Spis treści
Edukacja włączająca. Na czym polega?
Głównym założeniem edukacji włączającej jest stworzenie optymalnych warunków do rozwoju, bez względu na to, z jakimi ograniczeniami zmaga się dana osoba.
Edukacja włączająca zakłada, że wszyscy uczniowie biorą udział w tych samych zajęciach, uczą się wspólnie i nikt nie jest wykluczany. Osoby, które mają specjalne potrzeby edukacyjne, otrzymują dodatkowe wsparcie, by móc zyskać wykształcenie i uczyć się w pełni efektywnie.
Edukacja włączająca to nie jest ideologia. I to nie jest myśl, że szkoły specjalne mają nie istnieć. [...] daje dziecku największe szanse na efektywne satysfakcjonujące życie społeczne i rodzinne - powiedziała na debacie wiceminister edukacji i nauki Marzena Machałek
Potrzebna jest dostępność edukacji na wielu poziomach
Na Uniwersytecie Warszawskim zorganizowano debatę, w której udział wzięli przedstawiciele różnych resortów.
Wiceminister edukacji i nauki Marzena Machałek poinformowała, że 4-5 proc. dzieci w Polsce ma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego - ze względu na niepełnosprawność, ale nie tylko. 35 proc. dzieci uzyskuje takie orzeczenie, ponieważ potrzebuje pomocy psychologicznej, pedagogicznej - wskazała.
Wiceminister Machałek zwróciła uwagę, że „najwięksi pracodawcy w Polsce, osoby odpowiedzialne za zatrudnienie deklarują, że chcieliby wesprzeć działania MEiN na rzecz edukacji włączającej, z przyczyn absolutnie praktycznych”.
Nie chcą, żeby dzielić dzieci z powodu niedobrze dobranej edukacji, nie chcą, by później były wykluczone z życia zawodowego. Chcą przygotowywać dzieci do samodzielnego, mądrego życia - stwierdziła wiceminister
Wiceminister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak wskazała, że niezbędnym atrybutem edukacji włączającej jest dostępność.
Dostępność w jej wielu różnych aspektach. Powinniśmy o nią dbać poprzez ujęcie tematyki dostępności w programach nauczania, poprzez dostępność materiałów edukacyjnych, czy też dostępność techniczną samych placówek, w których kształcą się dzieci - powiedziała Małgorzata Jarosińska-Jedynak
Zdaniem wiceministra rodziny, pełnomocnika rządu ds. osób niepełnosprawnych Pawła Wdówika, zmiany, które w tej chwili się toczą, czyli budowa systemu wsparcia, jest jedynym właściwym kierunkiem.
W polskim systemie mamy szkolnictwo specjalistyczne i włączające, a rodzic decyduje gdzie jego dziecko będzie się kształcić - podkreślił.
W swojej wypowiedzi zwrócił też uwagę, na realizowane wsparcie dotyczące likwidowania barier architektonicznych. „Uruchamiamy też wsparcie w likwidacji barier architektonicznych. W zeszłym tygodniu rada nadzorcza PFRON przyjęła program z budżetem 300 mln zł o nazwie +Dostępna przestrzeń publiczna+, gdzie samorządy będą mogły wnioskować o zapewnienie dostępności budynków edukacyjnych, kultury” - dodał Wdówik.
Poprawa edukacji i dobrostanu dzieci celem spotkania
„Konferencja ma na celu promowanie narodowego dialogu na rzecz poprawy edukacji i dobrostanu dzieci. Uczestnicy będą omawiali krajową praktykę i rozwój dostępnej i integracyjnej edukacji, doświadczenia międzynarodowe, specyficzne potrzeby grup szczególnie wrażliwych, takie jak bariery napotykane przez nich i ich rodziny w dostępie do usług i wsparcia” - opisało debatę UNICEF Polska na swoim kanale YouTube, gdzie zdecydowano się na transmisję spotkania.
Źródło:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?