Kształcenie zawodowe wchodzi na wyższy poziom. Będzie dostosowane do rynku pracy. Pomóc mają Wojewódzkie Zespoły Koordynacji

OPRAC.:
Barbara Wesoła
Barbara Wesoła
Reforma szkolnictwa zawodowego to nie tylko promocja nauki w technikach i szkołach branżowych, ale ścisła współpraca przedsiębiorstw, uczelni i samorządów, aby w każdym regionie kształciła się wyspecjalizowana kadra adekwatna do potrzeb rynku pracy
Reforma szkolnictwa zawodowego to nie tylko promocja nauki w technikach i szkołach branżowych, ale ścisła współpraca przedsiębiorstw, uczelni i samorządów, aby w każdym regionie kształciła się wyspecjalizowana kadra adekwatna do potrzeb rynku pracy Unsplash
Na przełomie sierpnia i września powstaną wojewódzkie zespoły koordynacyjne (...) Mają one wspierać politykę edukacyjną regionów – poinformowała w czwartek wiceminister edukacji i nauki Marzena Machałek. Kształcenie zawodowe wchodzi w Polsce na wyższy poziom. Będzie dostosowane do rynku pracy, a szkoły będą współpracować z przedsiębiorstwami w regionach. Pomóc mają Wojewódzkie Zespoły Koordynacji ds. kształcenia i szkolenia zawodowego oraz uczenia się przez całe życie. Poznaj zadania i cele WZK.

Spis treści

Reforma szkolnictwa zawodowego

Podczas spotkania w MEiN przybliżającego założenia systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego i idei uczenia się przez całe życie, minister Marzena Machałek opowiedziała o kluczowych projektach i elementach reformy szkolnictwa zawodowego.

Powiedziała, że opiera się ona m.in. na powiązaniu szkolnictwa branżowego i technicznego z rynkiem pracy, stąd m.in.:

  • zapisy w ustawie, zgodnie z którymi szkoły muszą podpisywać umowy z pracodawcami,
  • nowe podstawy programowe kształcenia w zawodach, które były przygotowywane wraz z branżami,
  • oraz przygotowywana i publikowana co roku „Prognoza zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy”.

Za nami i przed nami duże zmiany i musimy na tyle kształtować ten system kształcenia branżowego i technicznego, który przygotuje młodych ludzi do tego, by mogli w sposób efektywny później się do tego rynku pracy dostosowywać. Dlatego też przygotowaliśmy strategię umiejętności, która w oparciu o diagnozę i przewidywania opisuje, jakie umiejętności do 2030 roku będą potrzebne na polskim rynku pracy – dodała Sekretarz Stanu podczas spotkania w MEiN przybliżającego założenia systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie.

Branżowe Centra Umiejętności to jeden z pierwszych kroków

BCU mają być nową jakością w systemie kształcenia branżowego i technicznego. Będą to rozwinięte pod względem technologicznym ośrodki wszechstronnego kształcenia i egzaminowania w poszczególnych dziedzinach, łączące potencjał przedsiębiorców, szkół i uczelni. Na wsparcie stworzenia 120 takich centrów przeznaczono 1,4 mld zł.

Do współpracy w tworzeniu centrów zaproszono ponad 100 branż: organizacji branżowych, izb gospodarczych, stowarzyszeń, zawodowych spółek skarbu państwa oraz państwowych przedsiębiorstw. BCU będą prowadziły 4 rodzaje działalności:

  • edukacyjno-szkoleniową,
  • wspierającą współpracę szkół, placówek i uczelni z pracodawcami,
  • innowacyjno-rozwojową,
  • wspierającą realizację doradztwa zawodowego.

Z oferty BCU mają skorzystać uczniowie, studenci, nauczyciele, wykładowcy i pracownicy branż. W każdej ze 120 dziedzin określonych na potrzeby konkursu powstać ma jedno centrum w kraju – o jego lokalizacji zdecyduje dana branża, przy czym BCU będą tworzone przy szkołach kształcących w zawodach lub przy centrach kształcenia zawodowego.

Na początku lipca w siedzibie resortu edukacji i nauki odbyła się uroczystość podpisania pierwszych 14 umów na utworzenie branżowych centrów umiejętności.

Wojewódzkie zespoły koordynacyjne ds. kształcenia i szkolenia oraz uczenia się przez całe życie

WZK są jednym z kolejnych kroków reformy w szkolnictwie zawodowym. Mają wspierać politykę edukacyjną województwa na potrzeby przygotowania kadr dla gospodarki regionu, koordynacji działań w zakresie doradztwa zawodowego w regionach dla uczniów, studentów i dorosłych, a także promocję uczenia się przez całe życie.

Będą organizowane przez organy wykonawcze samorządów województw: urząd marszałkowski, wojewódzki urząd pracy, spółka samorządowa.

Na przełomie sierpnia i września będą podpisane umowy. Mam nadzieje, że będą działać – poinformowała dziennikarzom wiceminister edukacji i nauki Marzena Machałek, która jest pełnomocnikiem rządu ds. wspierania wychowawczej funkcji szkoły i placówki, edukacji włączającej i kształcenia zawodowego.

Wskazała, że to część projektu zmian mających dostosowywać szkolnictwo branżowe i techniczne do potrzeb rynku pracy i zmieniającego się świata. Wyjaśniła, że chodzi o jak najlepszą koordynację działań w zakresie kształcenia zawodowego.

Wojewódzkie zespoły koordynacyjne gromadzą wszystkie podmioty związane z kształceniem zawodowym i branżowym, a także instytucje rynku pracy, wojewódzkie urzędy pracy oraz podmioty gospodarcze tak, aby wspólnie wypracowywać strategię rozwoju, po pierwsze: szkolnictwa branżowego; po drugie: szkolnictwa technicznego, a po trzecie kształcenia, przekształcania i doskonalenia zawodowych umiejętności dorosłych – powiedziała Machałek.

Cele i zadania wojewódzkich zespołów koordynacyjnych

MEiN przedstawiło 3 główne cele Wojewódzkich Zespołów Koordynacyjnych oraz 7 kluczowych zadań WZK. Cele to:

  • Wspieranie polityki edukacyjnej województwa na potrzeby przygotowania kadr dla gospodarki regionu.
  • Koordynacja działań w zakresie doradztwa zawodowego w regionach dla uczniów, studentów oraz osób dorosłych.
  • Promocja kształcenia zawodowego oraz idei uczenia się przez całe życie.

Główne zadania WKZ to:

  • Analizy, badania, raporty w zakresie jakości systemu kształcenia zawodowego w poszczególnych województwach.
  • Baza inicjatyw, działań i podmiotów realizujących kształcenie zawodowe oraz aktywnie zatrudniających pracodawców.
  • Regionalne fora edukacyjne we współpracy z przedstawicielami szkół wyższych i pracodawców.
  • Sieć współpracy szkół branżowych, szkół wyższych i edukacji poza formalnej.
  • Działania pilotażowe w zakresie doradztwa zawodowego.
  • Materiały merytoryczne dla doradców zawodowych i nauczycieli zawodu
  • Działania promujące kształcenie zawodowe i uczenie się przez całe życie.

Koszt przedsięwzięcia to 344 mln zł.

Źródło:

od 7 lat
Wideo

Kiedy i jak sprawdzić wyniki matur?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji