Czego studenci oczekują od uczelni? Szkoły wyższe muszą zabiegać o studentów i oferować innowacyjne, holistyczne kształcenie

OPRAC.:
Barbara Wesoła
Barbara Wesoła
Uczelnie wyższe muszą ewaluować i patrzeć na studenta holistycznie. Nowe pokolenie studentów ma inne wymagania od uniwersytetów niż poprzednicy.
Uczelnie wyższe muszą ewaluować i patrzeć na studenta holistycznie. Nowe pokolenie studentów ma inne wymagania od uniwersytetów niż poprzednicy. Adam Jastrzebowski
Międzynarodowe badanie przeprowadzone przez Salesforce z udziałem 1300 studentów i 1300 specjalistów w 11 krajach świata pokazało, że zaledwie jedna trzecia studentów twierdzi, że ma świetne doświadczenia wyniesione z uczelni. Wyniki pokrywają się z opiniami studentów na polskich uczelniach. Instytucje szkolnictwa wyższego są pod większą niż kiedykolwiek presją, aby zwiększać zaangażowanie studentów w naukę, jak również spełniać nowe oczekiwania i lepiej przygotować ich do wejścia na rynek pracy.

Spis treści

Oczekiwania studentów wobec uczelni wyższych

W ciągu ostatnich kilku lat studenci doświadczyli innego trybu kształcenia niż ich poprzednicy: online, hybrydowo, z domu, często z ograniczoną ilością zajęć praktycznych. Wielu z tych studentów chce wrócić do zajęć na uczelni jednocześnie zachowując innowacyjne rozwiązania wymuszone przez pandemię. To między innymi:

  • możliwość realizowania wybranych przedmiotów online,
  • nagrywanie i udostępnianie wykładów,
  • platforma edukacyjna dla studentów.

Studenci oczekują wsparcia ze strony uczelni na każdym etapie ich akademickiej podróży, aby być gotowym nie tylko na wejście na rynek pracy z sukcesem, ale także utrzymać się na nim, elastycznie i umiejętnie dopasowywać do zmian. Dlatego uniwersytety powinny szerzej patrząc na edukację studentów, wychodzić poza niszę danego kierunku i kształtować w młodych ludziach kompetencje przyszłości.

Przytaczane badania wskazały, że studenci potrzebują więcej pomocy w ukazaniu możliwości po ukończeniu danego kierunku. Oczekują także:

  • więcej zajęć dotyczących planowania kariery,
  • większego wsparcia finansowego,
  • różnych form wsparcia emocjonalnego i profilaktyki zdrowia psychicznego,
  • mentoringu,
  • pomocy w zarządzaniu sobą w czasie, zachowaniu work-life balance.

Połowa badanych (49%) studentów oczekuje, że dzięki nauce na swoich uczelniach uzyska umiejętności i wiedzę związaną z pracą, czy to online, czy stacjonarnie. Taki sam odsetek twierdzi, że ich uczelnia mogłaby wspierać ich w uczeniu się przez całe życie poprzez zapewnienie dostępu do bezpłatnych kursów po ukończeniu studiów.

Uczelnie muszą zabiegać o studentów

Dane uzyskane w badaniu pokazują, że uczelnie muszą ewoluować, aby móc przyciągnąć studentów. Coraz więcej młodych ludzi nie podejmuje studiów lub kończy edukację wyższą na studiach I stopnia (z tytułem licencjata). Oto powody:

  • rosnące koszty edukacji i życia studenta,
  • rezygnowanie przez pracodawców ze stawiania kandydatom wymogu ukończenia pięcioletnich studiów wyższych,
  • pozyskiwanie umiejętności cyfrowych umożliwiających podjęcie satysfakcjonującej pracy jeszcze przed studiami lub w ich trakcie (co skutkuje rzuceniem uczelni).

Instytucje muszą więc rozwijać się i lepiej zaspokajać potrzeby studentów patrząc na kształcenie holistycznie.

- Gdy wspomina się o potrzebie wprowadzania elementów zawodowych do poszczególnych kierunków studiów, niektórzy członkowie wydziału mają obawy, że odchodzimy od klasycznego wykształcenia w zakresie języka angielskiego i zmierzamy w kierunku praktycznego i zawodowego – skomentował James Davis, prodziekan ds. akademickich i studiów humanistycznych na Uniwersytecie Howarda. Dodał jednak: – Świat się zmienił, a my musimy przygotować studentów do tego, co będą robić poza zamkniętymi drzwiami uczelni.

Elastyczne formy nauki, szeroki zakres wsparcia w wejściu na rynek pracy, pomoc psychologiczna i finansowa, ale także udostępnianie swoich zasobów dla absolwentów sprawi, że studenci chętniej będą wybierać taką uczelnię i pozostaną z nią związani, jak z prawdziwą Alma Mater także po studiach.

Źródło:
Raport Salesforce „Connected Student” 2022,
Opracowanie DeLab UW „Kompetencje przyszłości. Jak je kształtować w elastycznym ekosystemie edukacyjnym?”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wyprawka szkolna - ostanie dni na złożenie wniosku

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji
Dodaj ogłoszenie