Spis treści
Uczniowie z niepełnosprawnościami w polskich szkołach
Jak informuje GUS, w specjalnych szkołach podstawowych uczyło się 51,8 tys. dzieci. Ponadto do oddziałów przy szkołach podstawowych ogólnodostępnych uczęszczało 113,8 tys. uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Łączna liczba dzieci z niepełnosprawnościami, które zostały objęte kształceniem specjalnym na poziomie podstawowym, wynosiła 165,6 tys., a więc 5,3 proc. ogólnej liczby dzieci. Pod względem płci przeważali chłopcy (68,6 proc.). Wśród 3,6 tys. dzieci nauczanych indywidualnie było 43,8 proc. dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze i specjalne ośrodki wychowawcze były prowadzone dla uczniów, którzy posiadali orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane ze względu na niepełnosprawność, ale z jej powodu nie mogli uczęszczać do przedszkola lub szkoły w miejscu zamieszkania. W roku szkolnym 2022/2023 funkcjonowały 354 takie placówki.
Spośród 18,8 tys. dostępnych miejsc wykorzystano 53,7 proc.. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną stanowiły 55,7 proc. wychowanków. Ponadto ośrodki zapewniały opiekę dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnościami sprzężonymi (26,5 proc.), niesłyszącej i słabosłyszącej (5,7 proc.) oraz niewidomej i słabowidzącej (3,2 proc.).
Ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze umożliwiały realizację obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, posiadającym orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności była niepełnosprawność intelektualna, posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. 30 września 2022 roku 191 ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych udostępniało 7,0 tys. miejsc, z których 88,4 proc. było wykorzystanych.
Placówki zapewniały udział w zajęciach wychowankom z niepełnosprawnościami sprzężonymi (3,3 tys.) oraz wychowankom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim (2,6 tys.).
Dzieci z niepełnosprawnościami w szkołach specjalnych
Edukacja młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na poziomie ponadpodstawowym była realizowana przede wszystkim w szkołach specjalnych. Największą część specjalnych szkół stanowiły te, których celem było nabycie umiejętności w konkretnym zawodzie: specjalne szkoły przysposabiające do pracy i specjalne szkoły branżowe I stopnia. Wszystkie szkoły specjalne kształciły 29,2 tys. osób.
Ponadto w oddziałach uczyło się 26,6 tys. uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym:
- 42,2 proc. osób w oddziałach przy liceach ogólnokształcących,
- 33,5 proc. osób w oddziałach przy technikach,
- 23,5 proc. osób w oddziałach przy branżowych szkołach I stopnia.
Łączna liczba dzieci i młodzieży objętej kształceniem specjalnym na poziomie ponadpodstawowym wynosiła 55,7 tys. osób i stanowiła 3,2 proc. ogólnej jej liczby.
Do szkół policealnych uczęszczało 280 uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym głównie do szkół specjalnych (88,9 proc.).
Studenci z niepełnosprawnościami
W roku akademickim 2022/23 w uczelniach kształciło się 20,9 tys. osób z orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności (1,7 proc. ogólnej liczby studentów), a ukończyło je 5,4 tys. osób (1,8 proc. ogólnej liczby absolwentów). Wśród doktorantów 6,6 proc. stanowiły osoby z orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności (0,6 tys. osób).
Źródło: