Zasady przyjmowania cudzoziemców do polskich szkół oraz formy wsparcia psychologicznego dla uchodźców

Barbara Wesoła
Jak zapisać ukraińskie dzieci do szkoły w Polsce? MEiN wyjaśnia zasady i udziela wskazówek.
Jak zapisać ukraińskie dzieci do szkoły w Polsce? MEiN wyjaśnia zasady i udziela wskazówek. 123rf.com
Ukraina mierzy się z konsekwencjami ataku militarnego Rosji. Skutki posunięć Putina odczuwają całe rodziny uciekając przed zagrożeniem utraty życia. Do Polski od kilku dni przybywają uchodźcy, a wśród nich dzieci w wieku szkolnym. Ministerstwo Edukacji i Nauki przekazało dyrektorom szkół i organom prowadzącym informację na temat zasad przyjmowania cudzoziemców do polskich szkół w kontekście obecnej sytuacji na Ukrainie. Piszemy o zasadach przyjmowania cudzoziemców do szkół oraz możliwych formach wsparcia dla dzieci.

Zasady przyjmowania dzieci z Ukrainy do polskich szkół

Dzieci i młodzież w wieku od 7 do 18 roku życia są objęte obowiązkiem nauki i przyjmowane do szkół w Polsce, na zasadach dotyczących polskich uczniów.

Co ważne, przyjmowanie uczniów przybywających z zagranicy jest uregulowane na poziomie ustawowym. W procesie tym nie ma znaczenia prawna podstawa pobytu ucznia na terenie Polski – czytamy w aktualnościach MEiN

Dzieci z Ukrainy przyjmowane są do szkół i przydzielane do klas w ciągu roku szkolnego, na podstawie sumy ukończonych lat nauki szkolnej w swoim kraju. Na stronie MEiN udostępniony jest dokument szczegółowo opisujący procedurę rekrutacji cudzoziemców do polskich szkół, w nim m.in. : informacja o konieczności złożenia wniosku do placówki. Dokumenty dziecka (świadectwo ze szkoły) lub/i oświadczenie rodzica o przebytej edukacji, nie muszą być tłumaczone.

Wsparcie dydaktyczne dla cudzoziemców, w tym uczniów z Ukrainy

Uczniom z zagranicy, których największym problemem jest zazwyczaj brak wystarczającej znajomości języka polskiego, szkoła powinna zaoferować wielokierunkową pomoc. Decyzję o przyznaniu danej formy wsparcia podejmuje dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.

Jak podaje MEiN, cudzoziemcy w polskich szkołach mogą:

  • uczestniczyć w dodatkowych zajęciach z języka polskiego,
  • realizować naukę w formie oddziału przygotowawczego, w którym proces nauczania jest dostosowany do potrzeb i możliwości edukacyjnych uczniów,
  • korzystać z pomocy osoby władającej językiem kraju pochodzenia zatrudnionej w charakterze pomocy nauczyciela,
  • korzystać z dodatkowych zajęć wyrównawczych w zakresie przedmiotów nauczania organizowanych przez organ prowadzący szkołę.

Wsparcie psychologiczne dla uczniów z Ukrainy

Wszyscy uczniowie cudzoziemscy mogą być objęci pomocą psychologiczno-pedagogiczną w związku z doświadczeniem migracyjnym. Obecnie, wyjątkową uwagę kierujemy na uchodźców z Ukrainy i stałych uczniów placówek pochodzących z Ukrainy, którzy przeżywają wojnę w Ukrainie ze względu na tożsamość narodową, ale także troskę o bliskich.

Ministerstwo Edukacji i Nauki przygotowało zestaw wskazówek i rekomendacji, które pomogą nauczycielom i pedagogom szkolnym w rozmowie o emocjach uczniów oraz informowaniu o aktualnej sytuacji w Ukrainie.

Trzystronicowy dokument z rekomendacjami jest dostępny na stronie MEiN.

Ministerstwo podkreśla w nim, że szkoła powinna być gotowa, zarówno od strony organizacyjnej, jak i mentalnej, do podejmowania następujących zadań:

  • zapewnienie uczniom odpowiednich warunków pracy na lekcji, podczas zajęć dodatkowych,
  • organizację zajęć terapeutycznych,
  • wypracowanie właściwego stylu prowadzenia rozmów na temat toczącej się wojny.

Do polskich szkół trafią też uchodźcy z Ukrainy, którzy powinni zostać objęci pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Do samorządów zostały przekazane dodatkowe środki finansowe na organizację zajęć specjalistycznych w dodatkowym wymiarze godzin i mogą zostać wydatkowane również na wsparcie tej grupy dzieci.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Mount Everest cały czas rośnie

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji