Spis treści
Studia dla influencerów. Tego dowiedzą się studenci
W Irlandii, a dokładnie w Southeast Technical University w Carlow, zostanie otwarty kierunek studiów o nazwie „Bachelor of Arts in Content Creation and Social Media”, który zakłada kształcenie przyszłych influencerów. Rekrutacja ma wystartować w listopadzie, a pierwsi studenci rozpoczną naukę w ramach tego kierunku we wrześniu 2024 roku.
Czego będą uczyć się młodzi ludzie, którzy marzą o tym, by zostać influencerami? W programie znajdą się zajęcia z edycji materiałów wideo i audio, kreatywnego pisania czy umiejętności biznesowych. Nie zabraknie także ogólnej wiedzy z zakresu kultury.
Jak podkreśliła dr Eleanor O'Leary – wykładowczyni mediów i komunikacji na Uniwersytecie w Carlow – w rozmowie z irlandzkim RTE, rośnie zainteresowanie tym obszarem, zarówno wśród potencjalnych studentów, jak i pracodawców. Zaznaczyła też, że chociaż niekiedy młodzi ludzie mogą stać się influencerami bez wcześniejszego przygotowania, to na tym kierunku studiów zdobędą konkretne kompetencje, które pozwolą im utrzymać obserwujących, jak i nawiązywać biznesowe kontakty, a dzięki temu zarabiać na działalności w internecie.
Studia influencerskie także w Polsce? Tak, ale jako ścieżka rozwoju
Chociaż w Polsce nie mamy (jeszcze) kierunku studiów influencerskich, to widać, że szkoły coraz chętniej podejmują temat roli mediów społecznościowych i kształcenia w tym zakresie młodych ludzi. W I Liceum Prywatnym im. Zjednoczonej Europy w Słupsku funkcjonuje na przykład klasa vlogerska, gdzie uczniowie uczą się m.in. jak tworzyć dobry content czy zbudować swoją markę w mediach społecznościowych.
Uczelnie wyższe również dostrzegają potrzebę rozwoju młodych ludzi w zakresie nowych mediów i kreowania swojego wizerunku w internecie. Właśnie dlatego na poszczególnych uniwersytetach studenci mogą kształcić się na takich kierunkach jak: nowe media i public relations czy nowe media w komunikacji, a także wybierać specjalizacje medialne na ogólnych kierunkach, m.in. na polonistyce czy dziennikarstwie.
Ile zarabiają influencerzy? Od 1 tys. do nawet 50 tys. zł za miesiąc
Z raportu „Analiza rynku ekonomii twórców” przytoczonego przez Strefę Biznesu wynika, że największą grupę influencerów stanowią osoby, które zarabiają od 1 do 10 tys. zł. Aż 44 proc. z nich zarabia ponad 10 tys. zł miesięcznie. Z kolei 16 proc. ankietowanych osiągnęło przychód poniżej 1 tys. zł. Co dziesiąty ankietowany przekracza granicę 50 tys. zł miesięcznie.