Co zrobić, by polska szkoła była bardziej przyjazna uczniowi? Walka z hejtem i stygmatyzacją osób korzystających z psychologa szkolnego

Mateusz Majnusz
Mateusz Majnusz
Teraz raport zostanie przekazany politykom partii rządzącej, aby mogli podjąć odpowiednie działania na rzecz udoskonalenia edukacji w Polsce.
Teraz raport zostanie przekazany politykom partii rządzącej, aby mogli podjąć odpowiednie działania na rzecz udoskonalenia edukacji w Polsce. Mateusz Majnusz
Przez ostatni rok Rada Dzieci i Młodzieży przy Ministrze Edukacji przeprowadziła jedną z największych kampanii konsultacyjnych w Polsce, skupiając się także na województwie opolskim. Wyniki tych konsultacji wskazały na kluczowe wyzwania, przed jakimi stoi młodzież, a ich rekomendacje rysują obraz potrzebnych zmian w systemie edukacji i wsparcia psychicznego.

Spotkania z uczniami odbyły się w różnych regionach kraju, w tym na Opolszczyźnie. Celem tych spotkań było stworzenie otwartej przestrzeni do dyskusji nad problemami i pomysłami młodych ludzi.

- Chciałbym podziękować młodzieży za udział w konsultacjach. To były niezwykle wartościowe spotkania, gdzie każdy miał możliwość wyrażenia swoich opinii na temat polskiej szkoły. Dyskusja była prowadzona na wysokim poziomie, a kultura rozmowy była godna podziwu. Rozmawialiśmy o zdrowiu psychicznym, telefonach w szkołach i wielu innych kwestiach – mówi Michał Siek, opolski kurator oświaty.

Jednym z głównych problemów poruszanych przez uczniów było zjawisko hejtu w cyberprzestrzeni. Uczestnicy konsultacji wyrazili swoje obawy co do bezpieczeństwa w sieci, gdzie pozorna anonimowość zachęca do wulgarnych komentarzy i ataków personalnych.

- Młodzież jednogłośnie zwróciła uwagę na istotność problemu przemocy w Internecie. Uczestnicy konsultacji dzielili się swoimi doświadczeniami i obawami dotyczącymi hejtu w sieci – tłumaczy Szymon Nieznański, wiceprzewodniczący Rady Dzieci i Młodzieży przy Ministrze Edukacji i Nauki.

Jednym z pomysłów na walkę z tym zjawiskiem jest wprowadzenie edukacji na temat szkodliwości hejtu oraz konsekwencji jego działania. Propozycje obejmują także organizowanie warsztatów, prelekcji i dyskusji na temat empatii, rozpoznawania emocji oraz konstruktywnej komunikacji.

Drugim ważnym zagadnieniem była stygmatyzacja osób korzystających z pomocy psychologa w szkole.

- Zalecamy wprowadzenie zmian legislacyjnych umożliwiających młodym osobom korzystanie z pomocy psychologa bez konieczności zgody rodziców w uzasadnionych przypadkach. Ważne jest także zwalczanie negatywnego odbioru rówieśniczego w tej kwestii – wyjaśnia Natalia Kozak, Członek Rady Dzieci i Młodzieży.

Konsultacje Rady Dzieci i Młodzieży Rzeczypospolitej Polskiej przyniosły ważne wnioski i rekomendacje dotyczące edukacji i zdrowia psychicznego młodzieży z województwa opolskiego. Teraz raport zostanie przekazany politykom partii rządzącej, aby mogli podjąć odpowiednie działania na rzecz udoskonalenia edukacji w Polsce.

od 12 lat
Wideo

Niedzielne uroczystości odpustowe ku czci św. Wojciecha w Gnieźnie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Co zrobić, by polska szkoła była bardziej przyjazna uczniowi? Walka z hejtem i stygmatyzacją osób korzystających z psychologa szkolnego - Nowa Trybuna Opolska

Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji