Spis treści
61 procent zdających rozwiązało to zadanie błędnie
Według danych Centralnej Komisji Edukacyjnej to zadanie poprawnie rozwiązało tylko 39 procent uczniów. Wykorzystuje ono wiedzę zawartą w wymaganiach egzaminacyjnych:
- ogólnych: dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach, także w kontekście praktycznym;
- szczegółowych: tworzenie wyrażeń algebraicznych z jedną i z wieloma zmiennym.
Jesteście w stanie je rozwiązać?
Tak wygląda zadanie, które pokonało ósmoklasistów
Za to zadanie można było zdobyć tylko 1 punkt. 61 proc. zdających odpowiedziało błędnie. Zatem większość uczniów nie potrafiła znaleźć odpowiedniego rozwiązania. Czy faktycznie było to takie trudne?
Ogrodnik kupił ziemię ogrodową, którą zaplanował zużyć w maju, czerwcu i lipcu. W maju zużył 1/3 masy kupionej ziemi. W czerwcu zużył połowę masy ziemi, która została. Na lipiec pozostało mu jeszcze 60 kg ziemi. Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych. Jeżeli przez 𝑥 oznaczymy masę zakupionej ziemi, to sytuację przedstawioną w zadaniu opisuje równanie
Do wyboru były następujące odpowiedzi
- A. (x - 1/3x) + 1/2x = 60
- B. (x - 1/3x) + 1/2(x - 1/3x) = 60
- C. (x - 1/3x) - 1/2x = 60
- D. (x - 1/3x) -1/2(x - 1/3x) = 60
Za prawidłowe rozwiązanie tego zadania można było zdobyć tylko jeden punkt.
Prawidłowe rozwiązanie
Jak powinno wyglądać rozwiązanie tego zadania?
x - to liczba zakupionej ziemi
Wiemy, że:
- w maju ogrodnik zużył 1/3 zakupionej ziemi, czyli 1/3x;
- x - 1/3x to ziemia, która została ogrodnikowi przed czerwcem;
- w czerwcu ogrodnik zużył 1/2 tego, co zostało, czyli 1/2(x - 1/3x)
A więc:
1/3 x - 1/2(x - 1/3x) = 60
Prawidłowa odpowiedź w tym przypadku to D. Wiedzieliście to?