Spis treści
Dysortografia. Czym jest i jakie są jej objawy?
Dysortografia to zaburzenie, które utrudnia poprawną pisownię. Osoby z dysortografią zmagają się z niepowodzeniem w prawidłowej pisowni pomimo poznania obowiązujących zasad ortograficznych.
Najczęstsze objawy to, które można zaobserwować u dzieci, które podjęły już naukę pisania to:
- błędna wymowa,
- mylenie i nadużywanie partykuł,
- niepoprawne używanie znaków interpunkcyjnych,
- mylenie liter i cyfr,
- pisanie słów razem,
- mylenie słów mówionych i pisanych (problemy z pisaniem ze słuchu).
Dysgrafia. Czym się charakteryzuje i jakie są jej objawy?
Dysgrafia występuje, gdy pomimo zapewnienia właściwych warunków rozwojowych i edukacyjnych, dziecko ma trudności z przełożeniem myśli na język pisany, robi to w sposób nieprecyzyjny, jak na swój wiek i nieczytelny. Głównym problemem w dysgrafii jest brak umiejętności stosowania właściwych zapisów graficznych.
Dysgrafia nazywana jest także agrafią. Występuje najczęściej jako zaburzenie towarzyszące dysleksji, dysortografii czy dyskalkulii.
Objawy, na które warto zwrócić uwagę to:
- niechęć do rysowania, kolorowania i malowania,
- słaba mała motoryka,
- trudności z opanowaniem jedzenia sztućcami lub używania nożyczek,
- nieczytelne pismo, odwracanie znaków i liter,
- trudności w pisaniu w liniaturze,
- różne wielkości liter oraz ich ułożenie (przechylenia) w obrębie jednego wyrazu,
- brak odstępów między wyrazami lub zbyt duże odstępy,
- szybkie męczenie się ręki.
Przeczytaj też: Dyslektyków w Polsce jest więcej, niż wskazują statystyki? Wyniki Ogólnopolskiego Testu Dysleksji wskazują, że może tak być >>>
Jak pomóc dziecku z zaburzeniami w nauce dotyczącymi pisania?
W przypadku dzieci małych, które jeszcze nie rozpoczęły obowiązku szkolnego, lub chodzą do przedszkola, warto skonsultować swoje obawy z pediatrą, neurologopedą oraz terapeutą integracji sensorycznej.
Rejonowe poradnie psychologiczno-pedagogiczne prowadzą zajęcia z wczesnego wspomagania dzieci i wizyta w poradni pomoże określić stopień trudności, ryzyko wystąpienia dysgrafii, dysortografii lub innych zaburzeń utrudniających naukę Ostateczna diagnoza wraz z wystawieniem opinii na potrzeby szkoły, w przypadku tego typu zaburzeń jest możliwa dopiero po ukończeniu pierwszego etapu edukacji i nie później niż rzadko dopiero w ostatnich klasach szkoły podstawowej. Wynika to z tego, że dzieci mogą nabyć potrzebne umiejętności z różnym wieku.
Specjaliści doradzą jednak odpowiednie metody pracy z dzieckiem w domu oraz w przedszkolu i szkole. Być może konieczna będzie diagnoza i terapia integracji sensorycznej, a także terapia ręki, która wspiera małą motorykę.
Wczesna interwencja zminimalizuje ograniczenia dziecka w szkole, ułatwi naukę oraz zminimalizuje dyskomfort psychiczny i emocjonalny, który może się pojawić podczas trudności szkolnych. Ponadto dzieci w wieku szkolnym mogą otrzymać z poradni stosowną opinię z zaleceniami dla nauczycieli o dostosowaniu wymagań edukacyjnych w związku ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi ucznia.
Co daje uczniom opinia z poradni o dysgrafii i dysortografii?
Opinia z poradni o specyficznych trudnościach w nauce związanych z dysortografią, dysgrafią lub innym zaburzeniem zobowiązuje szkołę do dostosowania wymagań edukacyjnych na poziomie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej. W zależności od rodzaju zaburzenia i jego stopnia uczeń może otrzymać możliwość m.in.:
- prowadzenia notatek drukowanymi literami lub na komputerze,
- wydłużenia czasu na sprawdzianach i egzaminach,
- zmiany zasad oceniania,
- pisania egzaminu w osobnej sali.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie. Obserwuj StrefaEdukacji.pl!
Zakaz smartfonów w szkołach? 67% Polaków mówi "tak"!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?