Czego studenci oczekują od uczelni? Szkoły wyższe muszą zabiegać o studentów i oferować innowacyjne, holistyczne kształcenie

Barbara Wesoła
Opracowanie:
Uczelnie wyższe muszą ewaluować i patrzeć na studenta holistycznie. Nowe pokolenie studentów ma inne wymagania od uniwersytetów niż poprzednicy.
Uczelnie wyższe muszą ewaluować i patrzeć na studenta holistycznie. Nowe pokolenie studentów ma inne wymagania od uniwersytetów niż poprzednicy. Adam Jastrzebowski
Międzynarodowe badanie przeprowadzone przez Salesforce z udziałem 1300 studentów i 1300 specjalistów w 11 krajach świata pokazało, że zaledwie jedna trzecia studentów twierdzi, że ma świetne doświadczenia wyniesione z uczelni. Wyniki pokrywają się z opiniami studentów na polskich uczelniach. Instytucje szkolnictwa wyższego są pod większą niż kiedykolwiek presją, aby zwiększać zaangażowanie studentów w naukę, jak również spełniać nowe oczekiwania i lepiej przygotować ich do wejścia na rynek pracy.

Spis treści

Oczekiwania studentów wobec uczelni wyższych

W ciągu ostatnich kilku lat studenci doświadczyli innego trybu kształcenia niż ich poprzednicy: online, hybrydowo, z domu, często z ograniczoną ilością zajęć praktycznych. Wielu z tych studentów chce wrócić do zajęć na uczelni jednocześnie zachowując innowacyjne rozwiązania wymuszone przez pandemię. To między innymi:

  • możliwość realizowania wybranych przedmiotów online,
  • nagrywanie i udostępnianie wykładów,
  • platforma edukacyjna dla studentów.

Studenci oczekują wsparcia ze strony uczelni na każdym etapie ich akademickiej podróży, aby być gotowym nie tylko na wejście na rynek pracy z sukcesem, ale także utrzymać się na nim, elastycznie i umiejętnie dopasowywać do zmian. Dlatego uniwersytety powinny szerzej patrząc na edukację studentów, wychodzić poza niszę danego kierunku i kształtować w młodych ludziach kompetencje przyszłości.

Przytaczane badania wskazały, że studenci potrzebują więcej pomocy w ukazaniu możliwości po ukończeniu danego kierunku. Oczekują także:

  • więcej zajęć dotyczących planowania kariery,
  • większego wsparcia finansowego,
  • różnych form wsparcia emocjonalnego i profilaktyki zdrowia psychicznego,
  • mentoringu,
  • pomocy w zarządzaniu sobą w czasie, zachowaniu work-life balance.

Połowa badanych (49%) studentów oczekuje, że dzięki nauce na swoich uczelniach uzyska umiejętności i wiedzę związaną z pracą, czy to online, czy stacjonarnie. Taki sam odsetek twierdzi, że ich uczelnia mogłaby wspierać ich w uczeniu się przez całe życie poprzez zapewnienie dostępu do bezpłatnych kursów po ukończeniu studiów.

Uczelnie muszą zabiegać o studentów

Dane uzyskane w badaniu pokazują, że uczelnie muszą ewoluować, aby móc przyciągnąć studentów. Coraz więcej młodych ludzi nie podejmuje studiów lub kończy edukację wyższą na studiach I stopnia (z tytułem licencjata). Oto powody:

  • rosnące koszty edukacji i życia studenta,
  • rezygnowanie przez pracodawców ze stawiania kandydatom wymogu ukończenia pięcioletnich studiów wyższych,
  • pozyskiwanie umiejętności cyfrowych umożliwiających podjęcie satysfakcjonującej pracy jeszcze przed studiami lub w ich trakcie (co skutkuje rzuceniem uczelni).

Instytucje muszą więc rozwijać się i lepiej zaspokajać potrzeby studentów patrząc na kształcenie holistycznie.

- Gdy wspomina się o potrzebie wprowadzania elementów zawodowych do poszczególnych kierunków studiów, niektórzy członkowie wydziału mają obawy, że odchodzimy od klasycznego wykształcenia w zakresie języka angielskiego i zmierzamy w kierunku praktycznego i zawodowego – skomentował James Davis, prodziekan ds. akademickich i studiów humanistycznych na Uniwersytecie Howarda. Dodał jednak: – Świat się zmienił, a my musimy przygotować studentów do tego, co będą robić poza zamkniętymi drzwiami uczelni.

Elastyczne formy nauki, szeroki zakres wsparcia w wejściu na rynek pracy, pomoc psychologiczna i finansowa, ale także udostępnianie swoich zasobów dla absolwentów sprawi, że studenci chętniej będą wybierać taką uczelnię i pozostaną z nią związani, jak z prawdziwą Alma Mater także po studiach.

Źródło:
Raport Salesforce „Connected Student” 2022,
Opracowanie DeLab UW „Kompetencje przyszłości. Jak je kształtować w elastycznym ekosystemie edukacyjnym?”

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Zakaz smartfonów w szkołach? 67% Polaków mówi "tak"!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji