Spis treści
- Uszczuplone podstawy programowe
- Zmiany obejmą egzaminy
- Zmiany w podstawie programowej 2024/2025. Od kiedy?
- Po reformach treści nauczania zmieni się także matura i egzamin ósmoklasisty
- Kiedy rozporządzenia z nowymi podstawami programowymi?
- Czy nowa podstawa programowa obejmuje też klasy 1-3?
- Co się zmieni w podstawie programowej z poszczególnych przedmiotów?
- Długie rozmowy w sprawie nowych podstaw programowych
- Zmiany w podstawie programowej także w kolejnych latach
Uszczuplone podstawy programowe
Od 1 września br. nauczyciele i uczniowie klas IV–VIII szkoły podstawowej oraz wszystkich klas szkół ponadpodstawowych (liceum ogólnokształcącego, technikum, branżowej szkoły I stopnia, branżowej szkoły II stopnia) będą pracować ze zmienioną podstawą programową. Zakres treści nauczania został ograniczony o około 20 proc.
Uszczuplone zostały treści nauczania następujących przedmiotów:
- w szkole podstawowej (klasy IV–VIII): języka polskiego, języka obcego nowożytnego, języka łacińskiego, języka mniejszości narodowej lub etnicznej, języka regionalnego – kaszubskiego, historii, wiedzy o społeczeństwie, matematyki, biologii, chemii, geografii, fizyki, informatyki
- w liceum ogólnokształcącym i technikum: języka polskiego, języka obcego nowożytnego, języka łacińskiego, języka mniejszości narodowej lub etnicznej, języka regionalnego – kaszubskiego, historii, historii i teraźniejszości, wiedzy o społeczeństwie, matematyki, biologii, chemii, geografii, fizyki, informatyki, filozofii, języka łacińskiego i kultury antycznej, historii muzyki, historii sztuki
- w branżowej szkole I stopnia: języka polskiego, języka obcego nowożytnego, języka mniejszości narodowej lub etnicznej, języka regionalnego – kaszubskiego, historii, matematyki, biologii, chemii, geografii, fizyki, informatyki
- w branżowej szkole II stopnia: języka polskiego, języka obcego nowożytnego, języka mniejszości narodowej lub etnicznej, języka regionalnego – kaszubskiego, matematyki, informatyki.
Przeczytaj też: Nowa lista lektur opublikowana. „W pustyni i w puszczy” znika z listy lektur. Jakie zmiany na liście lektur obowiązkowych wprowadzono?
Zmiany obejmą egzaminy
W podstawie programowej kształcenia ogólnego dla II etapu edukacyjnego (tj. klas IV–VIII) wskazano w zakresie języka polskiego, że na egzaminie ósmoklasisty nie obowiązuje znajomość treści i problematyki krótkich utworów literackich poznawanych w całości, utworów literackich poznawanych we fragmentach i utworów poetyckich – dla klas IV–VI.
Oczekiwanie od uczniów przystępujących do egzaminu ósmoklasisty znajomości problematyki krótkich tekstów, które były omawiane w klasach IV–VI przez jedną lub dwie godziny lekcyjne, jest wymaganiem nadmiarowym i nie jest konieczne do rzetelnego sprawdzenia umiejętności polonistycznych na egzaminie przeprowadzanym w klasie VIII. Należy dodać, że w latach 2019–2024 na egzaminie ósmoklasisty obowiązywały tylko lektury z klas VII i VIII – czytamy na stronie MEN.
Można się zatem spodziewać, że uczniowie przystępujący do egzaminu ósmoklasisty będą musieli znać treść lektur czytanych w całości w klasach IV-VI. Nie będą ich natomiast obowiązywały krótkie utwory poznawane w całości oraz utwory literackie poznawane we fragmentach oraz utwory poetyckie. Na potwierdzenie przypuszczeń poczekamy jednak prawdopodobnie do ogłoszenia treści informatorów o egzaminie ósmoklasisty w roku szkolnym 2024/2025.
Do 1 września br. CKE opublikuje na swojej stronie internetowej zmienione informatory o egzaminie ósmoklasisty i maturalnym z poszczególnych przedmiotów, a także komunikaty w sprawie listy jawnych zadań egzaminacyjnych w części ustnej egzaminu maturalnego z języka polskiego, języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej i języka regionalnego – kaszubskiego.
Zmiany w podstawie programowej 2024/2025. Od kiedy?
Zmiany w podstawie programowej mają obowiązywać od 1 września 2024 roku. W rozporządzeniu w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego, nazywanym zwyczajowo podstawą programową, opisane jest to, co uczeń powinien umieć z danego przedmiotu po konkretnym etapie edukacyjnym (każdy przedmiot opisany jest osobno). Programy nauczania i podręczniki muszą być zgodne z podstawą, a nauczyciel ma obowiązek realizacji wszystkich treści w niej zawartych.
– Celem zmian podstawy programowej jest ograniczenie obowiązkowego zakresu treści nauczania, co – przy pozostawieniu aktualnego wymiaru godzin nauczania – umożliwi nauczycielom i uczniom spokojniejszą i bardziej dogłębną realizację treści, czego skutkiem będzie bardziej efektywne kształcenie – informuje Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Może cię zainteresować: Ostateczny projekt nowej podstawy programowej. Departament prawny MEN szuka błędów. Wiceminister wyjaśnia, kiedy poznamy szczegóły
Po reformach treści nauczania zmieni się także matura i egzamin ósmoklasisty
Katarzyna Lubnauer, wiceminister edukacji, na antenie TVN24, odnosząc się do zmian w podstawie programowej podkreśliła, że docelowo mają dać więcej autonomii nauczycielom. Zaznaczyła także, że od roku szkolnego 2024/2025 zmieniają się zasady zdawania matury i egzaminu ósmoklasisty.
– Chcemy, by to było na podstawie odchudzonej podstawy programowej – mówiła. – Musimy zadbać o to, by uczniowie rzeczywiście wynosili ze szkoły realną wiedzę.
Jednocześnie podkreśliła, że w przypadku matematyki „kluczowe jest, aby nauczyciel mógł powtórzyć zagadnienia”, a jeżeli chodzi o historię – jak wskazała Lubnauer – zmniejszony ma zostać zakres materiału ze starożytności.
– Rolą podstawy programowej nie jest wymieniane poszczególnych nazwisk, dat bitew – zaznaczyła.
O zmianach w egzaminach wspominał także Marcin Smolik w rozmowie opublikowanej na łamach Radia ZET:
– Jest to kluczowa zmiana, bo wpływa na to, co będzie w informatorach - które będziemy musieli wydać na nowo - oraz w egzaminach próbnych w grudniu i we wszystkich przyszłorocznych majowych arkuszach. Dla maturzystów to ogromna zmiana, bo przygotowywali się jednak do matury z zakresu całej podstawy programowej. Ale zmiana na ich korzyść, bo będą mieli mniej materiału do opanowania – mówił szef CKE.
Kiedy rozporządzenia z nowymi podstawami programowymi?
20 czerwca w rozmowie na antenie Radia ZET minister edukacji przekazała, że nowe treści nauczania poznamy najprawdopodobniej do 29 czerwca. Rozporządzenie ukazało się 28 czerwca.
Czy nowa podstawa programowa obejmuje też klasy 1-3?
Jak przekazało Ministerstwo Edukacji Narodowej, nowa podstawa programowa obejmuje jedynie szkoły podstawowej w klasach 4-8 i szkoły ponadpodstawowe: licea, technika i szkoły branżowe. Nie przewiduje się więc zmian w treściach nauczania w klasach 1-3.
Co się zmieni w podstawie programowej z poszczególnych przedmiotów?
Ministerstwo Edukacji Narodowej przedstawiło już rozporządzeń nowych podstaw programowych z poszczególnych przedmiotów na różnych etapach edukacyjnych i w różnych typach szkół:
- Zobacz rozporządzenia zawierające zmiany w podstawie programowej na stronie ministerialnej (znajdują się one na dole strony).
Poniżej na bieżąco analizujemy zmiany z poszczególnych przedmiotów:
Długie rozmowy w sprawie nowych podstaw programowych
Rozmowy na temat nowych podstaw programowych rozpoczęły się w lutym 2024 roku opublikowaniem projektów zmian. Wówczas miały miejsce prekonsultacje dotyczące zmienionych treści nauczania, które mają obowiązywać w roku szkolnym 2024/2025. Sprawdź, jak na przestrzeni poszczególnych miesięcy rozwijały się rozmowy dotyczące tego tematu:
Luty 2024: Ministerstwo Edukacji Narodowej 12 lutego opublikowało projekty zmian podstaw programowych, prezentację zmian w podstawie programowej. W dniach 19-21 lutego przeprowadzono prekonsultacje.
Marzec 2024: Analizowano nadesłane uwagi i opinii (było ich około 50 tys.).
Kwiecień 2024: Pod koniec kwietnia MEN przedstawiło projekty rozporządzeń w sprawie zmian w podstawie programowej.
Maj 2024: Konsultacje dotyczące nowych treści nauczania. Uwagi i opinie można było przesyłać do 13 maja.
Czerwiec 2024: 28 czerwca rozporządzenie w sprawie nowych podstaw programowych zostało podpisane.
Zmiany w podstawie programowej także w kolejnych latach
Resort edukacji wyjaśnił, że ze względu na planowaną w przyszłości kompleksową reformę programową proponowane obecnie zmiany polegają wyłącznie na ograniczeniu zakresu wymagań określonych w podstawie programowej tak, aby od 1 września 2024 r. mogły objąć wszystkich uczniów począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, aż do szkół ponadpodstawowych wszystkich typów (LO, technikum, BS I i BS II) oraz nie skutkowały koniecznością wymiany podręczników szkolnych.
Nowa, zawężona podstawa programowa będzie obowiązywać w okresie przejściowym od roku szkolnego 2024/2025. W tym czasie eksperci będą pracować nad kompleksową reformą programową. Całościowa, nowa podstawa programowa ma wejść w życie 2 lata później – od 1 września 2026/2027 w szkole podstawowej, od roku szkolnego 2028/2029 do szkół ponadpodstawowych.
– Proponowane zmiany w podstawie programowej zostały przygotowane tak, by nie było konieczności wymiany podręczników. W roku szkolnym 2024/2025 i w latach kolejnych uczniowie będą mogli korzystać z dotychczasowych podręczników. Wydawcy przekażą nauczycielom korzystającym z ich podręczników informacje o tym, które fragmenty dotychczas wydanych podręczników wykraczać będą poza zakres uszczuplonej podstawy programowej – czytamy na stronie MEN-u.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie.Obserwuj
StrefaEdukacji.pl!
Źródło:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?