Spis treści
- Zmiany w szkolnictwie zawodowym. Nie tylko nowy zawód
- Technik elektromobilności – nowy zawód w szkolnictwie zawodowym
- Elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych – zmiany w zawodach
- Operator obrabiarek skrywających i technik mechanik
- Co się zmienia w zawodzie technik weterynarii?
- Od kiedy zmiany w szkołach branżowych?
Zmiany w szkolnictwie zawodowym. Nie tylko nowy zawód
Jak głosi projekt rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego, zmianie mają ulec podstawy programowe w przypadku poszczególnych zawodów, a także wprowadzenie nowego zawodu o nazwie technik elektromobilności.
Najważniejsze zmiany, które zostały ujęte w projekcie to:
- określenie podstawy programowej kształcenia w nowym zawodzie (technik elektromobilności);
- zmiany w podstawach programowych zawodów elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych;
- w przypadku kwalifikacji „MOT.02. Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych” modyfikacji uległa część podstawy programowej dotycząca wyposażenia szkoły niezbędnego do realizacji kształcenia w zakresie tej kwalifikacji, w tym także rodzaje pracowni i modele pojazdów – w grupie pojazdów samochodowych dodano model pojazdu elektrycznego. Ponadto przewidziano obowiązek zapewnienia przez szkołę dostępu do pojazdu samochodowego o napędzie elektrycznym;
- zmiany w dotychczasowej podstawie programowej kształcenia w zawodzie operator obrabiarek skrawających oraz zawodzie technik mechanik;
- ustalenie nowego brzmienia podstawy programowej kształcenia w zawodzie technik weterynarii.
Technik elektromobilności – nowy zawód w szkolnictwie zawodowym
Od 1 września 2024 roku uczniowie szkół branżowych i techników będą mogli wybrać zawód technik elektromobilności. Nauka w tym zawodzie będzie mogła odbywać się w ramach dwóch kwalifikacji:
- MOT.02. Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych.
- MOT.07. Organizacja i prowadzenie procesu obsługi i naprawy pojazdów zeroemisyjnych i niskoemisyjnych.
Wśród celów kształcenia w zakresie kwalifikacji MOT.02. Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych znalazły się:
- przeprowadzania obsługi instalacji i konserwacji mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych,
- diagnozowania stanu technicznego mechatronicznych systemów oraz elektrycznych i elektronicznych układów pojazdów samochodowych i systemów magazynowania energii,
- naprawy mechatronicznych systemów oraz elektrycznych i elektronicznych układów pojazdów samochodowych i systemów magazynowania energii;.
Z kolei w zakresie kwalifikacji MOT.07. Organizacja i prowadzenie procesu obsługi i naprawy pojazdów zeroemisyjnych i niskoemisyjnych:
- diagnozowania stanu technicznego pojazdów zeroemisyjnych i niskoemisyjnych,
- obsługiwania i naprawiania pojazdów zeroemisyjnych i niskoemisyjnych,
- organizowania i nadzorowania procesu obsługi i naprawy pojazdów zeroemisyjnych i niskoemisyjnych, przygotowania do uzyskania kwalifikacji zawodowych do wykonywania prac związanych z instalacją, naprawą, konserwacją i obsługą systemów elektrycznych.
Ponadto szczegółowo określono podstawę programową dla nowego zawodu, wypunktowano, jakie powinno być wyposażenie szkoły do realizacji kształcenia tak w pierwszej, jak i w drugiej kwalifikacji, a także podano minimalną liczbę godzin kształcenia zawodowego dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie.
Elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych – zmiany w zawodach
– Biorąc pod uwagę, że kwalifikacja „MOT.02. Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych” została również wyodrębniona w zawodach elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych (z wyodrębnionymi kwalifikacjami „MOT.02. Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych” oraz „MOT.06. Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych”), odpowiedniej modyfikacji, wyłącznie w zakresie ww. wspólnej kwalifikacji, uległy również podstawy programowe kształcenia w tych zawodach – czytamy w uzasadnieniu do projektu.
Jak poinformowano podstawy programowe w tym zakresie „zostały uzupełnione o tematykę związaną z obsługą samochodów elektrycznych i systemów magazynowania energii pojazdów samochodowych, a także dostosowane do aktualnego zapotrzebowania na rynku pracy w branży motoryzacyjnej”.
Szczegółowe zmiany znajdują się w nowelizacji rozporządzenia.
Operator obrabiarek skrywających i technik mechanik
Zmian mogą spodziewać się także uczniowie, którzy zamierzają kształcić się w ramach zawodów operator obrabiarek skrywających oraz technik mechanik.
– Modyfikacji uległy treści nauczania w szczególności dotyczące wykonywania obróbki na konwencjonalnych obrabiarkach skrawających. W uzasadnieniu wniosku wskazano, że obecne zapotrzebowanie pracodawców na takie umiejętności absolwentów branżowej szkoły I stopnia jest znikome, a obrabiarki konwencjonalne w zdecydowanej większości przedsiębiorstw zostały zastąpione przez obrabiarki sterowane numerycznie (CNC) – czytamy w uzasadnieniu do projektu.
I dalej: „Za 3 lata, kiedy na rynek pracy wejdą absolwenci branżowej szkoły I stopnia uczący się według nowej podstawy programowej, liczba używanych w produkcji obrabiarek konwencjonalnych będzie jeszcze mniejsza. Dlatego zostały wprowadzone zmiany w treściach nauczania opisanych w formie efektów kształcenia polegające na ograniczeniu treści związanych z obsługą konwencjonalnych obrabiarek skrawających (do podstawy ich użytkowania), na rzecz wiedzy i umiejętności potrzebnych do obsługi obrabiarek sterowanych numerycznie (CNC)”.
W związku z tym, że kwalifikacja „MEC.05 Użytkowanie obrabiarek skrawających” jest tożsama z kwalifikacją wyodrębnioną w zawodzie technik mechanik, w tym zawodzie również zachodzą zmiany.
– Odpowiedniej modyfikacji uległa również podstawa programowa kształcenia w tym zawodzie z wyodrębnionymi kwalifikacjami „MEC.05. Użytkowanie obrabiarek skrawających” oraz „MEC.09. Organizacja i nadzorowanie procesów produkcji maszyn i urządzeń”, wyłącznie w zakresie kwalifikacji „MEC.05 Użytkowanie obrabiarek skrawających” – brzmi treść uzasadnienia.
Co się zmienia w zawodzie technik weterynarii?
Na zmiany powinni przygotować się także uczniowie, chcący się kształcić w ramach zawodu technik weterynarii. Jak czytamy, reformy te mają dotyczyć wprowadzenia pojęć „zwierzęta gospodarskie” oraz „zwierzęta łowne”. Zgodnie z projektem rozporządzenia, jak i uzasadnieniem, kiedy w podstawie programowej jest mowa o zwierzętach gospodarskich, należy przez to rozumieć:
- zwierzęta gospodarskie kopytne (tj.: bydło domowe, w tym gatunki Bubalus bubalis oraz Bison bison), świnie, owce, kozy,
- zwierzęta gospodarskie nieparzystokopytne,
- drób (tj.: ptaki utrzymywane w gospodarstwie, w tym ptaki nieuznawane za gospodarskie, ale które są utrzymywane tak jak zwierzęta gospodarskie, z wykluczeniem ptaków bezgrzebieniowych),
- zajęczaki (króliki, zające i gryzonie),
- zwierzęta dzikie utrzymywane w warunkach fermowych.
Kiedy zaś jest mowa o zwierzętach łownych, trzeba przez to rozumieć dzikie zwierzęta kopytne i zajęczaki oraz inne ssaki lądowe, łowione do celów spożycia przez ludzi i uznawane za zwierzęta łowne, na podstawie przepisów prawa krajowego, w tym ssaki żyjące na terytoriach zamkniętych w warunkach zapewniających im swobodę, zbliżonych do warunków, w jakich żyją zwierzęta łowne, dzikie ptaki pozyskiwane do celów spożycia.
Ponadto „w zawodzie technik weterynarii wskazano najczęściej spotykane w praktyce weterynaryjnej gatunki, tj.: konie, bydło, świnie, owce, kozy, kury, psy i koty, tak aby zapewnić minimalny poziom wiedzy i umiejętności praktycznych” – brzmi treść uzasadnienia.
Od kiedy zmiany w szkołach branżowych?
Zmiany te mają wejść w życie od 1 września 2024 roku. Jednak w projekcie rozporządzenia przewidziano również, że kształcenie w zawodzie:
- operator obrabiarek skrawających, rozpoczęte przed dniem 1 września 2024 r. w branżowej szkole I stopnia, na kwalifikacyjnym kursie zawodowym i na kursie umiejętności zawodowych,
- technik mechanik z wyodrębnionymi kwalifikacjami „MEC.05. Użytkowanie obrabiarek skrawających” oraz „MEC.09. Organizacja i nadzorowanie procesów produkcji maszyn i urządzeń”, rozpoczęte przed dniem 1 września 2024 r. w technikum, w branżowej szkole II stopnia, na kwalifikacyjnym kursie zawodowym i na kursie umiejętności zawodowych,
- elektromechanik pojazdów samochodowych rozpoczęte przed dniem 1 września 2024 r. w branżowej szkole I stopnia, na kwalifikacyjnym kursie zawodowym i na kursie umiejętności zawodowych,
- technik pojazdów samochodowych z wyodrębnionymi kwalifikacjami „MOT.02. Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych” oraz „MOT.06. Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych”, rozpoczęte przed dniem 1 września 2024 r., w technikum, branżowej szkole II stopnia, na kwalifikacyjnym kursie zawodowym i na kursie umiejętności zawodowych,
- technik weterynarii rozpoczęte przed dniem 1 września 2024 r. w technikum, na kwalifikacyjnym kursie zawodowym i na kursie umiejętności zawodowych
prowadzi się do zakończenia cyklu kształcenia zgodnie z przepisami rozporządzenia nowelizowanego, w brzmieniu obowiązującym przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia.
Oznacza to więc, że osoby, które kontynuują naukę w ramach wyżej wymienionych zawodów, idą jeszcze starym trybem, nie obowiązują ich przytoczone tutaj zmiany.
Mount Everest cały czas rośnie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?