Spis treści
Programowanie= Nasz Drugi Język. Rusza pilotaż projektu
We wrześniu 2023 roku rusza pilotaż projektu Programowanie = Nasz Drugi Język, czyli nauka programowania dla uczniów szkół podstawowych. Pilotaż startuje w trzech gminach: Zduńska Wola, Syców i Chełm, a docelowo, po fazie testowej, program ma objąć wszystkie szkoły podstawowe w Polsce.
Celem inicjatywy jest zwiększenie poziomu nauczania programowania w szkołach podstawowych tak, aby wykorzystać potencjał Polaków i uczynić programowanie umiejętnością równie powszechną, jak czytanie i pisanie. Stąd też nazwa programu: „Programowanie = Nasz Drugi Język”.
W radzie merytorycznej programu zasiada m.in. prof. Krzysztof Diks z Uniwersytetu Warszawskiego, orędownik nowej podstawy programowej z informatyki, od lat związany z olimpiadą informatyczną i wychowawca mistrzów świata w programowaniu. Projektowi patronuje Ministerstwo Cyfryzacji, a NASK jest fundatorem stypendiów dla nauczycieli informatyki.
Jak podkreślają organizatorzy, projekt jest odpowiedzią na historyczną szansę Polski – taką, jaka trafia się raz na 120 lat. Ich zdaniem, rewolucja AI to szansa porównywalna do rewolucji przemysłowej.
– Programowanie jest jedną z fundamentalnych umiejętności XXI w., to na tym polu rozegra się nowe rozdanie sił w grze narodów – powiedział Miron Mironiuk.
Jak rozwijać zainteresowania informatyczne dzieci?
Według niego Polacy od dawna są najlepszymi programistami na świecie – współtworzą innowacyjne spółki, konsekwentnie prowadzą w wynikach najważniejszej międzynarodowej Olimpiady Informatycznej ACM ICPC.
– To bogactwo naturalne, które – mądrze wspierane może pozwolić Polsce wyprzedzić inne kraje w dobie rewolucji AI i awansować nawet do 10 najbogatszych krajów na świecie – wyjaśnił. – Dlatego (...) musimy myśleć o programowaniu nie jako o zawodzie, ale jako o fundamentalnej umiejętności.
W ramach programu zostanie przeprowadzony pilotaż powszechnego nauczania programowania podczas regularnych lekcji informatyki w szkołach podstawowych w klasach IV-VI w wybranych trzech gminach. Będzie realizowany przez nauczycieli na co dzień pracujących w szkołach biorących udział w projekcie. Nauczyciele zostaną wcześniej przeszkoleni, a następnie objęci opieką merytoryczną, metodyczną, organizacyjną i techniczną przez cały okres trwania projektu.
Po pierwszym roku program obejmie 100 gmin, a w ciągu czterech wszystkie 2477. W pilotażu weźmie udział 3600 uczniów. Podstawowym celem projektu jest, by w ciągu najbliższych lat wszyscy absolwenci polskich szkół podstawowych znali podstawy programowania.
Miron Mironiuk wyjaśnił, że pierwszy etap nauki programowania to nauka logicznego myślenia.
– Jest to powrót do logiki na matematyce, tylko że dzisiaj ta logika nie zajmuje dużo czasu na matematyce – powiedział.
Zaznaczył, że chociaż nauka programowania znajduje się w podstawie programowej już od 2017 r., to zaledwie garstka nauczycieli ma kompetencje do jej nauczania.
Edukacja informatyczna nauczycieli
– W Polsce mamy 18 tys. nauczycieli informatyki, a tylko 200 z nich bierze udział w programie olimpijskim. To znaczy, że tylko 1 proc. uczniów w Polsce ma dostęp do najlepszych programów nauczania, więc celem programu jest to, aby dać wszystkim równe szanse. Nauczyciele chcą dobrze wykonywać swoją pracę, chcą mieć umiejętności, żeby realizować program – trzeba im tylko dać do tego narzędzia i pokazać, jak z nich korzystać – wskazał inicjator projektu.
Przyznał, że niektórzy dyrektorzy sugerowali, aby zajęcia były prowadzone w formie pozalekcyjnej, ale według niego nie miałoby to sensu.
– Uczniowie, którzy są chętni do nauki programowania, już dzisiaj znajdą drogę, a tutaj mówimy o dzieciach, szczególnie dziewczynkach, którym nawet nie przeszło to przez myśl – podkreślił. – Postawiliśmy na sprawdzony program, mocną kadrę szkoleniową. Do pilotażu wybraliśmy gminy, które są małej i średniej wielkości, bo uważamy, że są reprezentatywne dla Polski. Na etapie pilotażu poprawimy ewentualne błędy i programem obejmiemy całą Polskę
Mironiuk podkreślił rolę rodziców w rozwoju umiejętności informatycznych swoich dzieci.
– Na końcu najważniejsza jest relacja uczniów i nauczycieli na lekcjach informatyki, ale rodzice mogą być wielkim wsparciem i motywatorem – wskazał. Stwierdził, że dzięki temu projektowi przedmiot informatyki zupełnie zmieni swoje oblicze i wszystkie te trzy strony muszą być na to przygotowane.
Miron Mironiuk, inicjator projektu, wychował się we Wrocławiu. Przygodę z technologią rozpoczął w wieku 18 lat.
– Niesamowite w technologii jest to, że niezależnie czy pochodzi się z dużego, czy z małego miasta, to pomysł czy produkt technologiczny można wyskalować na cały świat – przyznał.
Jest założycielem firmy technologicznej, która wykorzystuje sztuczną inteligencję, aby zapewnić konsumentom najlepsze doświadczenia zakupowe, jednocześnie zwiększając sprzedaż. Cosmose AI zatrudnia światowej klasy specjalistów w swoich biurach w Paryżu, Warszawie, Singapurze, Hongkongu, Szanghaju i w Tokio, w tym zwycięzców międzynarodowych konkursów programistycznych ACM ICPC i IOI.
Źródło: