Spis treści
Nowa funkcja w szkole? To element kształcenia psychologów i pedagogów
„Szkoła dostępna dla wszystkich” to projekt, który ma za zadanie podnieść kompetencje nauczycieli specjalistów (pedagogów, psychologów, logopedów, pedagogów specjalnych) w zakresie udzielania wsparcia uczniom, rodzicom, a także innym nauczycielom.
Jego celem jest przekazanie specjalistom niezbędnych narzędzi m.in. w prowadzeniu zajęć wychowawczo-specjalistycznych, w tym integracyjnych i zapewniających poczucie wspólnoty (ze szczególnych uwzględnieniem dzieci ukraińskich z doświadczeniem migracyjnym), a także dbanie o ochronę zdrowia psychicznego wszystkich uczniów. Przeszkoleni nauczyciele specjaliści mają zyskać status doradcy ds. dostępności uczenia.
Szkolenia dla nauczycieli specjalistów
Jak przekazał IBE nauczyciele specjaliści, biorący udział w projekcie będą szukać odpowiedzi na poniższe pytania:
- Jak wspierać rozwój przedszkola/szkoły jako organizacji, która staje się coraz bardziej dostępna, bezpieczna i przyjazna wszystkim dzieciom/uczniom, rodzicom i nauczycielom oraz daje możliwości wszechstronnego rozwoju wszystkim osobom uczącym się?
- Jak realizować działania edukacyjno-specjalistyczne służące wzmacnianiu zdrowia psychicznego dzieci i uczniów?
- Jak prowadzić skuteczne działania, których celem jest włączenie grupy dzieci i uczniów będących uchodźcami z Ukrainy do zespołu/klasy/środowiska lokalnego? Jak prowadzić proces kształcenia uczniów z doświadczeniem migracji?
- W jaki sposób wykorzystać metody diagnostyczne oraz dostępne narzędzia diagnostyczne w procesie oceny funkcjonalnej?
- W jaki sposób organizować środowisko sprzyjające uczestnictwu uczniów w procesie nauczania-uczenia się?
Uczestnicy projektu wezmą udział w webinarach prowadzonych przez specjalistów z Uniwersytetu Warszawskiego, Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Uniwersytetu w Białymstoku oraz Katolickiego Uniwersytetu Warszawskiego.
Ponadto nauczyciele, rodzice i uczniowie, których szkoły zostaną zakwalifikowane do projektu, będą mieli dostęp do bezpłatnych konsultacji (m.in. psychiatrycznych i psychoterapeutycznych) oraz warsztaty w formie online z ekspertami-trenerami.
Do udziału w projekcie zaprosimy 560 placówek edukacyjnych (szkół, przedszkoli, poradni psychologiczno – pedagogicznych, placówek doskonalenia nauczycieli) oraz 1120 zatrudnionych w nich nauczycieli specjalistów, którzy dzięki udziałowi w projekcie zostaną przygotowani do pełnienia funkcji doradcy ds. dostępności uczenia – czytamy w komunikacie IBE.
Teoria a praktyka, czyli zastosowanie wiedzy pedagogów i psychologów
Osoby biorące udział w projekcie będą miały szansę wykorzystać zdobytą wiedzę w praktyce. Ich zadanie to przeprowadzenie 5 interwencji, w ramach których wsparciem kompetencyjnym zostanie objętych min. 10 nauczycieli i 28 dzieci z przedszkola/szkoły, a także opisanie każdej z interwencji według dostarczonego szablonu oraz udział w części badawczej projektu (wypełnienie ankiet i kwestionariuszy).
Szczegółowe informacje na temat projektu „Szkoła dostępna dla wszystkich” znajdują się m.in. na stronie MEiN>>