Spis treści
Ile rodzice wydadzą na wyprawkę szkolną?
Blisko 80 proc. rodziców rozpoczyna zakupy związane z wyprawką szkolną w sierpniu, przy czym najwięcej, bo aż 32 proc., zaczyna już na początku miesiąca. Najczęściej są to młodzi rodzice w wieku 25-34 lata (43 proc.). Na ten cel zdecydowana większość (73 proc.) przeznaczy do 600 zł, z czego 34 proc. wskazuje budżet w przedziale 201-400 zł, a 32 proc. planuje wydać od 401 do 600 zł.
Co ciekawe, kobiety wydają się być bardziej oszczędne niż mężczyźni, a aż 75 proc. rodziców zamierza skorzystać z programów wsparcia finansowego. Mimo to 11 proc. badanych nie jest świadoma istnienia takich programów.
– Decyzję o rozłożeniu zakupów w czasie możemy odczytywać jako sygnał, że dla wielu osób wyprawka to zauważalny wydatek. Dodatkowo we wrześniu rodzice mogą ponieść również koszty ubezpieczenia, składek klasowych czy zajęć dodatkowych, co powoduje, że wcześniejsze sprawunki pomagają rozłożyć obciążenie finansowe. Z drugiej strony aktywność użytkowników wyszukiwarki Google, pokazuje, że co roku popularność tematyki „wyprawkowej” osiąga szczyt dopiero na przełomie sierpnia i września, więc o ile robienie zakupów możemy rozpoczynać wcześniej, to często kończmy je tuż przed pierwszym dzwonkiem – mówi Maciej Sobieszek, Media Strategy Director w Dentsu Polska.
Co rodzice kupują w nowym roku szkolnym?
Najwięcej rodziców planuje wydać na zakup zeszytów (87 proc.), przyborów do pisania (76 proc.) oraz plastycznych (61 proc.). Mimo że książki są jednym z najdroższych elementów wyprawki, znalazły się dopiero na czwartym miejscu (57 proc.). Wyniki badania pokazują, że mężczyźni częściej wskazują książki jako ważny wydatek niż kobiety (67 proc. vs 48 proc.).
Zeszyty i przybory plastyczne są chętniej wybierane przez młodszych rodziców (25-34 lata), natomiast starsi (powyżej 55 lat) częściej stawiają na książki.
– Rodzice i opiekunowie dzieci uczących się w szkołach podstawowych są znacząco odciążeni w kwestii zakupu podręczników, ponieważ uczniowie otrzymują je od szkoły, a to w naturalny sposób przesuwa ciężar finansowy na inne produkty. W świetle tego, ciekawie wygląda różnica we wskazaniu książek jako ważnego punktu na liście wydatków przez mężczyzn, co może sugerować, że nie wszyscy panowie są tego świadomi, a zakupy szkolne leżą jednak po stronie kobiet – komentuje Sobieszek.
Gdzie rodzice kupują wyprawkę?
Rodzice najczęściej kupują zeszyty i przybory do pisania stacjonarnie, przy czym Biedronka (39 proc.) cieszy się największą popularnością. Na kolejnych miejscach znalazły się: Lidl, Auchan, lokalne sklepy papiernicze, Empik, Carrefour i Pepco. Wśród sklepów internetowych prym wiedzie Allegro.pl (42 proc.). Podręczniki najchętniej kupowane są online, również na Empik.com (28 proc.).
Nowe ubrania na nowy rok szkolny
Zakup wyprawki to nie tylko zeszyty i książki. W tym roku aż 70 proc. rodziców planuje kupić swoim dzieciom nowe buty, a 60 proc. – ubrania. Większość woli te zakupy robić stacjonarnie, co związane jest z koniecznością przymierzenia odzieży przez dzieci.
– Back to School stało się jednym z najważniejszych sezonów zakupowych, obok Gwiazdki i Black Week – zauważa Sobieszek.
Czym kierują się rodzice przy wyborze wyprawki szkolnej?
Przy wyborze produktów do wyprawki szkolnej rodzice przede wszystkim zwracają uwagę na cenę (67 proc.), jakość (61 proc.) oraz preferencje dziecka (58 proc.). Mężczyźni częściej niż kobiety zwracają uwagę na markę (19 proc. vs 12 proc.) i jakość (65 proc. vs 58 proc.), natomiast kobiety częściej kierują się promocją (33 proc. vs 26 proc.).
Cena odgrywa również kluczową rolę przy wyborze sklepu stacjonarnego (63 proc.) i internetowego (64 proc.).
– Cena już na dobre stała się podstawowym kryterium wyboru przy większości decyzji zakupowych Polaków – komentuje ekspert.
Aż 90 proc. rodziców zauważyło wzrost kosztów związanych z zakupem wyprawki szkolnej, z czego 60 proc. ocenia wzrost jako znaczący. W odpowiedzi na te wyzwania 72 proc. rodziców szuka promocji i wyprzedaży, a 34 proc. rozpoczęło zakupy wcześniej, aby rozłożyć koszty w czasie.
Najpopularniejszą promocją jest oferta „kup jeden, drugi gratis” (49 proc.), a 86 proc. rodziców planuje skorzystać z jakiejś formy promocji podczas zakupów.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie. ObserwujStrefaEdukacji.pl!
Wspomnienia Polaków związane z powrotem do szkoły - sonda
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?