Jeszcze można zgłaszać kandydaturę do VII kadencji Rady Dzieci i Młodzieży. Wkrótce koniec naboru. Jak młodzież podsumowała ostatni rok?

Barbara Wesoła
Opracowanie:
Trwa nabór do kolejnej kadencji Rady Dzieci i Młodzieży przy MEiN. W ostatnim roku młodzież przeprowadziła szereg konsultacji i wystosowała postulaty do ministerstwa.
Trwa nabór do kolejnej kadencji Rady Dzieci i Młodzieży przy MEiN. W ostatnim roku młodzież przeprowadziła szereg konsultacji i wystosowała postulaty do ministerstwa. Piotr Krzyżanowski/Polska Press
Zbliża się zakończenie VI kadencji Rady Dzieci i Młodzieży Rzeczypospolitej Polskiej, która spełnia istotną rolę w reprezentowaniu młodego pokolenia w kwestiach związanych z edukacją i wychowaniem. W minionym roku Rada przeprowadziła ogólnopolskie konsultacje, które zaowocowały wyłonieniem ważnych wniosków. Młodzież postuluje przede wszystkim o unowocześnienie edukacji. Wkrótce MEiN ogłosi skład nowej Rady Dzieci i Młodzieży. Nabór do VII kadencji jeszcze trwa!

Spis treści

Rada Dzieci i Młodzieży. Najważniejsze informacje

Rada Dzieci i Młodzieży składa się z 32 członków, po dwóch z każdego województwa. Do jej zadań należy wyrażanie opinii, w tym przedstawianie propozycji w kwestiach dotyczących dzieci i młodzieży w zakresie spraw objętych działem administracji rządowej oświata i wychowanie, w szczególności przedstawianie opinii na temat planowanych zmian, w tym propozycji rozwiązań.

Wybory do VII kadencji Rady Dzieci i Młodzieży 2023/2024

30 września br. kończy się VI kadencja Rady Dzieci i Młodzieży Rzeczypospolitej Polskiej przy Ministrze Edukacji i Nauki. Do 22 września br. trwa nabór kandydatów do VII kadencji rady. Mogą do niej kandydować uczniowie urodzeni między 1 października 2002 r. a 1 października 2010 r. Wyniki naboru będą opublikowane na stronie internetowej MEiN.

Aby kandydować, należy wypełnić formularz zgłoszeniowy i przedstawić w nim swoją wizję działalności rady, a następnie przesłać skan wraz z wymaganym życiorysem na adres: [email protected]. Kandydatury będą oceniane na podstawie przesłanych zgłoszeń, w szczególności uzasadnienia przygotowanego przez kandydata oraz informacji dotyczących spełniania trzech kryteriów: zaangażowania w wolontariat, zaangażowania w działalność społeczną oraz życie społeczności lokalnych i życie publiczne, osiągane wyniki w nauce.

Postulaty Rady Dzieci i Młodzieży

Rada przeprowadziła ogólnopolskie konsultacje i przedstawiła płynące z nich najważniejsze wnioski.

– Jesienią ubiegłego roku odwiedziliśmy każde województwo, gdzie spotykaliśmy się z młodymi ludźmi, aby rozmawiać o ważnych dla nas - młodego pokolenia - kwestiach. Ponad 2,5 tys. młodych ludzi zabrało głos na tematy niezwykle istotne, takie jak edukacja, zdrowie psychiczne, ekologia czy sport – wskazała przewodnicząca RDiM Aleksandra Horoszko.

W czwartek przedstawiono najważniejsze postulaty, jakie kierują do ministerstwa i innych decydentów młodzi ludzie.

– Najważniejszym postulatem jest unowocześnienie edukacji poprzez np. zredukowanie materiałów, które znajdują się w postawie programowej, jej uaktualnienie – tak aby uczyła nas niezwykle ważnych w dzisiejszych czasach kompetencji, ale także aby była w niej przestrzeń na rozwój osobisty – powiedziała.

Horoszko podkreśliła, że powinniśmy wspierać młodych ludzi w zakresie rozwoju ich pasji i zainteresowań poprzez organizowanie dodatkowych zajęć oraz okrojenie podstawy programowej, co da uczniom więcej czasu wolnego na rozwój osobisty.

Rada zarekomendowała także reformę doradztwa zawodowego.

– Chodzi o to, aby te zajęcia lepiej przygotowywały młodych ludzi do podjęcia nowych zawodów i aby podczas nich można było spotkać się np. z absolwentami szkół czy tymi, którzy wykonują dany zawód na co dzień – zaznaczyła.

Dodała, że należy zastanowić się nad tym, w jaki sposób zwiększyć liczbę staży i płatnych praktyk, tak aby młodzi ludzie mogli zdobywać doświadczenie zawodowe.

W naszym raporcie znalazły się również rekomendacje w zakresie ekologii, zdrowia psychicznego czy edukacji zdrowotnej. Jest to ważne, aby szkoła przygotowywała młodych ludzi na wejście w dorosłe życie z potrzebnymi im kompetencjami - podkreśliła przewodnicząca.

– Dlatego rekomendujemy, aby w podstawie programowej znalazły się również informacje na temat profilaktyki zdrowia psychicznego i fizycznego – wyjaśniła. Kolejną rekomendacją rady jest pochylenie się nad podstawą programową zajęć wychowania fizycznego, „tak aby była ona różnorodna, przystępna i żeby sport w szkole był przyjemnością, a nie karą”.

Źródło:

Polska Agencja Prasowa
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Zakaz smartfonów w szkołach? 67% Polaków mówi "tak"!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji