Nauczyciel wspomagający – komu przysługuje takie wsparcie? Jakie ma zadania i jak wygląda jego praca?

Magdalena Ignaciuk
Jaką rolę pełni w szkole nauczyciel wspomagający?
Jaką rolę pełni w szkole nauczyciel wspomagający? Adam Winger/unsplash.com
Praca nauczyciela wspomagającego jest nie mniej ważna niż przedmiotowców. Często jednak zapomina się o ich wkładzie w edukację, a nawet umniejsza ich rolę. Nie wszyscy uczniowie, którzy powinni, otrzymują wsparcie takiego nauczyciela, ponieważ wciąż brakuje osób chcących wykonywać ten zawód. Czym właściwie zajmuje się nauczyciel wspomagający? Co powinna wiedzieć osoba, która rozpoczyna pracę w tej dziedzinie? Jakie wykształcenie musi posiadać nauczyciel wspomagający?

Spis treści

Komu potrzebny jest nauczyciel wspomagający?

Nauczyciel wspomagający przede wszystkim pomaga uczniowi z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Taki dokument można uzyskać na przykład w przypadku niepełnosprawności ruchowej, umysłowej, sprzężonej, zaburzeń zachowania, zaburzeń ze spektrum autyzmu. Jest on tworzony na podstawie stosowanych badań w poradniach psychologiczno-pedagogicznych.

Zatrudnienie nauczyciela wspomagającego jest obligatoryjne w szkołach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi i w szkołach integracyjnych. Obowiązek zatrudnienia tych nauczycieli istnieje również w szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym objęci są uczniowie z orzeczeniem – podaje portal Głos Nauczycielski.

W czasie lekcji nauczyciel wspomagający towarzyszy uczniowi i pomaga mu w zakresie określonym w orzeczeniu.

Zadania nauczyciela wspomagającego

W praktyce, w zależności od potrzeb ucznia, nauczyciel wspomagający:

  • sprawdza stopień rozumienia polecenia, wyjaśnia treść zadania;
  • motywuje ucznia do działania w trakcie lekcji - np. do napisania notatki, zrobienia zadania, zgłoszenia się do odpowiedzi;
  • pomaga w nawiązywaniu i utrzymywaniu kontaktu z rówieśnikami;
  • dba o komfort psychiczny ucznia (w razie potrzeby może wyjść z uczniem do innej sali lub na korytarz;
  • pomaga nauczycielom dostosować materiały do możliwości ucznia (np. sprawdza treść poleceń, weryfikuje czy na sprawdzianie nie ma zbyt dużej ilości zadań itp.);
  • pozostaje w stałym kontakcie z rodzicami ucznia i relacjonuje postępy dziecka, ustala sposoby reagowania na pojawiające się trudności itp.;
  • może prowadzić zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne, socjoterapeutyczne.

Nauczyciel wspomagający musi dbać o relacje trzech stron – często jest mediatorem między rodzicami a nauczycielem lub między nauczycielem a uczniem. Czasami zdarza się, że rozwiązuje spory również w kwestiach domowych starć między rodzicami i uczniem. Tak naprawdę nauczyciela wspomagającego interesuje wszystko, co może wpłynąć na funkcjonowanie ucznia w szkole i poza nią.

Jakie wykształcenie musi mieć osoba, która chce być nauczycielem wspomagającym?

Osoba, która chce pracować w szkole jako nauczyciel wspomagający dzieci z orzeczeniem o kształceniu specjalnym, powinna posiadać kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej. Specjalność powinna być dostosowana do rodzaju niepełnosprawności ucznia.

Jak wygląda praca nauczyciela wspomagającego – okiem nauczycieli

– Nauczyciel wspomagający jest w klasie przez większość czasu. Widzi dużo więcej niż wychowawca, może wcześniej zareagować na niepokojące zachowania nie tylko ucznia, który tego potrzebuje. Dzięki nim mamy możliwość wcześniejszego wyłapania jakichś trudnych sytuacji w klasie i zamknięcia tematów wcześniej niż zdążą naprawdę wybuchnąć. Często nauczyciele wspomagający pomagają nie tylko uczniowi z orzeczeniem, ale także wszystkim tym, którzy potrzebują pomocy – mówi nauczycielka historii w jednej z podwarszawskich szkół podstawowych.

– Od sześciu lat jestem nauczycielem wspomagającym. Pracowałam zarówno w szkole podstawowej, jak i w liceum. Wszędzie pojawia się taki sam problem: nauczyciele nie biorą mnie na poważnie. Spotykam się często z lekceważącą postawą wobec nauczycieli wspomagających, brakiem empatii w stosunku do uczniów mających specjalne potrzeby i niechęcią do współpracy z nauczycielem wspomagającym, którego traktuje się jako zło konieczne, a nie osobę, która ma odpowiednie kompetencje, by wspierać ucznia z orzeczeniem – opowiada nauczycielka wspomagająca z gdańskiej szkoły podstawowej.

Nauczyciele pokazują nieco odmienne punkty widzenia. Coraz częściej diagnozowane są zaburzenia ze spektrum autyzmu, dlatego też prawdopodobnie każdy nauczyciel przedmiotowy na swojej drodze spotka nauczyciela wspomagającego i będzie musiał z nim współpracować. Każdemu powinno zależeć na wspieraniu dziecka, więc warto przekonać się do działania w zespole i mówienia jednym głosem.

Jakie dokumenty sporządza nauczyciel wspomagający?

Nauczyciel wspomagający w szczególności powinien prowadzić dziennik, w którym dokumentuje zadania i czynności przeprowadzane w poszczególnych dniach, umieszcza w nim również informację o kontaktach z poszczególnymi osobami i instytucjami. Pełni również ważną rolę w tworzeniu Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego (IPET). Często wymagana dokumentacja, której tworzenie zaleca się nauczycielowi wspomagającemu, różni się w zależności od szkoły.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Mount Everest cały czas rośnie

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji