Nie potrafią się ruszać: biegać, skakać ani rzucać – dramatyczny poziom kondycji polskich uczniów został obnażony przez najnowszy raport AWF

OPRAC.:
Katarzyna Mazur
Katarzyna Mazur
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Polscy uczniowie nie potrafią zeskoczyć ze schodów, biegać ani rzucać. Boją się ruszać. Najnowszy raport Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie obnażył dramatyczny brak podstawowych kompetencji ruchowych wśród uczniów szkół w Polsce. Przyczyn tego stanu rzeczy jest wiele, wśród nich jest niewłaściwe prowadzenie zajęć WF-u w klasach I-III. Czy można to zmienić?

Spis treści

Program „WF z AWF” dla zdrowej przyszłości

Raport został opracowany w ramach programu „WF z AWF. Aktywny dzisiaj dla zdrowia w przyszłości”, który ma na celu aktywizację fizyczną dzieci i młodzieży. Program ten jest odpowiedzią na pogarszającą się kondycję fizyczną najmłodszych, szczególnie zauważalną po okresie pandemii COVID-19.

– Od 2021 r. realizujemy program „WF z AWF” i prowadzimy badania dotyczące kondycji fizycznej oraz podstawowych umiejętności ruchowych dzieci i młodzieży. Diagnoza pokazuje, w zasadzie już trzeci rok z rzędu, że większość dzieci jest niesprawna ruchowo – mówi prof. Bartosz Molik, rektor Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie.

Badanie na podstawie którego sporządzano najnowszy raport, przeprowadzono w zeszłym roku na grupie ponad dwóch tysięcy uczniów z 17 szkół podstawowych w całym kraju.

Brak podstawowych umiejętności ruchowych

Badania skupiały się na fundamentalnych umiejętnościach ruchowych, które są niezbędne do uczestnictwa w aktywności fizycznej, ale też w codziennym życiu. Badano umiejętności takie jak bieg, skok, rzut, chwyt, kozłowanie i uderzenie. Przy czym – jak podkreślają autorzy badania – nie badano osiągnięć w tych aktywnościach, tylko samą zdolność ich wykonywania. Okazało się, że ponad 90% dzieci w Polsce nie posiada tych podstawowych zdolności ruchowych. Oznacza to, że nie potrafią np. bezpieczne zeskoczyć ze schodów.

Problemy w klasach I-III

Według prof. Molika problem zaczyna się już w klasach I-III, gdzie dzieci nie opanowują podstawowych umiejętności ruchowych. Powoduje to, że później nie chcą ćwiczyć, czują się wykluczone i zwalniają się z lekcji WF-u. Jedną z przyczyn może być fakt, że zajęcia wychowania fizycznego w tych klasach prowadzą nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, którzy często nie są odpowiednio przygotowani do tego typu lekcji.

– W klasach I-III mówi się często o tzw. spontaniczności. Dziecko ma spontanicznie biegać, skakać, cieszyć się zajęciami. To trochę tak, jakby pani na lekcji matematyki powiedziała: „dzielcie, mnóżcie sobie, jak chcecie, bawcie się matematyką”. Zarówno zajęcia matematyki, języka polskiego, jak również wychowania fizycznego powinny być odpowiednio prowadzone i ukierunkowane. I tak jak dziecko pod opieką nauczyciela uczy się czytać, pisać i liczyć, tak podczas zajęć wychowania fizycznego powinno się uczyć biegać i skakać – podkreśla prof. Bartosz Molik.

Nowe studia podyplomowe dla nauczycieli wczesnoszkolnych

W odpowiedzi na ten problem, AWF w Warszawie planuje uruchomić dwusemestralne studia podyplomowe dla nauczycieli nauczania wczesnoszkolnego, które pomogą im lepiej prowadzić zajęcia wychowania fizycznego.

– Jeśli pedagodzy mieliby takie studia, a nauczyciele wychowania fizycznego zostaną dodatkowo włączeni jako asysta do zajęć WF w klasach II i III szkoły podstawowej, jesteśmy w stanie zmienić aktualną fatalną sytuację – ocenia rektor AWF.

Długofalowy spadek kondycji fizycznej

Spadek kondycji fizycznej młodych Polaków nie jest nowym problemem. Prof. Molik wskazuje, że zjawisko to zaczęło się już w latach 90. XX w. wraz z rozwojem cywilizacji. Komputery i telefony komórkowe sprawiły, że ludzie zaczęli się mniej ruszać, co negatywnie wpłynęło na ich wytrzymałość i wydolność krążeniowo-oddechową. Pandemia COVID-19 dodatkowo pogorszyła sytuację, powodując izolację społeczną i dalszy spadek aktywności fizycznej.

– Nasze raporty pokazały, że z tego powodu aktywność fizyczna była na bardzo niskim poziomie – dodaje rektor AWF.

Aktywizacja przez „Sport Kluby”

W ramach programu „WF z AWF” od 2021 r. zainicjowano powstanie kilkudziesięciu tysięcy zajęć pozalekcyjnych, tzw. „Sport Klubów”, w całej Polsce. W latach 2021-23 wzięło w nich udział ponad 400 tys. uczniów. Celem tych zajęć jest wyrobienie nawyku regularnej, zdrowej aktywności fizycznej, która zaprocentuje w przyszłości.

– Dzieci nie mogą bać się ruchu, jest on naturalny niczym oddychanie – mówi prof. Bartosz Molik.

Powiedz nam, co o tym myślisz i zostaw komentarz.
Szanujemy każde zdanie i zachęcamy do dyskusji. Pamiętaj tylko, żeby nikogo nie obrażać!

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie.
Obserwuj StrefaEdukacji.pl!

Źródło:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji