Spis treści
Wpływ nowelizacji rozporządzenia na organizację lekcji religii w szkołach
Prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty, Izabela Leśniewska, zapytana o ewentualne problemy z organizacją lekcji religii, odpowiedziała, że przeprowadziła rozmowy z dyrektorami szkół z różnych części Polski.
– Właściwie 100 proc. odpowiedzi, jakie usłyszałam, to: „to w ogóle u mnie nie jest temat”, „nic to kompletnie nie zmieniło na dzisiaj, na ten rok szkolny” – powiedziała.
Leśniewska podkreśliła, że dyrektorzy szkół bardziej zastanawiają się nad konsekwencjami zmian dotyczących niewliczania oceny z religii do średniej ocen na świadectwie. Pojawiają się obawy, czy rodzice, szczególnie w dużych miastach, nie wycofają swoich dzieci z lekcji religii, a także jakie decyzje podejmą uczniowie w szkołach ponadpodstawowych, gdzie to oni częściej decydują o uczestnictwie w tych zajęciach.
Trudności w organizacji zajęć i obawy nauczycieli religii
Leśniewska zauważyła również, że jeśli dojdzie do rezygnacji z lekcji religii w trakcie roku szkolnego, tworzenie grup międzyoddziałowych może okazać się trudne.
– Po pierwsze: próba tworzenia grup międzyoddziałowych czy międzyklasowych będzie możliwa tylko w takim zakresie, w jakim nie naruszy to stosunku pracy nauczycieli. Po drugie: ktoś, kto układał plan zajęć w dużej szkole, wie, że to jest praktycznie niewykonalne – wyjaśniła, podkreślając, że zorganizowanie sensownego planu lekcji bez „okienek” jest niezwykle trudne, zwłaszcza w dużych szkołach.
Dodatkowo Leśniewska zwróciła uwagę na obawy świeckich katechetów z wieloletnim doświadczeniem, którzy posiadają jedynie kwalifikacje do nauczania religii. Niektórzy dyrektorzy zastanawiają się nad możliwością zabezpieczenia dla nich godzin w świetlicy, w przypadku zmniejszenia liczby godzin lekcji religii.
– Jest jeszcze możliwość zdobycia dodatkowych kwalifikacji, ale na razie nie wiemy, jaka jest na to przestrzeń – dodała.
Czytaj także: Testy z wiedzy o antykoncepcji na lekcjach religii. Tak potrafią wyglądać katechezy w szkołach
Spory wokół nowelizacji i decyzje Trybunału Konstytucyjnego
Lipcowa nowelizacja rozporządzenia umożliwiła organizację lekcji religii i etyki w grupach międzyoddziałowych, co zostało zaskarżone do Trybunału Konstytucyjnego przez I prezes Sądu Najwyższego, Małgorzatę Manowską. Wskazała ona na naruszenie zasad regulujących relacje między państwem a Kościołami oraz na ryzyko utrudnienia nauczania religii zgodnie z programem nauczania. W odpowiedzi na ten wniosek, Trybunał Konstytucyjny zawiesił stosowanie nowelizacji.
Mimo to, Ministerstwo Edukacji Narodowej poinformowało, że postanowienie Trybunału nie wywołuje skutków prawnych, a rozporządzenie pozostaje w mocy od 1 września 2024 r. W kontekście trwających prac legislacyjnych nad reformą Trybunału Konstytucyjnego oraz próbą zmiany konstytucji, wyroki TK nie są obecnie publikowane w Dzienniku Ustaw, co dodatkowo komplikuje sytuację prawną wokół nowelizacji.
Powiedz nam, co o tym myślisz i zostaw komentarz.
Szanujemy każde zdanie i zachęcamy do dyskusji. Pamiętaj tylko, żeby nikogo nie obrażać!
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie.
Obserwuj StrefaEdukacji.pl!
Źródło:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?