
- uczestniczyć w dodatkowych zajęciach z języka polskiego,
- realizować naukę w formie oddziału przygotowawczego, w którym proces nauczania jest dostosowany do potrzeb i możliwości edukacyjnych uczniów,
- korzystać z pomocy osoby władającej językiem kraju pochodzenia zatrudnionej w charakterze pomocy nauczyciela,
- korzystać z dodatkowych zajęć wyrównawczych w zakresie przedmiotów nauczania organizowanych przez organ prowadzący szkołę.
Wsparcie psychologiczne dla uczniów z Ukrainy
Wszyscy uczniowie cudzoziemscy mogą być objęci pomocą psychologiczno-pedagogiczną w związku z doświadczeniem migracyjnym. Obecnie, wyjątkową uwagę kierujemy na uchodźców z Ukrainy i stałych uczniów placówek pochodzących z Ukrainy, którzy przeżywają wojnę w Ukrainie ze względu na tożsamość narodową, ale także troskę o bliskich.
Ministerstwo Edukacji i Nauki przygotowało zestaw wskazówek i rekomendacji, które pomogą nauczycielom i pedagogom szkolnym w rozmowie o emocjach uczniów oraz informowaniu o aktualnej sytuacji w Ukrainie.
Trzystronicowy dokument z rekomendacjami jest dostępny na stronie MEiN.
Ministerstwo podkreśla w nim, że szkoła powinna być gotowa, zarówno od strony organizacyjnej, jak i mentalnej, do podejmowania następujących zadań:
- zapewnienie uczniom odpowiednich warunków pracy na lekcji, podczas zajęć dodatkowych,
- organizację zajęć terapeutycznych,
- wypracowanie właściwego stylu prowadzenia rozmów na temat toczącej się wojny.
Do polskich szkół trafią też uchodźcy z Ukrainy, którzy powinni zostać objęci pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Do samorządów zostały przekazane dodatkowe środki finansowe na organizację zajęć specjalistycznych w dodatkowym wymiarze godzin i mogą zostać wydatkowane również na wsparcie tej grupy dzieci.