Edukacja włączająca tematem międzynarodowej debaty. Niepełnosprawność nie może wykluczać z systemu edukacyjnego

Barbara Wesoła
Barbara Wesoła
PAP
PAP
Debata z udziałem polityków, nauczycieli, ekspertów z Polski i zagranicy dotycząca edukacji włączającej odbyła się na UW
Debata z udziałem polityków, nauczycieli, ekspertów z Polski i zagranicy dotycząca edukacji włączającej odbyła się na UW 123rf.com
Edukacja włączająca to nie jest ideologia, ani założenie, że szkoły specjalne przestaną istnieć. Edukacja włączająca nie wyklucza z systemu edukacyjnego, daje każdemu dziecku szanse na efektywne, satysfakcjonujące życie społeczne i rodzinne — mówili uczestnicy piątkowego spotkania MEiN i UNICEF. Debatę „Dziecko jest dzieckiem. Krajowy dialog na temat promowania dostępnej i włączającej edukacji” zorganizowano na Uniwersytecie Warszawskim.

Spis treści

Edukacja włączająca. Na czym polega?

Głównym założeniem edukacji włączającej jest stworzenie optymalnych warunków do rozwoju, bez względu na to, z jakimi ograniczeniami zmaga się dana osoba.

Edukacja włączająca zakłada, że wszyscy uczniowie biorą udział w tych samych zajęciach, uczą się wspólnie i nikt nie jest wykluczany. Osoby, które mają specjalne potrzeby edukacyjne, otrzymują dodatkowe wsparcie, by móc zyskać wykształcenie i uczyć się w pełni efektywnie.

Edukacja włączająca to nie jest ideologia. I to nie jest myśl, że szkoły specjalne mają nie istnieć. [...] daje dziecku największe szanse na efektywne satysfakcjonujące życie społeczne i rodzinne - powiedziała na debacie wiceminister edukacji i nauki Marzena Machałek

Potrzebna jest dostępność edukacji na wielu poziomach

Na Uniwersytecie Warszawskim zorganizowano debatę, w której udział wzięli przedstawiciele różnych resortów.

Wiceminister edukacji i nauki Marzena Machałek poinformowała, że 4-5 proc. dzieci w Polsce ma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego - ze względu na niepełnosprawność, ale nie tylko. 35 proc. dzieci uzyskuje takie orzeczenie, ponieważ potrzebuje pomocy psychologicznej, pedagogicznej - wskazała.

Wiceminister Machałek zwróciła uwagę, że „najwięksi pracodawcy w Polsce, osoby odpowiedzialne za zatrudnienie deklarują, że chcieliby wesprzeć działania MEiN na rzecz edukacji włączającej, z przyczyn absolutnie praktycznych”.

Nie chcą, żeby dzielić dzieci z powodu niedobrze dobranej edukacji, nie chcą, by później były wykluczone z życia zawodowego. Chcą przygotowywać dzieci do samodzielnego, mądrego życia - stwierdziła wiceminister

Wiceminister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak wskazała, że niezbędnym atrybutem edukacji włączającej jest dostępność.

Dostępność w jej wielu różnych aspektach. Powinniśmy o nią dbać poprzez ujęcie tematyki dostępności w programach nauczania, poprzez dostępność materiałów edukacyjnych, czy też dostępność techniczną samych placówek, w których kształcą się dzieci - powiedziała Małgorzata Jarosińska-Jedynak

Zdaniem wiceministra rodziny, pełnomocnika rządu ds. osób niepełnosprawnych Pawła Wdówika, zmiany, które w tej chwili się toczą, czyli budowa systemu wsparcia, jest jedynym właściwym kierunkiem.

W polskim systemie mamy szkolnictwo specjalistyczne i włączające, a rodzic decyduje gdzie jego dziecko będzie się kształcić - podkreślił.

W swojej wypowiedzi zwrócił też uwagę, na realizowane wsparcie dotyczące likwidowania barier architektonicznych. „Uruchamiamy też wsparcie w likwidacji barier architektonicznych. W zeszłym tygodniu rada nadzorcza PFRON przyjęła program z budżetem 300 mln zł o nazwie +Dostępna przestrzeń publiczna+, gdzie samorządy będą mogły wnioskować o zapewnienie dostępności budynków edukacyjnych, kultury” - dodał Wdówik.

Poprawa edukacji i dobrostanu dzieci celem spotkania

„Konferencja ma na celu promowanie narodowego dialogu na rzecz poprawy edukacji i dobrostanu dzieci. Uczestnicy będą omawiali krajową praktykę i rozwój dostępnej i integracyjnej edukacji, doświadczenia międzynarodowe, specyficzne potrzeby grup szczególnie wrażliwych, takie jak bariery napotykane przez nich i ich rodziny w dostępie do usług i wsparcia” - opisało debatę UNICEF Polska na swoim kanale YouTube, gdzie zdecydowano się na transmisję spotkania.

Źródło:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji