Spis treści
Nowa podstawa programowa? Będą zmiany
Szef MEiN podczas uroczystości z okazji Dnia Edukacji Narodowej w Szkole Podstawowej im. Stefana Żeromskiego w Poniatowej poinformował, że trwają prace nad „odchudzeniem podstaw programowych”.
Nasi eksperci rozpoczęli intensywnie prace nad tym, ażeby odchudzić podstawy programowe, które doprowadzą do zmniejszenia ilości godzin w siatce godzin – powiedział minister Czarnek.
Dodał, że zmiany nie zostaną wprowadzone kosztem pracy nauczycieli.
Godziny, te „sztywne zakuwania” - jak to mówią uczniowie - zamienimy na godziny miękkie, które będą wchodziły w skład pensum, nie stracicie państwo zatem godzin – powiedział, zwracając się do nauczycieli.
Uczniowie nie będą mieli w siatce godzin od dwóch do pięciu godzin tygodniowo. Pozwoli to na zmiany planów lekcji, ale godziny te będzie można - w zależności od potrzeb - wykorzystać na zajęcia rozwijające szereg innych, ważnych kompetencji.
Co będzie można przeznaczyć na kółka zainteresowań, zajęcia wspomagające, budujące relacje rówieśnicze, ale także - jeśli uczeń zdecyduje – na obecność w klubach sportowych poza terenem szkoły, na inne zajęcia, na które dziś brakuje czasu, zwłaszcza tym starszym rocznikom – stwierdził minister.
Jak dodał, zmiany będą dotyczyć zwłaszcza uczniów starszych, czyli dzieci w klasach VII, VIII i szkół ponadpodstawowych.
Odchudzona podstawa programowa to mniej godzin w ławkach
Odchudzenie podstaw programowych z pewnością wpłynie na jakość życia i zdrowia uczniów. Idealnie byłoby, gdyby - szczególnie nastolatkowie - mogli dzięki wprowadzonym zmianom rozpoczynać lekcje później, szczególnie zajęcia, które wymagają intensywnej pracy i skupienia.
Noce zarwane nad nauką do klasówek, a później wstawanie nawet o 5.30 czy 6.00 nad ranem. Właśnie tak wygląda rzeczywistość wielu polskich uczniów. Chroniczne niedosypianie to poważny problem wśród młodych ludzi, a obecnie wciąż zbyt często się go lekceważy i zasłania lenistwem - pisze Magdalena Konczal w rozmowie na temat zależności między snem a nauką u nastolatków
Pięć godzin mniej lekcji w tygodni, w których trzeba siedzieć w ławce lub pracować z podręcznikiem zostawi młodzieży przestrzeń na budowanie relacji, odpoczynek, zajęcia związane z ich zainteresowaniami.
Zmiany także w szkołach i przepisach dotyczących nauczycieli
Minister zapowiedział wzmocnienie ochrony prawnej zawodu nauczyciela.
Będziemy wzmacniać status zawodowy nauczyciela, również jeśli chodzi o przepisy prawa, które będą chronić nauczyciela przed niektórymi zachowaniami niektórych, którzy chcieliby stawiać nauczyciela pod ścianą i pociągać wyłącznie do odpowiedzialności za to, że postawił jedynkę, uwagę albo wymaga więcej na egzaminie czy klasówce – powiedział Czarnek.
Mówiąc o zarobkach nauczycieli przypomniał, że przyjęty przez rząd projekt ustawy budżetowej zakłada „rekordowe zwiększenie subwencji oświatowej o kwotę 12 mld 170 mln zł”.
Subwencja oświatowa w przyszłym roku, od 1 stycznia, będzie wynosiła już blisko 77 mld zł. Startowaliśmy z pozycji poniżej 40 mld zł. To oznacza również podwyżki dla nauczycieli wchodzących do zawodu i początkujących o ok. 20 proc. i mam nadzieję - jeśli mniejsze, to niewiele - dla tych najlepiej zarabiających – powiedział minister.
Szef MEiN wyraził przekonanie, że wzrost PKB i rozwój gospodarczy kraju pozwoli na zwiększenie subwencji i wynagrodzeń dla nauczycieli. Jak przypomniał, nauczyciele klas IV-VIII w pierwszej kolejności otrzymują bony na laptop. „W tym roku kalendarzowym i w tym roku szkolnym ten bon trafi do każdego nauczyciela” – przypomniał.
Zachęcił organy prowadzące do pozyskiwania środków „w każdej ilości” z:
- Polskiego Ładu,
- Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych,
- i programu „Sportowa Polska”.
Zapowiedziano także dalsze inwestycje w rozwój infrastruktury szkół. „Będziemy również kontynuować inwestycje w infrastrukturę edukacyjno-sportową przyszkolną” – powiedział szef MEiN przypominając o ogłoszonym we wtorek w Białej Podlaskiej Narodowym Programie Rozwoju Profilaktyki Zdrowia Fizycznego, który będzie bazował – według ministra - na rozwijającej się infrastrukturze sportowo-edukacyjnej.
Źródło: