Magdalena Konczal
Strefa Edukacji
1122 materiały
Kiedy byłam małą dziewczynką codziennie przekraczającą szkolne mury, zadawałam sobie pytania: „Czy naprawdę trzeba ciągle siedzieć w ławkach?”, „Dlaczego nauczyciele krzyczą?”, „Czy szkoła nie może wyglądać inaczej?”. Po jakimś czasie narodziło się we mnie pragnienie, by mówić o lepszej i mądrej edukacji. Chociaż na początku myślałam, że będę to robiła jako nauczycielka j.polskiego, szybko okazało się, że pisanie o szkole „blisko ucznia” jest tym, co sprawia mi najwięcej radości.
Leśna edukacja, domowe nauczanie, wychowanie w zgodzie z zasadami pozytywnej dyscypliny to tematy, które w sposób szczególny są mi bliskie:
- Leśne przedszkola i ich codzienność. Te dzieci wspinają się na drzewa i znają środowisko naturalne jak mało kto
- Szkoła w Chmurze pokazuje, że system da się złamać. Oto alternatywna edukacja zupełnie za darmo. "Ta szkoła zmieniła życie uczniów"
- „Kary i nagrody niczego dzieci nie nauczą”. O wychowywaniu w szkole rozmawiamy z Joanną Baranowską
Ale nie zapominam też o problemach, których doświadczają na co dzień nauczyciele i uczniowie w szkole systemowej:
- Zmęczony i sfrustrowany jak polski nauczyciel. „Pracujemy ponad 40-50 godzin tygodniowo”
- Wczoraj fizyk, dziś programista. Ci nauczyciele nie wrócą już do szkół. Dlaczego decydują się na zmianę?
- Lekcje powinny zaczynać się o 9.00 lub 10.00. O tym, jak niedosypianie wpływa na ucznia, rozmawiamy z dr hab. Halszką Kontrymowicz-Ogińską
Lubię rozmawiać z ludźmi o edukacji, a przy okazji dowiadywać się, jak zmieniać polską szkołę na lepsze. Mam nadzieję, że dzięki tym rozmowom i realnym zmianom żadna mała dziewczynka (i chłopiec!) z przyszłości nie będą musieli się zastanawiać: „Czy szkoła musi być taka straszna?”.
Na jakie zawody będzie zapotrzebowanie na rynku pracy? Nowa prognoza
Pojawiła się prognoza zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego 2022. Zawiera ona 30 zawodów, które w najbliższych latach mogą okazać się...
Co ze studniówkami 2022? Jest jednoznaczne stanowisko MEiN, MZ i GIS-u
Studniówka 2022 w niektórych szkołach już się odbyła. Jednak wciąż wiele placówek zastanawia się, czy organizacja tego wydarzenia jest możliwa. W zeszłym roku z...
XV Kongres Polskich Stowarzyszeń Studenckich w Wielkiej Brytanii dobiegł końca
XV Kongres Polskich Stowarzyszeń Studenckich w Wielkiej Brytanii odbył się w dniach 4-5 lutego 2022 roku. To coroczna konferencja, która zrzesza polskich...
„Dzielne ręce panny Stefanii”. Historia kobiety, która dała dzieciom dom
Jej biografia pełna jest niedopowiedzeń i domysłów. Z tych skrawków układa się obraz kobiety dzielnej, pracowitej i całkowicie oddanej dzieciom. Chociaż...
ROZMOWA
Jak uczyć o zmianach klimatycznych? Rozmawiamy z Martą Jackowską-Uwadizu
To już ostatni moment. Ostatnia szansa. Trzeba działać. Stoimy u progu globalnego kryzysu klimatycznego. Jeśli teraz nic nie zrobimy, za kilka lat może być już...
Jadała z Orzeszkową, studiowała na "babskim uniwersytecie". Oto Helena Radlińska
Oficerka oświatowa do walki z analfabetyzmem. Twórczyni koncepcji pedagogiki społecznej w Polsce. Pracowniczka naukowa w Wolnej Wszechnicy Polskiej....
XV Kongres Polskich Stowarzyszeń Studenckich w Wielkiej Brytanii już niebawem
Kongres Polskich Stowarzyszeń Studenckich w Wielkiej Brytanii to wydarzenie, podczas którego młodzież akademicka spotyka się z wybitnymi przedstawicielami...
Kiedy wróci nauka stacjonarna? Minister edukacji o powrocie uczniów do szkół
Nauka zdalna, z uwagi na wzrost zakażeń, została wprowadzona w klasach V-VIII szkoły podstawowej i w szkołach ponadpodstawowych od 27 stycznia 2022. Ma ona...
Pandemia i reformy edukacji sprawiły, że uczniowie są dwa lata do tyłu. Wyniki badań
Nauka zdalna ponownie została wprowadzona w polskich szkołach. Ma ona potrwać do 27 lutego 2022 roku. Tymczasem – jak wynika z badań przeprowadzonych przez...
NIK krytycznie o szkołach w pandemii. Brak pomocy psychologicznej i chaos w decyzjach
Najwyższa Izba Kontroli prześwietliła polskie szkoły w kontekście trwającej pandemii. Obniżenie jakości kształcenia, pogłębienie nierówności w zakresie...