Spis treści
Kapsuła czasu
Tworzenie kapsuły czasu to taki trochę jak zabawa w podróż w czasie. Uczniowie mogą napisać listy do siebie w przyszłości i podzielić się swoimi myślami, marzeniami, przemyśleniami na temat minionego roku. To bardzo fajna pamiątka, która przypomni o planach i nadziejach, które uczniowie mieli w tamtym czasie.
Dodatkowo uczniowie mogą zbierać różne rzeczy, które kojarzą im się z tym rokiem szkolnym. Mogą to być na przykład bilety z wycieczek, zdjęcia z imprez klasowych, czy też drobne przedmioty, które mają dla nich osobiste znaczenie. Zbierzcie wszystkie dobre wspomnienia z minionego roku, które będzie można przypominać sobie w późniejszych latach.
Jeżeli jest na to miejsce, można zebrać prace uczniów i schować je w sali, by wrócić do nich za rok i zobaczyć, co zmieniło się przez ten czas.
Gry i zabawy integracyjne
W ciągu roku szkolnego zwykle nie ma na nie wystarczająco przestrzeni, w czerwcu jednak program jest już zwykle zrealizowany, a uczniowie wcale nie mają chęci uczyć się nowych rzeczy. Warto więc poświęcić ten czas na zintegrowanie grupy i poszukanie kwestii, które nas łączą i sprawiają, że darzymy się sympatią.
Stacje zadaniowe na świeżym powietrzu
Stacje zadaniowe to jedna z aktywności bardzo lubianych przez uczniów. Ta metoda pozwala na zaangażowanie dzieci w działania, współpracę w grupach i powtórzenie materiału w komfortowych warunkach.
Zajęcia w takiej formie można przeprowadzić na prawie każdym przedmiocie. Mogą to być zadania związane z nauką przyrody, matematyki, języka polskiego, historii lub dowolnego innego przedmiotu. Ważne, aby były one dostosowane do warunków zewnętrznych i nie wymagały skomplikowanego sprzętu. W czerwcu mogą być to zadania związane z materiałem omawianym w danym roku szkolnym. Będzie to świetna powtórka materiału.
Następnie, należy wybrać odpowiednie miejsce na zewnątrz, gdzie będzie można rozstawić stacje. Może to być boisko szkolne, pobliski park, plac zabaw, czy inne bezpieczne i przestronne miejsce. Ważne jest, aby miejsce to było dobrze znane i bezpieczne dla uczniów.
Każdą stację trzeba oznaczyć w jasny i widoczny sposób, np. za pomocą kolorowych tabliczek lub flag. Na każdej stacji umieszczamy opis zadania i potrzebne materiały.
Podczas zajęć uczniowie są podzieleni na małe grupy, które rotują między stacjami. Ważne, aby każda grupa miała jasno określony czas na wykonanie zadania na każdej stacji, np. 10-15 minut. Można użyć dzwonka lub gwizdka, aby sygnalizować moment zmiany stacji.
Nauczyciel powinien krążyć między stacjami, monitorując pracę uczniów, udzielając wskazówek i pomocy w razie potrzeby. Ważne jest, aby zapewnić, że wszyscy uczniowie są zaangażowani i mają możliwość aktywnego uczestnictwa w zadaniach.
Na zakończenie lekcji warto zebrać uczniów w jednym miejscu i podsumować wykonane zadania. Można omówić, co udało się zrobić, jakie były największe wyzwania i czego się nauczyli.
Przeprowadzenie stacji zadaniowych na świeżym powietrzu to dobry sposób na połączenie nauki z ruchem i zabawą, co może znacząco wpłynąć na motywację i zaangażowanie uczniów.
Film na lekcji?
Czasem wydaje się, że oglądanie filmu to pójście na łatwiznę, nie demonizujmy jednak takiej formy spędzania czasu z uczniami. Istnieje naprawdę wartościowych produkcji, które warto obejrzeć wraz z dziećmi. To filmy, o których można dyskutować, które skłaniają do refleksji i pozostają z nami na dłużej.
Te tytuły są polecane przez nauczycieli:
- Ósmoklasiści nie płaczą,
- Cudowny chłopak,
- Mój biegun,
- Złodziejka książek,
- Gwiazd naszych wina,
- Za duży na bajki.
Przed włączeniem filmu w klasie warto obejrzeć fragment lub przeczytać opinie, by przekonać się, czy konkretna produkcja będzie odpowiednia dla naszych dzieci.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie. Obserwuj StrefaEdukacji.pl!