Zmiany w podstawie programowej od 1 września 2024. Co się zmienia i w jakich przedmiotach?

Magdalena Konczal
Magdalena Ignaciuk
Opracowanie:
Wideo
od 7 lat
Zmiany w podstawie programowej kształcenia ogólnego nastąpią już od roku szkolnego 2024/2025. Ich celem jest ograniczenie obowiązkowego zakresu treści nauczania. Nowe podstawy programowe spowodują też zmiany na maturze i egzaminie ósmoklasisty. Minister Nowacka 28 czerwca podpisała rozporządzenie o zmianach w podstawach programowych od 1 września 2024 r. Co się zmienia w tym zakresie?

Spis treści

Uszczuplone podstawy programowe

Od 1 września br. nauczyciele i uczniowie klas IV–VIII szkoły podstawowej oraz wszystkich klas szkół ponadpodstawowych (liceum ogólnokształcącego, technikum, branżowej szkoły I stopnia, branżowej szkoły II stopnia) będą pracować ze zmienioną podstawą programową. Zakres treści nauczania został ograniczony o około 20 proc.

dzieci w szkole
Rozporządzenie ws. nowych podstaw programowych zostało podpisane. Co się zmieni? freepik

Uszczuplone zostały treści nauczania następujących przedmiotów:

  • w szkole podstawowej (klasy IV–VIII): języka polskiego, języka obcego nowożytnego, języka łacińskiego, języka mniejszości narodowej lub etnicznej, języka regionalnego – kaszubskiego, historii, wiedzy o społeczeństwie, matematyki, biologii, chemii, geografii, fizyki, informatyki
  • w liceum ogólnokształcącym i technikum: języka polskiego, języka obcego nowożytnego, języka łacińskiego, języka mniejszości narodowej lub etnicznej, języka regionalnego – kaszubskiego, historii, historii i teraźniejszości, wiedzy o społeczeństwie, matematyki, biologii, chemii, geografii, fizyki, informatyki, filozofii, języka łacińskiego i kultury antycznej, historii muzyki, historii sztuki
  • w branżowej szkole I stopnia: języka polskiego, języka obcego nowożytnego, języka mniejszości narodowej lub etnicznej, języka regionalnego – kaszubskiego, historii, matematyki, biologii, chemii, geografii, fizyki, informatyki
  • w branżowej szkole II stopnia: języka polskiego, języka obcego nowożytnego, języka mniejszości narodowej lub etnicznej, języka regionalnego – kaszubskiego, matematyki, informatyki.

Zmiany obejmą egzaminy

W podstawie programowej kształcenia ogólnego dla II etapu edukacyjnego (tj. klas IV–VIII) wskazano w zakresie języka polskiego, że na egzaminie ósmoklasisty nie obowiązuje znajomość treści i problematyki krótkich utworów literackich poznawanych w całości, utworów literackich poznawanych we fragmentach i utworów poetyckich – dla klas IV–VI.

Oczekiwanie od uczniów przystępujących do egzaminu ósmoklasisty znajomości problematyki krótkich tekstów, które były omawiane w klasach IV–VI przez jedną lub dwie godziny lekcyjne, jest wymaganiem nadmiarowym i nie jest konieczne do rzetelnego sprawdzenia umiejętności polonistycznych na egzaminie przeprowadzanym w klasie VIII. Należy dodać, że w latach 2019–2024 na egzaminie ósmoklasisty obowiązywały tylko lektury z klas VII i VIII – czytamy na stronie MEN.

Można się zatem spodziewać, że uczniowie przystępujący do egzaminu ósmoklasisty będą musieli znać treść lektur czytanych w całości w klasach IV-VI. Nie będą ich natomiast obowiązywały krótkie utwory poznawane w całości oraz utwory literackie poznawane we fragmentach oraz utwory poetyckie. Na potwierdzenie przypuszczeń poczekamy jednak prawdopodobnie do ogłoszenia treści informatorów o egzaminie ósmoklasisty w roku szkolnym 2024/2025.

Do 1 września br. CKE opublikuje na swojej stronie internetowej zmienione informatory o egzaminie ósmoklasisty i maturalnym z poszczególnych przedmiotów, a także komunikaty w sprawie listy jawnych zadań egzaminacyjnych w części ustnej egzaminu maturalnego z języka polskiego, języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej i języka regionalnego – kaszubskiego.

Zmiany w podstawie programowej 2024/2025. Od kiedy?

Zmiany w podstawie programowej mają obowiązywać od 1 września 2024 roku. W rozporządzeniu w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego, nazywanym zwyczajowo podstawą programową, opisane jest to, co uczeń powinien umieć z danego przedmiotu po konkretnym etapie edukacyjnym (każdy przedmiot opisany jest osobno). Programy nauczania i podręczniki muszą być zgodne z podstawą, a nauczyciel ma obowiązek realizacji wszystkich treści w niej zawartych.

– Celem zmian podstawy programowej jest ograniczenie obowiązkowego zakresu treści nauczania, co – przy pozostawieniu aktualnego wymiaru godzin nauczania – umożliwi nauczycielom i uczniom spokojniejszą i bardziej dogłębną realizację treści, czego skutkiem będzie bardziej efektywne kształcenie – informuje Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Po reformach treści nauczania zmieni się także matura i egzamin ósmoklasisty

Katarzyna Lubnauer, wiceminister edukacji, na antenie TVN24, odnosząc się do zmian w podstawie programowej podkreśliła, że docelowo mają dać więcej autonomii nauczycielom. Zaznaczyła także, że od roku szkolnego 2024/2025 zmieniają się zasady zdawania matury i egzaminu ósmoklasisty.

– Chcemy, by to było na podstawie odchudzonej podstawy programowej – mówiła. – Musimy zadbać o to, by uczniowie rzeczywiście wynosili ze szkoły realną wiedzę.

Jednocześnie podkreśliła, że w przypadku matematyki „kluczowe jest, aby nauczyciel mógł powtórzyć zagadnienia”, a jeżeli chodzi o historię – jak wskazała Lubnauer – zmniejszony ma zostać zakres materiału ze starożytności.

– Rolą podstawy programowej nie jest wymieniane poszczególnych nazwisk, dat bitew – zaznaczyła.

O zmianach w egzaminach wspominał także Marcin Smolik w rozmowie opublikowanej na łamach Radia ZET:

– Jest to kluczowa zmiana, bo wpływa na to, co będzie w informatorach - które będziemy musieli wydać na nowo - oraz w egzaminach próbnych w grudniu i we wszystkich przyszłorocznych majowych arkuszach. Dla maturzystów to ogromna zmiana, bo przygotowywali się jednak do matury z zakresu całej podstawy programowej. Ale zmiana na ich korzyść, bo będą mieli mniej materiału do opanowania – mówił szef CKE.

Kiedy rozporządzenia z nowymi podstawami programowymi?

20 czerwca w rozmowie na antenie Radia ZET minister edukacji przekazała, że nowe treści nauczania poznamy najprawdopodobniej do 29 czerwca. Rozporządzenie ukazało się 28 czerwca.

Czy nowa podstawa programowa obejmuje też klasy 1-3?

Jak przekazało Ministerstwo Edukacji Narodowej, nowa podstawa programowa obejmuje jedynie szkoły podstawowej w klasach 4-8 i szkoły ponadpodstawowe: licea, technika i szkoły branżowe. Nie przewiduje się więc zmian w treściach nauczania w klasach 1-3.

Co się zmieni w podstawie programowej z poszczególnych przedmiotów?

Ministerstwo Edukacji Narodowej przedstawiło już rozporządzeń nowych podstaw programowych z poszczególnych przedmiotów na różnych etapach edukacyjnych i w różnych typach szkół:

Poniżej na bieżąco analizujemy zmiany z poszczególnych przedmiotów:

Zobacz, co się zmieniło w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla klas 4-6 szkoły podstawowej.

Nowa podstawa programowa z polskiego – szkoła podstawowa, kl...

Długie rozmowy w sprawie nowych podstaw programowych

Rozmowy na temat nowych podstaw programowych rozpoczęły się w lutym 2024 roku opublikowaniem projektów zmian. Wówczas miały miejsce prekonsultacje dotyczące zmienionych treści nauczania, które mają obowiązywać w roku szkolnym 2024/2025. Sprawdź, jak na przestrzeni poszczególnych miesięcy rozwijały się rozmowy dotyczące tego tematu:

Luty 2024: Ministerstwo Edukacji Narodowej 12 lutego opublikowało projekty zmian podstaw programowych, prezentację zmian w podstawie programowej. W dniach 19-21 lutego przeprowadzono prekonsultacje.

Marzec 2024: Analizowano nadesłane uwagi i opinii (było ich około 50 tys.).

Kwiecień 2024: Pod koniec kwietnia MEN przedstawiło projekty rozporządzeń w sprawie zmian w podstawie programowej.

Maj 2024: Konsultacje dotyczące nowych treści nauczania. Uwagi i opinie można było przesyłać do 13 maja.

Czerwiec 2024: 28 czerwca rozporządzenie w sprawie nowych podstaw programowych zostało podpisane.

Zmiany w podstawie programowej także w kolejnych latach

Resort edukacji wyjaśnił, że ze względu na planowaną w przyszłości kompleksową reformę programową proponowane obecnie zmiany polegają wyłącznie na ograniczeniu zakresu wymagań określonych w podstawie programowej tak, aby od 1 września 2024 r. mogły objąć wszystkich uczniów począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, aż do szkół ponadpodstawowych wszystkich typów (LO, technikum, BS I i BS II) oraz nie skutkowały koniecznością wymiany podręczników szkolnych.

Nowa, zawężona podstawa programowa będzie obowiązywać w okresie przejściowym od roku szkolnego 2024/2025. W tym czasie eksperci będą pracować nad kompleksową reformą programową. Całościowa, nowa podstawa programowa ma wejść w życie 2 lata później – od 1 września 2026/2027 w szkole podstawowej, od roku szkolnego 2028/2029 do szkół ponadpodstawowych.

– Proponowane zmiany w podstawie programowej zostały przygotowane tak, by nie było konieczności wymiany podręczników. W roku szkolnym 2024/2025 i w latach kolejnych uczniowie będą mogli korzystać z dotychczasowych podręczników. Wydawcy przekażą nauczycielom korzystającym z ich podręczników informacje o tym, które fragmenty dotychczas wydanych podręczników wykraczać będą poza zakres uszczuplonej podstawy programowej – czytamy na stronie MEN-u.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie.Obserwuj
StrefaEdukacji.pl
!

Źródło:

Polska Agencja Prasowa

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

s
stary Polak
zmiany programowe w szkołach - i to dotyczy całej UE - mają stopniowo doprowadzić do takiego zakresu wiedzy szkolnej którą będzie mogło wchłonąć dziecko migranta z Afryki. Bardzo ciekawy eksperyment. Powodzenia.
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji