Spis treści
MEN robi krok wstecz
Nauczycielki i nauczyciele języka polskiego nie kryją swojego poirytowania i ogromnego rozczarowania proponowanymi przez MEN zmianami. Apelują o wprowadzenie w końcu realnych cięć i zmian w podstawie programowej, uwzględniających wielokrotnie zgłaszane postulaty nauczycieli-praktyków.
Proponowana lista lektur obowiązkowych to potężny krok wstecz, niewykorzystanie szansy, by dać większą przestrzeń nauczycielom i nauczycielkom oraz uczniom i uczennicom na prawdziwe spotkanie z literaturą - bez pośpiechu i zniechęcania czytelnictwem. Obecna koncepcja podstawy programowej opiera się na braku zaufania do nauczyciela i ma charakter przemocowy wobec nas, pedagogów - piszą w swoim manifeście.
Żądania „niegrzecznych” polonistów
Zbuntowani nauczyciele domagają się od Ministerstwa przyznania im większej swobody w wyborze tego, co będą realizować z uczniami. Oczywiste jest to, że nauczyciele mają kompetencje do podejmowania takich decyzji. Każdy jeden polonista jest kierunkowo wykształcony, zarówno pod względem historycznoliterackim jak i pedagogicznym. Jest więc to wyspecjalizowana grupa zawodowa, której należy się trochę zaufania. Główne postulaty są zwięzłe:, nauczyciele żądają:
- Większego ograniczenia lektur obowiązkowych!
- Większej wolności w wyborze lektur!
- Zaproszenia do prac odnośnie podstaw programowych (zwłaszcza nowych) uznanych w środowisku polonistycznym ekspertów i ekspertek - nauczycieli języka polskiego.
- Zmian kadrowych w Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, w tym rewizji osób koordynujących zmiany w podstawie programowej z języka polskiego ze strony CKE.
Jak się przyłączyć?
Organizatorzy i organizatorki akcji zapraszają do udziału wszystkich zainteresowanych problemem - nie tylko polonistów, ale też rodziców i samych maturzystów, słowem tych, którzy z abstrakcyjnymi decyzjami podjętymi na szczeblu rządowym zmagają się realnie w swojej codziennej rzeczywistości. Co zrobić, aby się przyłączyć?
- Krok 1: Podpisz gotową petycję.
- Krok 2: Napisz e-mail do MEN - [email protected] - w ramach konsultacji społecznych. Możesz do listu wkleić tekst petycji.
- Krok 3: Skomentuj post mówiący o zmianach. Oznacz Ministerstwo i Ministrów.
Kto za tym stoi?
Twórcami petycji są:
- dr Beata Kapela-Bagińska - wykładowczyni Uniwersytetu Gdańskiego, specjalistka m.in. w zakresie dydaktyki, psychodydaktyki, psycholingwistyki oraz metodyki pracy w szkole, a także w zakresie prawa oświatowego i pomiaru dydaktycznego.
- dr Aleksandra Korczak - nauczycielka języka polskiego, etyki i filozofii wyróżniona w konkursie Nauczyciela Roku 2022. Członkini Pracowni Badań Literatury dla Dzieci i Młodzieży Uniwersytetu Warszawskiego. Ekspertka do spraw równości płci i edukacji antydyskryminacyjnej w Centrum Edukacji Obywatelskiej.
- mgr Dariusz Martynowicz - nauczyciel języka polskiego, Nauczyciel Roku 2021, właściciel grupy na Facebooku PROGRESOWNIA.
- mgr Wojciech Rzehak - wicedyrektor VII Prywatnego Liceum Ogólnokształcącego w Krakowie, polski scenarzysta, polonista, autor książek.
- mgr Katarzyna Włodkowska - członkini grupy Superbelfrzy RP, doradczyni metodyczna, certyfikowana trenerka oświaty, nauczycielka języka polskiego i edukacji medialnej. Koordynatorka ogólnopolskich i międzynarodowych projektów edukacyjno-humanitarnych. Współpracowniczka „Małych Charakterów” i „Nowych Horyzontów Edukacji Filmowej”. Autorka m.in. lekcji dla grupy TVN Discovery, koordynatorka Lekcji w sieci. Prowadzi bloga „Facetka od polaka”.
- mgr Irmina Żarska - nauczycielka języka polskiego i szkolna koordynatorka do spraw wdrażania nowoczesnego systemu edukacji, autorka bloga „Rysunkowy język polski”.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie.
Obserwuj StrefaEdukacji.pl!
Zakaz smartfonów w szkołach? 67% Polaków mówi "tak"!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?