„Alfabet ruchowy” - nowy poradnik dla nauczycieli WF-u. Co zmieni się na lekcjach wychowania fizycznego w podstawówkach?

Redakcja Strefy Edukacji
Opracowanie:
Autorzy „Alfabetu ruchowego” wskazują, po jakich zachowaniach można rozpoznać brak motywacji i do jakich ćwiczeń zachęcić, by nastawienie ucznia się zmieniło.
Autorzy „Alfabetu ruchowego” wskazują, po jakich zachowaniach można rozpoznać brak motywacji i do jakich ćwiczeń zachęcić, by nastawienie ucznia się zmieniło. Getty Images
Zajęcia wychowania fizycznego powinny być wykorzystywane do rozmów o ciele i jego akceptacji, a uczeń ma traktować nauczyciela jako doradcę i przewodnika, a nie wyłącznie jak instruktora - twierdzą eksperci wychowania fizycznego, którzy przygotowali dla nauczycieli WF-u poradnik „Alfabet ruchowy”.

Spis treści

Holistycznie na lekcjach WF

Eksperci wychowania fizycznego przygotowali poradnik „Alfabet ruchowy i podstawowe umiejętności ruchowe dla dzieci w wieku 6–12 lat”. Proponują w nim wprowadzenie i upowszechnienie innowacyjnej koncepcji „alfabetu ruchowego” wśród nauczycieli WF-u, dzieci i rodziców, która zakłada holistyczne podejście do aktywności fizycznej.

Autorzy podzielili publikację na dwie główne części: teoretyczną – koncentrującą się na koncepcji alfabetu ruchowego (physical literacy), która jest szeroko rozwijana w systemach edukacyjnych takich krajów, jak Kanada, Australia, Anglia, USA czy Irlandia.

W drugiej części – praktycznej – omówione zostały przykłady praktycznych zastosowań podstawowych umiejętności ruchowych.

Eksperci podkreślają, że zajęcia wychowania fizycznego powinny być wykorzystywane do rozmów o ciele i jego akceptacji. Dzięki temu nauczyciele będą mieli szansę na wczesnym etapie wychwycić te dzieci, które są niezadowolone z siebie i realnie wpłynąć na poprawę ich sposobu myślenia.

Nie chodzi tylko o ćwiczenia fizyczne

Autorzy publikacji szczegółowo omawiają, czym jest motywacja i pewność siebie. Wskazują też, po jakich zachowaniach można rozpoznać brak motywacji i do jakich ćwiczeń zachęcić, by nastawienie ucznia się zmieniło.

Nie chodzi tylko o ćwiczenia fizyczne – przekonują eksperci. Lekcje WF mogą pomagać w budowaniu relacji społecznych i autonomii – rozumianej jako „umiejętności samookreślania i samoregulacji własnych celów, czynności, dokonań”.

„Podejście autonomiczne w edukacji to takie, w którym wychowawca włącza uczniów w podejmowanie inicjatyw w określaniu potrzeb uczenia się, ustalania celów, planowania ćwiczeń i technik, uczenia się ich wykonywania, a także wybieranie miejsca i czasu nauki, podejmowanie działań z własnej chęci. Dzięki temu uczeń traktuje nauczyciela jako doradcę i przewodnika, a nie wyłącznie jak instruktora” – czytamy w publikacji.

Eksperci zwracają uwagę, że „pojęcie fundamentalnych umiejętności ruchowych jest nowe i dopiero co ‘zadomowiło się’ w dyskusjach akademickich”.

„Wiedzę sprawdza się rzadko, motywację zaś i pewność siebie w ogóle. Nie wspominając o codziennych zachowaniach, bo to przecież sprawa ‘pozaszkolna’. Jeśli jednak oczekujemy wykształconego fizycznie (tj. w zakresie aktywności fizycznych) społeczeństwa, musimy być świadomi tych wielorakich uwarunkowań” – przekonują autorzy.

Przewodnik został napisany pod redakcją naukową prof. Andrzeja Kosmola, dr Zuzanny Mazur i dr Katarzyny Płoszaj z Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie. Jego współautorami są eksperci – naukowcy i praktycy z akademii wychowania fizycznego z całej Polski.

Raport podsumowujący trzecią edycję programu „WF z AWF: Aktywny dzisiaj dla zdrowia w przyszłości” przedstawili we wtorek 19 marca w Warszawie wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego Maciej Gdula i rektor Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego prof. Bartosz Molik. Z raportu wynika, że ponad 400 tys. uczniów z całej Polski wzięło udział w zajęciach organizowanych w Sport Klubach. Dzieci spędziły na aktywności fizycznej ponad 400 tys. godzin. Wdrożona została aplikacja FUS, umożliwiająca ocenę i analizę kompetencji ruchowych.

Źródło:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ślubowanie olimpijczyków - wywiad Przemysław Zamojski

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji