Matematykę da się lubić – i do tego dobrze zdać!

Materiał informacyjny Fundacji Empiria i Wiedza
fot. materiały prasowe Fundacji. Zuzanna Piasecka, prezes Fundacji Empiria i Wiedza
Mówi się o niej „królowa nauk”, co od razu buduje dystans. Powszechnie uważana jest za najtrudniejszy przedmiot w szkole. Matematyki – bo o niej mowa – można się jednak nauczyć i ją zdać w takim stopniu, by pomogła w dostaniu się do wymarzonej szkoły ponadpodstawowej czy na studia. O projekcie Matura+ i Matma Do Kwadratu rozmawiamy z Zuzanną Piasecką, prezes Fundacji Empiria i Wiedza.

Zacznijmy od tego, czy matematyka rzeczywiście jest tak ważna?

Moim zdaniem matematyka nie tylko jest królową nauk, ale również kluczem do zrozumienia świata. Jej odbicie znajdujemy nie tylko w przedmiotach ścisłych. Fakt, że matematyka jest wśród przedmiotów obowiązkowych na maturze tylko podkreśla jej istotność. Dlatego uważam, że trzeba pomagać młodzieży w pokonaniu lęku i niechęci do nauki matematyki, a następnie w oswajaniu się z nią i skutecznym zdaniu egzaminu.

Skąd w takim razie pomysł na wsparcie uczniów akurat w matematyce?

Misją naszego Fundatora, Banku Gospodarstwa Krajowego, jest inwestowanie w rozwój kapitału społecznego Polski. Trudno wyobrazić sobie lepszy moment na taką inwestycję niż czas edukacji szkolnej – w końcu nie do dziś wiadomo, że „czym skorupka za młodu nasiąknie…”. Jako Fundacja Empiria i Wiedza prowadzimy szereg projektów edukacyjnych i stypendialnych skierowanych do młodzieży. Dlatego powołaliśmy do życia projekt Matura+ i Matma Do Kwadratu, których celem jest podniesienie kompetencji odpowiednio maturzystów oraz ósmoklasistów i przygotowanie ich do egzaminu końcowego z matematyki.

Szkoły z których województw mogą wziąć udział w projekcie?

Kryterium wyboru województw, w których odbywa się projekt, były dotychczasowe wyniki z egzaminów z matematyki. Chcemy pomagać jak największej liczbie uczniów, ale postanowiliśmy, że w pierwszej kolejności pomożemy w tych województwach, w których wyniki są najgorsze. Zaczęliśmy pilotażowo od wdrożenia projektu w województwie kujawsko-pomorskim. Przed nami 3. edycja projektu, w której udział biorą województwa zachodniopomorskie, lubuskie, kujawsko-pomorskie, warmińsko-mazurskie, opolskie i dolnośląskie.

Na czym dokładnie polega wsparcie udzielane w ramach projektu?

Pomagamy dwutorowo – z jednej strony prowadzimy cotygodniowe spotkania online z uczniami, w czasie których korzystając z innowacyjnych narzędzi i autorskiej metodologii opracowanej przez Dariusza Kulmę z firmy Elitmat powtarzamy cały materiał objęty egzaminem z matematyki. Charakterystyczna dla naszego podejścia jest bardzo duża liczba tzw. crash testów – nawet kilka w czasie jednego spotkania. Pozwalają one na szybką ewaluację postępów w nauce i diagnozę braków, ale – co nawet ważniejsze – oswajają uczniów z samą formą sprawdzenia wiedzy, przez co testy jako takie przestają ich tak stresować.

Z drugiej strony otaczamy opieką i wspieramy samych nauczycieli, by rozwijali swoje kompetencje w zakresie pracy z uczniami. Zdajemy sobie sprawę, jak im jest trudno czasami przebić się przez mur braku zainteresowania przedmiotem. Udostępniamy im gotowe materiały edukacyjne i organizujemy dla nich spotkania, na których na konkretnych przykładach pokazujemy, jak można uczyć matematyki w atrakcyjny dla uczniów sposób.

To już kolejna edycja projektu – czy wiadomo, jaki efekt odniosły poprzednie?

Oczywiście, uważnie monitorujemy wyniki uczniów nie tylko na koniec edycji, ale również na bieżąco w trakcie ich trwania – pozwala to nauczycielom na wgląd we frekwencję i w postępy swoich uczniów i umożliwia reagowanie w czasie rzeczywistym. Co do efektów, to mogę z pełną odpowiedzialnością powiedzieć, że uczestnicy projektów brylują na tle średnich wyników ze swoich województw. Mało tego – często sami są pozytywnie zaskoczeni swoimi wynikami zarówno z matury, jak i egzaminu ósmoklasisty, nie spodziewając się takich wysokich ocen. Mogę tu przytoczyć opinię jednej z uczennic: „Zawdzięczam kursowi wszystko. Naprawdę. Przed nim z matematyki byłam kompletnie zielona. Z egzaminu ósmoklasisty miałam 27%. Po dzisiejszej maturze czekam na wynik 83%. Naprawdę dziękuję za wszystko.” Widać więc wyraźnie, że projekt wymiernie pomógł.

To jak w praktyce wygląda zgłoszenie do projektu?

Edycję rozpoczynamy w czerwcu od spotkań inauguracyjnych dla nauczycieli, na które wszystkich serdecznie zapraszamy – zarówno tych, którzy z powodzeniem uczestniczyli w poprzednich edycjach, jak i tych, którzy dopiero chcą spróbować. Równolegle z inauguracjami rusza rekrutacja do projektu, która potrwa do września, ale obowiązuje zasada „kto pierwszy, ten lepszy”. W tym roku dla 6 województw przygotowaliśmy 1500 miejsc dla maturzystów oraz 1200 miejsc dla ósmoklasistów.
Dziękuję za rozmowę.

Dlaczego warto wziąć udział w programie? Mówią Marzena i Tomasz Wierzchowscy – nauczyciele matematyki z wieloletnim doświadczeniem oraz doradcy metodyczni w powiatach kętrzyńskim i mrągowskim (Marzena) oraz giżyckim i węgorzewskim (Tomasz).
 
Największym problemem młodzieży jest brak wiary we własne możliwości, po wielu porażkach z matematyki przychodzi zniechęcenie i marazm. Zajęcia projektowe stopniowo wzmacniały uczniów i zmieniały ich podejście do królowej nauk.
 
W projekcie ważna była systematyczność, powtarzanie materiału metodą „śnieżnej kuli”, a testy, z których nie było ocen, dodawały uczniom wiary. Nie musieli oni rezygnować ze swoich dodatkowych zajęć , gdyż w dowolnym momencie mogli odtworzyć nagraną lekcję. To był strzał w „dziesiątkę”.
 
Materiały udostępniane młodzieży były bardzo wysokiej jakości. Pozwalały one nadrabiać post-pandemiczne braki. Próbne półmatury i matury dostarczały uczniom feedback na temat aktualnego stanu wiedzy. Dawały też nadzieję na coraz lepszy wynik. Zaangażowanie nauczyciela w projekt dodatkowo motywowało uczniów do pracy. Pytania o zajęcia, przerabiany materiał i atmosferę tam panującą, budowały relacje nauczyciela z uczniami. Ponadto, jak już uczeń zaobserwował u siebie progres, to pojawiała się większa chęć do rozwiązywania zadań. Bardzo ważny okazał się też kontakt z prowadzącym zajęcia, poświęcony im czas, bez krytykowania i oceniania. Młodzież była zadowolona ze swoich osiągnięć. Niektórzy odnosili swoje pierwsze w życiu sukcesy matematyczne. A widzieć radość w oczach ucznia z powodu dobrze rozwiązanego zadania, to największa nagroda dla nauczyciela.  
 
"Samotni możemy zrobić niewiele; razem możemy zrobić tak wiele."

Link do rejestracji na spotkanie inauguracyjne w Olsztynie, formularz zgłoszenia do projektu oraz wszystkie szczegóły są dostępne na stronie: https://elitmat.pl/konferencja/2023-06-16/warminsko-mazurska-konferencja-nauczycieli-matematyki-20230616.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji