Spis treści
Wisława Szymborska – najważniejsze informacje o poetce
Wisława Szymborska to jedna z najbardziej znanych i najchętniej czytanych polskich poetek. W 1996 roku za swą twórczość odebrała Literacką Nagrodę Nobla. To autorka tomów poetyckich:
- „Wołanie do Yeti” (1957),
- „Sto pociech” (1967),
- „Ludzie na moście” (1986),
- „Chwila” (2002),
- „Dwukropek” (2005) i
- „Tutaj” (2009).
Jest również autorką cyklu felietonów pod tytułem „Lektury nadobowiązkowe” oraz zbiorów żartobliwych wierszy „Rymowanki dla dużych dzieci” i „Błysk rewolweru”. W ostatnich latach ukazały się także zbiory jej korespondencji m.in. z Kornelem Filipowiczem („Listy. Najlepiej w życiu ma twój kot”) i Zbigniewem Herbertem („Jacyś złośliwi bogowie zakpili z nas okrutnie. Korespondencja 1955-1996”).
Interpretacja wiersza „Nic dwa razy”
Podmiot liryczny w utworze Szymborskiej pragnie znaleźć odpowiedzi na pytania natury egzystencjalnej. Pierwsza strofa to swoista teza:
Nic dwa razy się nie zdarza
i nie zdarzy. Z tej przyczyny
zrodziliśmy się bez wprawy
i pomrzemy bez rutyny.
Zwrócono tu uwagę na fakt, że rodząc się, człowiek nie wie nic o świecie, robi to pierwszy raz, podobnie z umieraniem – nikt nie zdoła znudzić się czy nabrać wprawy, ponieważ umiera i żyje się tylko raz.
Choćbyśmy uczniami byli
najtępszymi w szkole świata,
nie będziemy repetować
żadnej zimy ani lata.
W drugiej strofie podmiot liryczny porównuje życie człowieka do szkoły. Mówi o tym, że nawet jeśli będziemy popełniać w życiu liczne błędy, nie będziemy się uczyć, to nie uda nam się powtórzyć ani jednego roku naszego życia.
Żaden dzień się nie powtórzy,
nie ma dwóch podobnych nocy,
dwóch tych samych pocałunków,
dwóch jednakich spojrzeń w oczy.
W trzeciej strofie zauważamy nawiązanie do filozofii Heraklita, który mówił pantha rei, czyli „wszystko płynie”. Świat cały czas się zmienia, nie da się kilkukrotnie przeżyć czegoś tak samo. Nawet jeśli pozornie nic się nie zmieniło.
Wczoraj, kiedy twoje imię
ktoś wymówił przy mnie głośno,
tak mi było, jakby róża
przez otwarte wpadła okno.
Podmiot liryczny zastanawia się również nad pojęciem miłości. Opisuje uczucia, które pojawiają się, gdy jesteśmy zakochani, gdy z radością słuchamy każdego słowa na temat naszego wybranka czy wybranki.
Dziś, kiedy jesteśmy razem,
odwróciłam twarz ku ścianie.
Róża? Jak wygląda róża?
Czy to kwiat? A może kamień?
Miłość to również nieporozumienia i ból, które także opisuje podmiot liryczny. Zastanawia się nad swoimi uczuciami, widzi, że miłość to też cierpienie oraz rozczarowanie.
Czemu ty się, zła godzino,
z niepotrzebnym mieszasz lękiem?
Jesteś – a więc musisz minąć.
Miniesz – a więc to jest piękne.
Podmiot liryczny stara się jednak nie podchodzić do życia pesymistycznie, mówi o trudnym czasie, w którym pojawia się lęk, obawy przed tym, co będzie dalej. Optymistycznie jednak stwierdza, że skoro złe chwile się pojawiły, to tak samo muszą zniknąć i znów będzie pięknie.
Uśmiechnięci, współobjęci
spróbujemy szukać zgody,
choć różnimy się od siebie
jak dwie krople czystej wody.
Ostatnia strofa nastraja nas pozytywnie, że wszystkie trudności da się przezwyciężyć i dojść do porozumienia, nawet jeśli jesteśmy od siebie bardzo różni. Posłużono się tu paradoksem, gdyż podmiot liryczny odwołuje się do znanego powiedzenia, że ktoś jest podobny do kogoś jak dwie krople wody.
Analiza wiersza Wisławy Szymborskiej „Nic dwa razy”
Utwór „Nic dwa razy” to wiersz sylabotoniczny, w którym znajduje się stała liczba sylab i stała liczba akcentów regularnie rozłożonych w każdym wersie. Wiersz składa się z siedmiu czterowersowych strof, a każdy wers zawiera osiem sylab. Co sprawia, że utwór jest niezwykle melodyjny. Żeńskie rymy w wierszu są przeważnie regularne i powtarzają się w drugim i czwartym wersie każdej strofy. To przykład liryki bezpośredniej, w której podmiot liryczny używa czasowników w 1 os. l. mn.: „nie będziemy”, „spróbujemy”, „różnimy się”, co nadaje utworowi bardziej uniwersalny wydźwięk i sprawia, że każdy może utożsamić się z jego treścią.
Wiersz jest napisany prostym językiem, metafory nie są skomplikowane ani trudne do odczytania. Użyto w nim mowy potocznej (repetować, najtępszymi).
Jakie środki stylistyczne zostały użyte w wierszu Wisławy Szymborskiej?
- Epitety: zła godzino, czystej wody;
- Apostrofa: Czemu ty się, zła godzino;
- Anafora: powtórzenie liczebnika na początku dwóch kolejnych wersów: dwóch tych samych pocałunków,/dwóch jednakich spojrzeń w oczy;
- Pytania retoryczne: Róża? Jak wygląda róża?/ Czy to kwiat? A może kamień?;
- Metafora:Choćbyśmy uczniami byli/ najtępszymi w szkole świata,/ nie będziemy repetować/żadnej zimy ani lata.;
- Porównanie: tak mi było, jakby róża/ przez otwarte wpadła okno;
Polacy nieświadomi zagrożeń związanych z AI
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?