Odbiurokratyzowanie szkół. „Prawo sobie a praktyka sobie”
Nauczyciele więcej czasu spędzają nad wypełnianiem dokumentów, niż na budowaniu relacji z uczniem – to wciąż aktualny zarzut w stronę obecnego systemu szkolnictwa. Minister edukacji wielokrotnie zapewniał, że chce odbiurokratyzować zawód nauczyciela, takie postulaty znalazły się także w propozycjach MEiN w zakresie pragmatyki zawodowej nauczycieli.
Stąd rozesłany kilka dni temu e-mail do dyrektorów szkół, przedszkoli i innych placówek oświatowych, w którym czytamy m.in.: „Ograniczone zostały obowiązki nauczycieli dotyczące dokumentowania pracy, związane np. ze współuczestniczeniem nauczycieli w działaniach realizowanych w ramach niektórych form nadzoru pedagogicznego. We wrześniu br. wprowadzone zostały zmiany w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego. Zrezygnowano z dwóch dotychczasowych form nadzoru pedagogicznego: ewaluacji i monitorowania. Zmiana ta istotnie zmniejszy obciążenie nauczycieli pracą, inną niż prowadzenie zajęć z uczniami.”