Spis treści
ChatGPT-4 lepszy od studentów – eksperyment
Naukowcy z University of Reading przeprowadzili badanie, którego wyniki zaskoczyły świat akademicki. Studenci otrzymali zdalne zadania egzaminacyjne, które mieli wykonać w ramach pracy domowej i przesłać online. Autorzy eksperymentu stworzyli fikcyjne tożsamości studentów i przesłali odpowiedzi wygenerowane przez ChatGPT-4, aby sprawdzić, czy profesorowie będą w stanie wykryć oszustwo. Egzaminatorzy nie byli świadomi, że biorą udział w badaniu i sprawdzali prace zgodnie ze standardowymi praktykami. Spośród 33 odpowiedzi przygotowanych przez AI, tylko jedna została zakwestionowana przez egzaminatorów. Co więcej, większość odpowiedzi AI uzyskała wyższe oceny niż prace prawdziwych studentów.
Zagrożona jest rzetelność oceniania – wnioski z badania
Wyniki tego eksperymentu wskazują na ogromny potencjał sztucznej inteligencji do oszukiwania systemu edukacyjnego. Badania potwierdzają, że AI, takie jak ChatGPT, przechodzą „test Turinga” – czyli stały się na tyle zaawansowane, że potrafią imitować ludzkie myślenie i komunikację w sposób nierozpoznawalny nawet dla doświadczonych oceniających. Dr Peter Scarfe, jeden z autorów badania, podkreśla, że zrozumienie, jak AI wpłynie na rzetelność ocen edukacyjnych, ma międzynarodowe znaczenie.
W obliczu tych danych oczywiste jest, że sektory edukacyjne muszą ewoluować, aby przeciwdziałać potencjalnym oszustwom z użyciem AI. Uniwersytet w Reading planuje zmiany w sposobie oceniania, w tym wprowadzenie zadań praktycznych i związanych z miejscem pracy, które będą trudniejsze do oszukania przez AI. Prof. Elizabeth McCrum, prorektor ds. edukacji, zaznacza, że niektóre zadania będą wspierać studentów w krytycznym i etycznym korzystaniu z AI, podczas gdy inne będą wykonywane bez jej użycia.
„Oduczanie studentów” a przyszłość bezpieczeństwa edukacyjnego
Eksperci, tacy jak prof. Karen Yeung z University of Birmingham, ostrzegają, że dostępność generatywnej sztucznej inteligencji może prowadzić nie tylko do łatwego oszukiwania w egzaminach domowych, ale mieć dużo poważniejsze skutki. Yeung zauważa, że może to skutkować „oduczaniem” studentów, którzy staną się zbyt zależni od technologii i zatracą swoje naturalne zdolności do wykonywania intelektualnych zdolności. Pozbawieni narzędzia mogą nie być w stanie samemu pisać i analizować. Dlatego też, aby zapobiec kryzysowi zaufania społecznego, konieczne jest opracowanie nowych metod oceniania i nauczania, które uwzględniają dynamiczny rozwój AI.
Badanie przeprowadzone przez University of Reading ukazuje, jak szybko rozwija się technologia AI i jakie stawia wyzwania przed tradycyjnymi metodami edukacji. Aby zachować rzetelność akademicką i odpowiednio przygotować studentów uniwersytety muszą dostosować swoje metody oceniania i nauczania. Obejmuje to zarówno krytyczne wykorzystanie AI, jak i opracowanie bardziej praktycznych form egzaminów, które lepiej odzwierciedlają rzeczywiste umiejętności i wiedzę studentów.
Źródła: University of Reading
Powiedz nam, co o tym myślisz i zostaw komentarz.
Szanujemy każde zdanie i zachęcamy do dyskusji. Pamiętaj tylko, żeby nikogo nie obrażać!
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie.
Obserwuj StrefaEdukacji.pl!