Spis treści
Studenci kochają technologię
W dobie szybkiego rozwoju technologii cyfrowej, studenci mają ogromny wybór narzędzi cyfrowych, które wykorzystają w czasie nauki. Z badania „Technologia okiem studenta” firmy Digital Care wynika, że 97 proc. studentów w Polsce używa urządzeń elektronicznych do nauki. Wśród wykorzystywanych urządzeń wymieniono:
- laptop (94 proc.),
- smartfon(90 proc.),
- tablet (32 proc.),
- komputer stacjonarny (25 proc.)
- czytnik ebook (10 proc.).
Jak wynika z raportu, 32 proc. studentów korzysta ze smartfonu powyżej 5 godzin dziennie, 44 proc. 3-5 godzin dziennie, 23 proc. od 1 do 3 godzin dziennie, a 2 proc. do 1 godziny dziennie.
Sprzęt na własność czy wypożyczony?
We współczesnym szkolnictwie wyższym technologia odgrywa kluczową rolę. Jednym z elementów ostatnich zmian jest możliwość wypożyczania laptopów z uczelni. Dla wielu studentów jest to kusząca opcja, która stwarza nowe możliwości nauki, pracy i rozwoju osobistego. Blisko 60 proc. studentów jest zainteresowanych skorzystaniem z wynajmu urządzeń mobilnych na uczelniach, głównie tabletów i laptopów, w modelu semestralnym lub rocznym.
– Możliwość wypożyczenia sprzętu mobilnego poprzez uczelnię pozytywnie ocenia aż 75 proc. ankietowanych – wskazała ekspertka, Anna Kozłowska-Pietraszko z Digital Care.
Studenci wykorzystają sztuczną inteligencję?
Według raportu, 68 proc. studentów będzie używać narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję podczas nauki w tym roku akademickim. Jako możliwe zastosowania wymieniono m.in.:
- tłumaczenia językowe (52 proc.),
- organizację pracy (52 proc.),
- tworzenie prezentacji (50 proc.)
- pisanie prac zaliczeniowych (34 proc.).
Co piąty student planuje przy wsparciu sztucznej inteligencji napisać pracę dyplomową: licencjacką, inżynierską bądź magisterską.
Zgodnie z badaniem, 20 proc. studentów zdecydowanie pozytywnie ocenia wykorzystanie sztucznej inteligencji w procesie kształcenia podczas studiów, 40 proc. raczej pozytywnie, 30 proc. ani pozytywnie, ani negatywnie, 8 proc. raczej negatywnie, a 2 proc. zdecydowanie negatywnie.
Młodzi ludzie są ciekawi możliwości, które stwarza sztuczna inteligencja i na pytanie o chęć rozwijania kompetencji w zakresie korzystania ze sztucznej inteligencji w ramach zajęć na uczelni, 31 proc. respondentów odpowiedziało „zdecydowanie tak”, 43 proc. „raczej tak”, pozostali nie są pewni lub niechętni do zgłębiania tajemnic tego urządzenia.
Badanie zostało zrealizowane w dniach 28-30 września br. za pośrednictwem platformy Omnisurv IQS, na próbie 500 studentów w wieku 19-35 lat.
Źródło: