Spis treści
Oczekiwania studentów wobec uczelni wyższych
W ciągu ostatnich kilku lat studenci doświadczyli innego trybu kształcenia niż ich poprzednicy: online, hybrydowo, z domu, często z ograniczoną ilością zajęć praktycznych. Wielu z tych studentów chce wrócić do zajęć na uczelni jednocześnie zachowując innowacyjne rozwiązania wymuszone przez pandemię. To między innymi:
- możliwość realizowania wybranych przedmiotów online,
- nagrywanie i udostępnianie wykładów,
- platforma edukacyjna dla studentów.
Studenci oczekują wsparcia ze strony uczelni na każdym etapie ich akademickiej podróży, aby być gotowym nie tylko na wejście na rynek pracy z sukcesem, ale także utrzymać się na nim, elastycznie i umiejętnie dopasowywać do zmian. Dlatego uniwersytety powinny szerzej patrząc na edukację studentów, wychodzić poza niszę danego kierunku i kształtować w młodych ludziach kompetencje przyszłości.
Przytaczane badania wskazały, że studenci potrzebują więcej pomocy w ukazaniu możliwości po ukończeniu danego kierunku. Oczekują także:
- więcej zajęć dotyczących planowania kariery,
- większego wsparcia finansowego,
- różnych form wsparcia emocjonalnego i profilaktyki zdrowia psychicznego,
- mentoringu,
- pomocy w zarządzaniu sobą w czasie, zachowaniu work-life balance.
Połowa badanych (49%) studentów oczekuje, że dzięki nauce na swoich uczelniach uzyska umiejętności i wiedzę związaną z pracą, czy to online, czy stacjonarnie. Taki sam odsetek twierdzi, że ich uczelnia mogłaby wspierać ich w uczeniu się przez całe życie poprzez zapewnienie dostępu do bezpłatnych kursów po ukończeniu studiów.
Uczelnie muszą zabiegać o studentów
Dane uzyskane w badaniu pokazują, że uczelnie muszą ewoluować, aby móc przyciągnąć studentów. Coraz więcej młodych ludzi nie podejmuje studiów lub kończy edukację wyższą na studiach I stopnia (z tytułem licencjata). Oto powody:
- rosnące koszty edukacji i życia studenta,
- rezygnowanie przez pracodawców ze stawiania kandydatom wymogu ukończenia pięcioletnich studiów wyższych,
- pozyskiwanie umiejętności cyfrowych umożliwiających podjęcie satysfakcjonującej pracy jeszcze przed studiami lub w ich trakcie (co skutkuje rzuceniem uczelni).
Instytucje muszą więc rozwijać się i lepiej zaspokajać potrzeby studentów patrząc na kształcenie holistycznie.
- Gdy wspomina się o potrzebie wprowadzania elementów zawodowych do poszczególnych kierunków studiów, niektórzy członkowie wydziału mają obawy, że odchodzimy od klasycznego wykształcenia w zakresie języka angielskiego i zmierzamy w kierunku praktycznego i zawodowego – skomentował James Davis, prodziekan ds. akademickich i studiów humanistycznych na Uniwersytecie Howarda. Dodał jednak: – Świat się zmienił, a my musimy przygotować studentów do tego, co będą robić poza zamkniętymi drzwiami uczelni.
Elastyczne formy nauki, szeroki zakres wsparcia w wejściu na rynek pracy, pomoc psychologiczna i finansowa, ale także udostępnianie swoich zasobów dla absolwentów sprawi, że studenci chętniej będą wybierać taką uczelnię i pozostaną z nią związani, jak z prawdziwą Alma Mater także po studiach.
Źródło:
Raport Salesforce „Connected Student” 2022,
Opracowanie DeLab UW „Kompetencje przyszłości. Jak je kształtować w elastycznym ekosystemie edukacyjnym?”
Zakaz smartfonów w szkołach? 67% Polaków mówi "tak"!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?