Jakich pytań jawnych nie będzie na maturze 2023? Zasady się zmieniły. O tym warto wiedzieć. Pula jawnych pytań wygląda inaczej

Magdalena Konczal
Uczniowie nie będą mieli aż tak dużo pytań na maturze ustnej. CKE niektóre z nich wykreśliła.
Uczniowie nie będą mieli aż tak dużo pytań na maturze ustnej. CKE niektóre z nich wykreśliła. Jakub Steinborn/ Polska Press
Matura ustna odbędzie się w 2023 roku – to już pewne. Lista jawnych pytań na egzamin z polskiego została jednak okrojona. Początkowo zagadnień miało być 280, później przez długi czas maturzyści byli przekonani, że muszą zapoznać się z 227 pytaniami jawnymi. Ostatecznie, po zmianach ogłoszonych przez MEiN i CKE 1 marca 2023 roku zadań jest 110. Które pytania nie obowiązują w 2023 roku? Warto o tym wiedzieć, by przypadkiem nie uczyć się zagadnień, które zostały wykreślone.

Spis treści

Matura ustna 2023. W jakiej formule?

Egzamin ustny z języka polskiego w 2023 roku będzie składał się z dwóch części. W jednej z nich uczeń musi odpowiedzieć na pytanie dotyczące lektury, które znajduje się w puli zagadnień jawnych. Druga część egzaminu odnosi się z kolei do innych tekstów kultury (literackich, ikonograficznych, językowych) - uczniowie nie znają tych tematów wcześniej.

Jeżeli chodzi przebieg egzaminu, to zdający przygotowuje się do wypowiedzi (15 minut), wygłasza wypowiedź monologową (10 minut), a na koniec odpowiada na pytania zadawane przez egzaminatorów (5 minut).

Jakich pytań nie będzie na maturze ustnej z polskiego 2023?

Centralna Komisja Egzaminacyjna dwukrotnie zdecydowała, że część jawnych pytań na maturze ustnej 2023 zostanie usunięta. Będzie ich znacznie mniej, a dokładnie 110. Przypominamy, które pytania zostały wykreślone z wykazu. Nie trzeba przyswajać tego materiału.

Lista zagadnień usuniętych z puli jawnych pytań na maturę ustną 2023:

Biblia:

  • Postawa człowieka wobec Boga. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Księgi Hioba. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Jakich odpowiedzi na pytanie o sens życia udziela literatura? Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Księgi Hioba. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst
  • Obraz miłości w literaturze. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Pieśni nad Pieśniami. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Człowiek w relacji z Bogiem. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Księgi Psalmów. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Apokaliptyczna wizja Sądu Ostatecznego jako motyw literacki. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Apokalipsy św. Jana. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Dobro i zło – ich pochodzenie i miejsce w świecie. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Biblii. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Mitologia

  • Motyw labiryntu w literaturze. Omów zagadnienie na podstawie mitu o Tezeuszu i Ariadnie z Mitologii Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Jakie wizje zaświatów można odnaleźć w literaturze? Omów zagadnienie na podstawie Mitologii Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Mity jako metafory ludzkiego losu i działania. Omów zagadnienie na podstawie Mitologii Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Dramat człowieka zmagającego się z przeciwnościami losu. Omów zagadnienie na podstawie mitu o Heraklesie z Mitologii Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Sofokles, "Antygona"

  • Motyw cierpienia po stracie bliskich. Omów zagadnienie na podstawie "Antygony" Sofoklesa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst

Homer, "Iliada"

  • Cierpienie i heroizm jako dwa aspekty postawy człowieka w zmaganiu z losem. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Iliady Homera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Troja jako symbol upadku świata. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Iliady Homera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst

Homer, "Odyseja" (fragmenty)

  1. Ludzkie życie jako wędrówka. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów "Odysei" Homera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Motyw powrotu do rodzinnego domu i jego znaczenie w utworze. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów "Odysei" Homera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Człowiek i jego zmagania z przeznaczeniem. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów "Odysei" Homera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

"Legenda o św. Aleksym"

  • Motyw pięknego umierania i jego rola w średniowiecznej literaturze. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Legendy o świętym Aleksym. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Człowiek średniowieczny wobec spraw ostatecznych. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Legendy o świętym Aleksym. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

"Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią"

  • Średniowieczne kreacje obrazu społeczeństwa. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Satyryczny wizerunek grzesznej ludzkiej natury. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst

"Kwiatki św. Franciszka z Asyżu"

  • Franciszkańska idea umiłowania natury. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Kwiatków świętego Franciszka z Asyżu. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst
  • Franciszkański ideał ubóstwa jako model ascezy. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Kwiatków świętego Franciszka z Asyżu. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

"Pieśń o Rolandzie"

  • Wzór rycerza idealnego. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Pieśni o Rolandzie. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Gall Anonim, "Kronika polska"

  • Funkcja idealizowania bohaterów w utworze literackim. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Kroniki polskiej Galla Anonima. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Tradycja narodowa i jej znaczenie w historiografii. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Kroniki polskiej Galla Anonima. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Dante Alighieri, "Boska komedia"

  • Motyw winy i kary w tradycji literackiej. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Boskiej Komedii Dantego Alighieri. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Literacki obraz piekła. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Boskiej Komedii Dantego Alighieri. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Jan Kochanowski, "Odprawa posłów greckich"

  • Tragiczny los jednostki i zbiorowości jako motyw literacki. Omów zagadnienie na podstawie Odprawy posłów greckich Jana Kochanowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Rola kostiumu historycznego w literaturze. Omów zagadnienie na podstawie Odprawy posłów greckich Jana Kochanowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Piotr Skarga, "Kazania sejmowe"

  • Refleksje o polskich wadach narodowych. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Kazań sejmowych Piotra Skargi. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Jan Chryzostom Pasek, "Pamiętniki"

  • Ideał życia ziemiańskiego i rodzinnego ładu. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Pamiętników Jana Chryzostoma Paska. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

William Szekspir, "Makbet"

  • Wina jako motyw literacki. Omów zagadnienie na podstawie Makbeta Williama Szekspira. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Literacki wizerunek tyrana. Omów zagadnienie na podstawie Makbeta Williama Szekspira. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

William Szekspir, "Romeo i Julia"

  1. Motyw nieszczęśliwej miłości. Omów zagadnienie na podstawie "Romea i Julii" Williama Szekspira. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Jak literatura przedstawia świat ludzkich namiętności? Omów zagadnienie na podstawie "Romea i Julii" Williama Szekspira. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Konflikt racji jako motyw literacki. Omów zagadnienie na podstawie "Romea i Julii" Williama Szekspira. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Molier, "Skąpiec"

  • Obraz obyczajów społecznych w XVII wieku. Omów zagadnienie na podstawie Skąpca
  • Moliera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Ignacy Krasicki, wybrane satyry

  1. Obyczaje Sarmatów w krzywym zwierciadle satyry. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci satyr Ignacego Krasickiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Obraz życia XVIII-wiecznej szlachty. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci satyr Ignacego Krasickiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Źródła zła i moralnego upadku społeczeństwa. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci satyr Ignacego Krasickiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Ignacy Krasicki, wybrane bajki

  • Alegoryczność i jej znaczenie w literaturze. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci bajek Ignacego Krasickiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Bajki jako opowieści o prawach rządzących światem. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci bajek Ignacego Krasickiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Adam Mickiewicz, "Romantyczność" oraz wybrane ballady

  1. Świat ducha a świat rozumu. Omów zagadnienie na podstawie "Romantyczności" Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Jak jest przedstawiana w literaturze relacja rozum – uczucia w odniesieniu do przemian ideowych przełomu epok? Omów zagadnienie na podstawie "Romantyczności" Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Ludowość jako źródło inspiracji. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci ballad Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  4. Funkcja motywów fantastycznych i elementów grozy w literaturze. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci ballad Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  5. Motyw winy i kary w literaturze. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci ballad Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Adam Mickiewicz, "Konrad Wallenrod"

  • Alegoryczność i jej znaczenie w literaturze. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci bajek Ignacego Krasickiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Bajki jako opowieści o prawach rządzących światem. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci bajek Ignacego Krasickiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Adam Mickiewicz, "Pan Tadeusz"

  • Znaczenie kraju dzieciństwa dla człowieka. Omów zagadnienie na podstawie Pana Tadeusza Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Motyw tęsknoty za ojczyzną. Omów zagadnienie na podstawie Pana Tadeusza Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Rola tradycji patriotycznych. Omów zagadnienie na podstawie Pana Tadeusza Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Literackie portrety polskiej szlachty. Omów zagadnienie na podstawie Pana Tadeusza Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Emigracja jako doświadczenie Polaków. Omów zagadnienie na podstawie Pana Tadeusza Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Adam Mickiewicz, "Dziady" cz.II

  • Relacje między światem realnym i fantastycznym. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części II Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Kara za popełnione winy jako podstawa sprawiedliwości ludowej. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części II Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Adam Mickiewicz, "Dziady" cz.III

  • Motyw walki dobra ze złem o duszę ludzką. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Kreacje ludzi nieprzeciętnych. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Przypowieść i jej funkcje w utworze literackim. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Literacka kreacja Matki-Polki i jej symboliczne znaczenie. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Dramat romantyczny i narodowy. Omów zagadnienie na podstawie Dziadów części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Juliusz Słowacki, "Balladyna"

  • Funkcja wątków baśniowych i fantastycznych w kreacji świata przedstawionego utworu. Omów zagadnienie na podstawie Balladyny Juliusza Słowackiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Matka jako postać tragiczna. Omów zagadnienie na podstawie Balladyny Juliusza Słowackiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Juliusz Słowacki, "Kordian"

  • Postawy dekadencji, zwątpienia i nudy. Omów zagadnienie na podstawie Kordiana Juliusza Słowackiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Motyw poświęcenia życia dla dobra ojczyzny. Omów zagadnienie na podstawie Kordiana Juliusza Słowackiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Poszukiwanie sensu życia i osąd świata przez bohatera literackiego. Omów zagadnienie na podstawie Kordiana Juliusza Słowackiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Aleksander Fredro, "Zemsta"

  1. Sposoby przedstawiania konfliktów. Omów zagadnienie na podstawie "Zemsty" Aleksandra Fredry. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Komedia charakterów. Omów zagadnienie na podstawie "Zemsty" Aleksandra Fredry. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Ironiczny i uniwersalny obraz polskich wad. Omów zagadnienie na podstawie "Zemsty" Aleksandra Fredry. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Zygmunt Krasiński, "Nie-Boska komedia"

  1. Postawa człowieka w sytuacji wyboru. Omów zagadnienie na podstawie "Nie-Boskiej" komedii Zygmunta Krasińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Dramat rodzinny – inna wizja drogi romantycznego bohatera. Omów zagadnienie na podstawie "Nie-Boskiej" komedii Zygmunta Krasińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Konflikt racji rewolucjonistów i arystokratów. Omów zagadnienie na podstawie "Nie-Boskiej" komedii Zygmunta Krasińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  4. Niszcząca siła rewolucji. Omów zagadnienie na podstawie "Nie-Boskiej" komedii Zygmunta Krasińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Bolesław Prus, "Lalka"

  • Obowiązki jednostki wobec zbiorowości. Omów zagadnienie na podstawie Lalki Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Jaką rolę odgrywa majątek i pochodzenie w relacjach międzyludzkich? Omów zagadnienie na podstawie Lalki Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Jak literatura przedstawia kontrast między światem biedy a światem bogactwa? Omów zagadnienie na podstawie Lalki Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Motyw walki człowieka o własne szczęście. Omów zagadnienie na podstawie Lalki Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Momenty przełomowe w życiu bohaterów. Omów zagadnienie na podstawie Lalki Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Różne wizerunki człowieka zakochanego. Omów zagadnienie na podstawie Lalki Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Kto lub co decyduje o życiu ludzkim? Omów zagadnienie na podstawie Lalki Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Bolesław Prus, "Z legend dawnego Egiptu"

  1. Człowiek wobec wyroków losu. Omów zagadnienie na podstawie noweli "Z legend dawnego Egiptu" Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Strategie władzy i model władcy. Omów zagadnienie na podstawie utworu "Z legend dawnego Egiptu" Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Eliza Orzeszkowa, "Gloria victis"

  • Historyczna pamięć o powstaniu styczniowym. Omów zagadnienie na podstawie utworu Gloria victis Elizy Orzeszkowej. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Henryk Sienkiewicz, "Potop"

  • Postawy odwagi i tchórzostwa. Omów zagadnienie na podstawie Potopu Henryka Sienkiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Sposoby ukazania zbiorowości w sytuacji zagrożenia. Omów zagadnienie na podstawie Potopu Henryka Sienkiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Jak okoliczności mogą wpływać na zmianę zachowania i postaw człowieka? Omów zagadnienie na podstawie Potopu Henryka Sienkiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Wizerunek obrońcy ojczyzny. Omów zagadnienie na podstawie Potopu Henryka Sienkiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Etos rycerski jako punkt odniesienia dla kreacji bohaterów literackich. Omów zagadnienie na podstawie Potopu Henryka Sienkiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Fiodor Dostojewski, "Zbrodnia i kara"

  • Walka człowieka ze swoimi słabościami. Omów zagadnienie na podstawie Zbrodni i kary Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Miasto jako przestrzeń destrukcji. Omów zagadnienie na podstawie Zbrodni i kary Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Jakie są sposoby walki ze złem i moralnym upadkiem człowieka? Omów zagadnienie na podstawie Zbrodni i kary Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Stanisław Wyspiański, "Wesele"

  • Artysta jako bohater literacki. Omów zagadnienie na podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Symbolika narodowa i jej funkcja w utworze literackim. Omów zagadnienie na podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Kreacja postaci inteligenta. Omów zagadnienie na podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Funkcja proroctw i przepowiedni w utworach literackich. Omów zagadnienie na podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Symboliczny sens chocholego tańca w kontekście polskiej kultury i historii. Omów zagadnienie na podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Jaką ocenę dziejów Polski zawiera literatura? Omów zagadnienie na podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Krytyczny obraz rzeczywistych relacji społecznych. Omów zagadnienie na podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Motyw wesela i jego znaczenie w kreacji świata przedstawionego. Omów zagadnienie na podstawie Wesela Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Władysław Stanisław Reymont, Chłopi (tom I – Jesień)

  1. Rola przyrody w życiu jednostki i zbiorowości. Omów zagadnienie na podstawie "Chłopów" (tomu I – Jesień) Władysława Stanisława Reymonta. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Obyczaj i tradycja w życiu społeczeństwa. Omów zagadnienie na podstawie "Chłopów" (tomu I – Jesień) Władysława Stanisława Reymonta. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Literacka kreacja chłopskiego bohatera. Omów zagadnienie na podstawie "Chłopów" (tomu I – Jesień) Władysława Stanisława Reymonta. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  4. Konflikt pokoleń. Omów zagadnienie na podstawie "Chłopów" (tomu I – Jesień) Władysława Stanisława Reymonta. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  5. Zasady moralne mieszkańców wsi. Omów zagadnienie na podstawie "Chłopów" (tomu I – Jesień) Władysława Stanisława Reymonta. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  6. Ład świata i przyczyny jego destrukcji. Omów zagadnienie na podstawie "Chłopów" (tomu I – Jesień) Władysława Stanisława Reymonta. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  7. Motyw kobiety fatalnej. Omów zagadnienie na podstawie "Chłopów" (tomu I – Jesień) Władysława Stanisława Reymonta. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Stefan Żeromski, "Przedwiośnie"

  • Różnice i podziały społeczne jako źródło konfliktów. Omów zagadnienie na podstawie Przedwiośnia Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Rola marzeń w życiu człowieka i zbiorowości. Omów zagadnienie na podstawie Przedwiośnia Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Problem dorastania i społecznej inicjacji bohatera. Omów zagadnienie na podstawie Przedwiośnia Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Literacki wizerunek matki. Omów zagadnienie na podstawie Przedwiośnia Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Jak bunt i samotność kształtują bohatera literackiego? Omów zagadnienie na podstawie Przedwiośnia Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Utracone złudzenia jako źródło dramatu bohatera. Omów zagadnienie na podstawie Przedwiośnia Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Stefan Żeromski, "Rozdzióbią nas kruki, wrony…"

  1. Tragiczny wymiar ludzkiego losu. Omów zagadnienie na podstawie opowiadania Stefana Żeromskiego "Rozdzióbią nas kruki, wrony…". W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Samotność powstańca i jej tragiczne znaczenie. Omów zagadnienie na podstawie opowiadania Stefana Żeromskiego "Rozdzióbią nas kruki, wrony…". W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Realizm, naturalizm, symbolizm – ich rola w sposobie ukazania klęski powstania styczniowego. Omów zagadnienie na podstawie opowiadania Stefana Żeromskiego "Rozdzióbią nas kruki, wrony…". W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany
  4. kontekst.
  5. Człowiek i natura jako bohaterowie literaccy. Omów zagadnienie na podstawie opowiadania Stefana Żeromskiego "Rozdzióbią nas kruki, wrony…". W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  6. Krytyczna refleksja o losach powstańców. Omów zagadnienie na podstawie opowiadania Stefana Żeromskiego "Rozdzióbią nas kruki, wrony…". W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Witold Gombrowicz, "Ferdydurke"

  1. Znaczenie schematów w życiu człowieka. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów "Ferdydurke" Witolda Gombrowicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Groteskowy obraz świata. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów "Ferdydurke" Witolda Gombrowicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Człowiek wobec presji otoczenia. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów "Ferdydurke" Witolda Gombrowicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  4. Człowiek wtłoczony w „Formę”. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów "Ferdydurke" Witolda Gombrowicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  5. Bohater w poszukiwaniu własnej tożsamości. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów "Ferdydurke" Witolda Gombrowicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Tadeusz Borowski, "Proszę państwa do gazu"

  • Sytuacje tragicznych wyborów. Omów zagadnienie na podstawie opowiadania Proszę państwa do gazu Tadeusza Borowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Hierarchia wartości w sytuacjach granicznych. Omów zagadnienie na podstawie opowiadania Proszę państwa do gazu Tadeusza Borowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Tadeusz Borowski, "Ludzie, którzy szli"

  • Jak świadectwa ludobójstwa uobecniane są w literaturze? Omów zagadnienie na podstawie opowiadania Ludzie, którzy szli Tadeusza Borowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Obozowa codzienność jako czas trudnych doświadczeń egzystencjalnych. Omów zagadnienie na podstawie opowiadania Ludzie, którzy szli Tadeusza Borowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Gustaw Herling-Grudziński, "Inny świat"

  • Refleksje na temat wartości ludzkiego życia. Omów zagadnienie na podstawie Innego świata Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Literatura dokumentu osobistego jako świadectwo pamięci. Omów zagadnienie na podstawie Innego świata Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Pamięć o historii utrwalona w literaturze. Omów zagadnienie na podstawie Innego świata Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Granice ludzkiej godności i upodlenia. Omów zagadnienie na podstawie Innego świata Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Jak zachować człowieczeństwo w sytuacji ekstremalnej? Omów zagadnienie na podstawie Innego świata Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Człowiek wobec zła. Omów zagadnienie na podstawie Innego świata Gustawa HerlingaGrudzińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Hanna Krall, "Zdążyć przed Panem Bogiem"

  • Świadectwo heroizmu – obraz egzystencji i walki Żydów w getcie warszawskim. Omów zagadnienie na podstawie książki Zdążyć przed Panem Bogiem Hanny Krall. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Ile jest warte ludzkie życie? Omów zagadnienie na podstawie książki Zdążyć przed Panem Bogiem Hanny Krall. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Świat za murem –perspektywy życia w okupowanej Warszawie. Omów zagadnienie na podstawie książki Zdążyć przed Panem Bogiem Hanny Krall. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Zagłada z perspektywy świadka i uczestnika wydarzeń w getcie. Omów zagadnienie na podstawie książki Zdążyć przed Panem Bogiem Hanny Krall. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Albert Camus, "Dżuma"

  • Pytania egzystencjalne w obliczu doświadczenia cierpienia i śmierci. Omów zagadnienie na podstawie Dżumy Alberta Camusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Topos oblężonego miasta. Omów zagadnienie na podstawie Dżumy Alberta Camusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst

George Orwell, Rok 1984

  • Idealistyczne wizje społeczeństwa przyszłości. Omów zagadnienie na podstawie powieści Rok 1984 George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Od szlachetnych idei doskonałego państwa do tyranii. Omów zagadnienie na podstawie powieści Rok 1984 George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Relacje międzyludzkie w rzeczywistości państwa totalitarnego. Omów zagadnienie na podstawie powieści Rok 1984 George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Literacka refleksja nad kondycją świata i jego przyszłością. Omów zagadnienie na podstawie powieści Rok 1984 George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Józef Mackiewicz, "Droga donikąd"

  1. Zagłada polskich kresów podczas okupacji sowieckiej. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów "Drogi donikąd" Józefa Mackiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Pisarz jako świadek historii. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów "Drogi donikąd" Józefa Mackiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Literacka polemika ze stereotypami zbiorowych wyobrażeń o historii. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Drogi donikąd Józefa Mackiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  4. Literatura o niszczeniu życia jednostek i narodów. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów "Drogi donikąd" Józefa Mackiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Sławomir Mrożek, "Tango"

  • Konflikt idei społecznych. Omów zagadnienie na podstawie Tanga Sławomira Mrożka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Koncepcja teatru absurdu. Omów zagadnienie na podstawie Tanga Sławomira Mrożka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Konserwatyzm i postępowość jako sprzeczne idee społeczne. Omów zagadnienie na podstawie Tanga Sławomira Mrożka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Marek Nowakowski, wybrane opowiadanie z tomu Raport o stanie wojennym

  • Literacki zapis historii najnowszej. Omów zagadnienie na podstawie wybranego opowiadania z tomu Raport o stanie wojennym Marka Nowakowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Dystans między władzą i obywatelem. Omów zagadnienie na podstawie wybranego opowiadania z tomu Raport o stanie wojennym Marka Nowakowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Bunt i bezradność – postawy bohaterów wobec realiów stanu wojennego. Omów zagadnienie na podstawie wybranego opowiadania z tomu Raport o stanie wojennymMarka Nowakowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Marek Nowakowski, Górą „Edek

  • Hiperbolizacja i jej znaczenie w kompozycji i budowaniu sensu utworu. Omów zagadnienie na podstawie opowiadania Górą „Edek” Marka Nowakowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Metafora jako sposób ukazania rzeczywistości. Omów zagadnienie na podstawie opowiadania Górą „Edek” Marka Nowakowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Jacek Dukaj, "Katedra"

  • Człowiek jako cząstka kosmicznej katedry. Omów zagadnienie na podstawie Katedry Jacka Dukaja. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Symboliczny sens odradzającej się wiecznie budowli. Omów zagadnienie na podstawie Katedry Jacka Dukaja. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Symboliczne znaczenie światła i mroku w kreacji obrazu świata. Omów zagadnienie na podstawie Katedry Jacka Dukaja. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Nauka i metafizyka jako dwa sposoby mówienia o świecie. Omów zagadnienie na podstawie Katedry Jacka Dukaja. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Antoni Libera, "Madame"

  1. Rola autorytetu w kształtowaniu postaw młodych ludzi. Omów zagadnienie na podstawie "Madame" Antoniego Libery. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Realia epoki PRL-u i sposoby ich ukazania w literaturze. Omów zagadnienie na podstawie "Madame" Antoniego Libery. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Sztuka jako narzędzie porozumienia między ludźmi. Omów zagadnienie na podstawie "Madame" Antoniego Libery. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  4. Literacki portret kobiety. Omów zagadnienie na podstawie "Madame" Antoniego Libery. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  5. Prawda i legenda jako dwa sposoby ukazania wydarzeń w powieści. Omów zagadnienie na podstawie "Madame" Antoniego Libery. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  6. Kreacja bohatera jako obraz „przygód człowieka myślącego”. Omów zagadnienie na podstawie "Madame" Antoniego Libery. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Andrzej Stasiuk, "Miejsce"

  • Motyw przemijania i jego znaczenie w kreacji świata przedstawionego. Omów zagadnienie na podstawie Miejsca Andrzeja Stasiuka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Kultura i tradycja jako źródła tożsamości człowieka. Omów zagadnienie na podstawie Miejsca Andrzeja Stasiuka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Powojenna historia kresów i próba jej ocalenia. Omów zagadnienie na podstawie Miejsca Andrzeja Stasiuka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Miejsca jako przestrzeń kształtowania tożsamości jednostkowej i zbiorowej. Omów zagadnienie na podstawie Miejsca Andrzeja Stasiuka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Olga Tokarczuk, Profesor Andrews w Warszawie

  • Obraz Warszawy i jej mieszkańców w dramatycznym momencie historycznym. Omów zagadnienie na podstawie opowiadania Profesor Andrews w Warszawie Olgi Tokarczuk. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Ryszard Kapuściński, "Podróże z Herodotem" (fragmenty)

  1. Refleksja nad procesami, które rządzą historią. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów "Podróży z Herodotem" Ryszarda Kapuścińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  2. Reporter jako obserwator i komentator rzeczywistości. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów "Podróży z Herodotem" Ryszarda Kapuścińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  3. Podróż jako doświadczanie siebie i świata. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów "Podróży z Herodotem" Ryszarda Kapuścińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Zakaz smartfonów w szkołach? 67% Polaków mówi "tak"!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji