Współpraca resortów zdrowia i edukacji na rzecz zdrowia psychicznego uczniów
Wojciech Konieczny, wiceminister zdrowia, podkreślił, że chociaż kwestia opieki psychologicznej w szkołach leży w gestii Ministerstwa Edukacji Narodowej, to Ministerstwo Zdrowia współpracuje z MEN, aby skoordynować działania obu resortów. Celem jest zapewnienie optymalnej opieki dla dzieci i młodzieży potrzebujących wsparcia w zakresie zdrowia psychicznego.
– Resort zdrowia opracował projekt porozumienia o współpracy między placówkami edukacyjnymi a podmiotami leczniczymi prowadzącymi ośrodki środowiskowej opieki psychologicznej i psychoterapeutycznej. Zawarcie takiego porozumienia umożliwiłoby m.in. wymianę informacji oraz bezpośredni kontakt z podmiotem będącym przygotowanym merytorycznie w zakresie udzielania niezbędnego wsparcia – zauważył Wojciech Konieczny.
Konieczny podkreślił, że współpraca powinna mieć również formę instytucjonalną. „Aby informacje systemu medycznego przenikały do poradni psychologiczno-pedagogicznych i odwrotnie, aby te działania się nie dublowały, tylko siebie wspierały”, zaznaczył wiceminister. Kluczowym elementem reformy są zespoły i ośrodki środowiskowej opieki psychologicznej i psychoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży, które dostosowują pomoc do potrzeb i są bliżej środowiska szkolnego i rodzinnego.
Potrzeba porozumienia
Obecnie w Polsce działa 480 ośrodków środowiskowej opieki psychologicznej i psychoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży. Te ośrodki zapewniają wsparcie dla osób, które nie wymagają pomocy psychiatrycznej ani leczenia farmakologicznego, ale potrzebują opieki psychologów i psychoterapeutów.
Wiceminister zaznaczył, że skuteczna promocja zdrowia psychicznego oraz wczesna interwencja i terapia nie mogą się odbywać bez współpracy ze specjalistami pracującymi na co dzień z dziećmi – nauczycielami, wychowawcami i psychologami szkolnymi. Podsekretarz w Ministerstwie Zdrowia poinformował, że w ramach systemu ochrony zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży powstały 172 centra zdrowia psychicznego dla dzieci i młodzieży, co stanowi drugi poziom referencyjny. Finansowanie świadczeń dla dzieci i młodzieży wzrosło z 170 mln zł w 2015 roku do prawie miliarda złotych w 2023 roku. Planuje się kolejne inwestycje w psychiatrię zarówno dzieci, jak i dorosłych.
Telefon Zaufania i czat
Konieczny zwrócił również uwagę na całodobowy telefon zaufania oraz czat dla dzieci i młodzieży, które są istotnym elementem systemu zapobiegania samobójstwom.
– Ministerstwo w dniu 29 maja tego roku podpisało umowę z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę na zapewnienie dostępu do pomocy w kryzysie psychicznym przez narzędzia teleinformatyczne – powiedział wiceminister. Na to działanie przeznaczono 17,5 mln zł na lata 2024-2025.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest integralną częścią pracy nauczycieli i jest udzielana również w poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Obecnie działa 579 poradni publicznych i 665 niepublicznych, co łącznie daje 1309 placówek.
– Dziecko lub uczeń mogą być albo powinni być objęci pomocą psychologiczno-pedagogiczną wtedy, kiedy tego potrzebują, a nie wtedy, kiedy mają dokument poradni – podkreśla Izabela Ziętka, podsekretarz stanu w MEN.
Liczba uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną wzrosła o ponad 27% w ciągu kilku ostatnich lat. W 2024 roku na wsparcie przeznaczono około 20 mld zł, a ta kwota wciąż rośnie.
Powiedz nam, co o tym myślisz i zostaw komentarz.
Szanujemy każde zdanie i zachęcamy do dyskusji. Pamiętaj tylko, żeby nikogo nie obrażać!
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie.
Obserwuj StrefaEdukacji.pl!
Źródło: