Spis treści
Warto się obronić. Według badaczy dyplom pomaga na rynku pracy
Dane są jednoznaczne – pracodawcy cenią uczelniane dyplomy. Ich posiadacze łatwiej znajdują pracę. Również ci, którzy ukończyli studia, zarabiają więcej, albo przynajmniej tyle samo, co ich koledzy, którzy porzucili naukę. Te informacje niesie zaktualizowany o najnowsze dane system monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów szkół wyższych (ELA).
- Najnowsze dane systemu ELA potwierdzają, że w życiu warto być konsekwentnym i skończyć rozpoczęte studia. Rezygnacja z kształcenia przed uzyskaniem dyplomu, nawet jeżeli początkowo wiąże się z korzyściami finansowymi, w perspektywie kilku lat jest nieopłacalna. Najnowsze dane ELA pokazują, że w przypadku studiów I stopnia już w trzecim lub czwartym roku – w zależności od dziedziny studiów – absolwenci z dyplomem zarabiają niemal dwukrotnie więcej niż osoby, które porzuciły studia – mówi Przemysław Czarnek, minister edukacji. Właśnie na zlecenie MEiN Ośrodek Przetwarzania Informacji (OPI) wprowadził do systemu zaktualizowane dane i nowe funkcje.
Korzystną sytuację absolwentów na rynku pracy w przypadku studiów I stopnia potwierdzają Względne Wskaźniki Bezrobocia i Względne Wskaźniki Zarobków. O ile w pierwszych dwóch latach po uzyskaniu dyplomu absolwenci studiów I stopnia mają wyższe ryzyko bezrobocia, to już po trzech latach Względny Wskaźnik Bezrobocia (WWB) spada poniżej wartości otrzymanej dla osób, które porzuciły studia.
Względny Wskaźnik Zarobków (WWZ) jest wyższy w przypadku absolwentów z dyplomem już od pierwszego roku po obronie, a w trzecim i w czwartym roku absolwenci z dyplomem zarabiają niemal dwukrotnie więcej niż osoby, które porzuciły studia.
Z dyplomem można zarobić więcej. Czy na pewno?
Absolwenci z dyplomem studiów I stopnia, wraz z upływem czasu zarabiają więcej niż osoby, które porzuciły studia. W przypadku absolwentów studiów II stopnia nie widać w tej materii dużej różnicy.
Po studiach I stopnia zarobki są wyższe wśród absolwentów z dyplomem niż wśród osób, które zrezygnowały z nauki. Wyjątek stanowi dziedzina sztuki, gdzie obie grupy uzyskują podobne zarobki. Natomiast po studiach II stopnia (w większości dziedzin) zarobki wśród absolwentów i osób, które porzuciły studia, są dość podobne.
– Uzyskane dane pokazują, że osoby, które porzuciły studia na największych prestiżowych uniwersytetach, w niektórych aspektach radzą sobie nawet nieco lepiej na rynku pracy od absolwentów. Warto jednak zwrócić uwagę, że okres obserwacji jest dość krótki i ci, którzy z reguły rezygnują ze studiów ze względu na korzystniejsze oferty na rynku pracy, z natury rzeczy na początku radzą sobie dobrze. Korzystają oni z prestiżu swoich uczelni, a także zdobytych w trakcie nauki wiedzy i umiejętności, nawet jeżeli nie zostały one potwierdzone dyplomem – mówi dr hab. Agnieszka Chłoń-Domińczak, prof. SGH, ekspert Ośrodka Przetwarzania Informacji.
Co nowego w ELA? Aktywność zawodowa studentów pod lupą
Jesienna aktualizacja systemu ELA koncentruje się na trzech celach: opisie sytuacji zawodowej i edukacyjnej studentów, opisie aktywności zawodowych i procesów kształcenia doktorantów oraz wsparciu informacyjnym uczelni aplikujących do rankingów międzynarodowych. W jesiennej odsłonie tegorocznej edycji ELA pojawia się kolejny typ raportów - dotyczący aktywności zawodowej studentów.
Ogólnopolski system monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów szkół wyższych został stworzony i jest prowadzony przez Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy, na zlecenie Ministerstwa Edukacji i Nauki. Dostarcza wiarygodnych informacji o sytuacji absolwentów polskich uczelni na rynku pracy. Bazuje on na danych, które już od dawna gromadzone są w rejestrach publicznych.

Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy to interdyscyplinarny instytut naukowy i lider w tworzeniu oprogramowania systemów informatycznych dla polskiej nauki i szkolnictwa wyższego. Główne obszary badań prowadzonych w instytucie to algorytmy uczenia maszynowego, algorytmy przetwarzania języka naturalnego, analiza sentymentu, sieci neuronowe, odkrywanie wiedzy z danych tekstowych, interakcja człowiek-komputer (HCI), systemy komputerowego wspomagania decyzji oraz sztuczna inteligencja.
iPolitycznie - Czy słowa Stefańczuka o Wołyniu to przełom?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?