Przyszłość edukacji domowej i nowe technologie w szkole. Za nami konferencja edukacja (nie)domowa

Magdalena Konczal
Magdalena Konczal
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
W piątek, 28 czerwca, odbyła się konferencja „Edukacja (nie)domowa – rewolucja czy ewolucja w polskiej szkole?” zorganizowana przez Fundację Edukacji Domowej. W jednym miejscu spotkali się rodzice dzieci realizujących obowiązek szkolny poza szkołą, eksperci i edukatorzy. Rozmawiano o przyszłości tej formy nauki, a także szansach i zagrożeniach płynących z nowych technologii.

Spis treści

Edukacja (nie)domowa za nami

Konferencję „Edukacja (nie)domowa – rewolucja czy ewolucja w polskiej szkole?” poprowadzili Gabriela Letnovska, wiceprezeska Fundacji Edukacji Domowej oraz Marcin Perfuński, influencer społeczny i dziennikarz.

panel dyskusyjny na konferencji
28 czerwca w Warszawie odbyła się konferencja „Edukacja (nie)domowa – rewolucja czy ewolucja w polskiej szkole?”. fot. Aleksandra Maczuga

Osoby zainteresowane tematem edukacji spotkały się w Warszawie, by dyskutować m.in. o tym:

  • co czeka edukację domową w najbliższych latach;
  • jakie korzyści przynosi rodzicom realizowanie obowiązku szkolnego poza szkołą;
  • jaka jest wiedza rządzących i przyszłych pedagogów na temat tego, czym jest edukacja domowa;
  • jak uczniowie realizujący obowiązek szkolny poza szkołą radzą sobie na egzaminie ósmoklasisty i maturze;
  • czy nowe technologie są potrzebne w edukacji, a jeśli tak, to w jaki sposób je wdrażać;
  • jakie zagrożenia i szanse niosą ze sobą narzędzia cyfrowe.

W pierwszym panelu Jakub Celij, wiceprezes Koła Nauk Psychologicznych Pragma (UJ) zaprezentował wyniki badania „Motywacje podjęcia edukacji domowej”.

Jaka jest przyszłość edukacji domowej w Polsce?

Kolejny panel zatytułowany był „Rewolucja czy ewolucja polskiej szkoły? Przyszłość edukacji domowej w Polsce”. Brali w nim udział: Anna Łącka (prezes Fundacji Edukacji Domowej), Mariusz Dzieciątko (wykładowca akademicki, Prezes Stowarzyszenia Edukacji w Rodzinie), Natalia Nowacka (dyrektor Centrum Nauczania Domowego), Piotr Mikołajczyk (Prezes Zarządu Fundacji Rozwoju Edukacji Domowej INGENIUM w Sulejówku) oraz Daria Pizuńska (pracownik Instytutu Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego).

W interesującej dyskusji, do której zostali zaproszeni także uczestnicy konferencji, poruszono wiele wątków, m.in. przytoczono badania na temat dzieci uczących się w ramach edukacji domowej, zastanawiano się, jaka przyszłość czeka edukację domową oraz dyskutowano, o tym, czy ta forma nauczania może stać się równorzędna dla tradycyjnego modelu szkolnego.

– W polskim systemie edukacji jest w tej chwili niecałe pięć milionów dzieci, to się waha, od czterech z kawałkiem do pięciu, w zależności od lat. Natomiast w edukacji domowej jest trochę ponad 50 tysięcy, czyli jesteśmy trochę powyżej 1 proc. jeśli chodzi o liczbę dzieci. Ale co ciekawe, cała edukacja niepubliczna stanowi 6 proc. z kawałkiem, a ponieważ te 6 proc. to jest około 250 tysięcy, to z tego wynika, że edukacja domowa, która jest w zdecydowanej przewadze właśnie w szkołach niepublicznych, to jest aż 20 proc. edukacji niepublicznej – mówi Mariusz Dzieciątko, jednocześnie przybliżając słuchaczom historię edukacji domowej w Polsce.

Anna Łącka wyraziła nadzieję dotycząca tego, jak powinna być traktowana edukacja domowa w Polsce.

– Mam wrażenie, że edukacja domowa nie jest pełnoprawnym możliwością spełniania obowiązku szkolnego i przede wszystkim to musimy zmienić – zaznaczyła prezeska Fundacji Edukacji Domowej. – Warto, żeby wszyscy wiedzieli, że to jest możliwość, na którą decydują się rodzice i nie traktowali jej jako wymysłu czy problemu.

Z kolei Daria Pizuńska przytoczyła badania dotyczące nauki dzieci w ramach edukacji domowej.

– Opieram się głównie na badaniach amerykańskich, bo takich jest najwięcej – podkreśliła. – […] I tylko na tych, które były zawarte w czasopismach recenzowanych, czyli takich badań z wyższej półki.

W wielu z nich uczniowie z edukacji domowej osiągali wyższe lub podobne wyniki, np. w zakresie kompetencji społecznych czy akademickich.
O korzyściach edukacji domowej mówił także Piotr Mikołajczyk:

– Edukacja domowa daje coś, czego nie daje szkoła systemowa, czyli indywidualne podejście. – zaznaczył. – […] W szkołach jest równanie do słabszego. […] W edukacji domowej podmiotem jest uczeń.

Nowe technologie w edukacji

Niezwykle interesujący okazał się też trzeci panel zatytułowany „Nowe technologie w edukacji szansa czy zagrożenie?”, który poprowadziła Gabriela Letnovska. Zastanawiano się w nim, jak narzędzia sztucznej inteligencji mogą pomóc nam w nauce oraz jakie zagrożenia mogą przynieść nowe technologie w edukacji.

W panelu wzięli udział: Marcin Paks (Business Development Manager w Learnetic S.A.), Rafał Lew-Starowicz (pedagog, wiceprezes zarządu Fundacji EdTech Poland), Konrad Wierzchowski (Dell Polska), Rafał Górski (Prezes Instytutu Spraw Obywatelskich), Krzysztof Kaszuba (dyrektor ds. projektów i współpracy z JST w Google for Education Poland) oraz Artur Rudnicki (przedstawiciel firmy Microsoft).

Marcin Paks wspomniał o słowach, które nierzadko pojawiają się w przestrzeni publicznej, a więc o zabieraniu dzieciom dostępu do ekranów i zabijaniu przez smartfony kreatywności u najmłodszym.

– Kwestią jest nie narzędzie, ale podejście do niego – przekonywał ekspert. – Jeżeli mówimy o nowoczesnej edukacji, to przede wszystkim warto wspomnieć o nauczaniu problemowym […] A więc wszyscy w piątkę zaczynamy w tym samym miejscu pracę z materiałem edukacyjnym, a później każdy z nas ma swoją własną zindywidualizowaną ścieżkę kształcenia, ponieważ algorytmy oceniają szereg elementów zmiennych, które w tym nauczaniu, z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi są kluczowe dla młodego człowieka.

Mówiono też o roli sztucznej inteligencji w procesie nauczania.

– Ja od dwudziestu lat, bo dosyć wcześnie zacząłem pracę jako nauczyciel w szkole, obserwowałem kierunki rozwoju technologii. Po raz pierwszy nie wiem, w którą stronę to pójdzie. Te możliwości, które dzisiaj daje nam AI czy SI, spowodują wiele zmian – podkreślił Krzysztof Kaszuba.

Inne podejście do tego temat miał Rafał Górski, który wskazał na zagrożenia, jakie niosą ze sobą nowe technologie.

– Sytuacja jest bardzo zła. Smartfony opanowały dzisiaj szkoły. W krajach Europy Zachodniej na szczęście jest powolny odwrót. […] My próbujemy doprowadzić do sytuacji, żeby w tradycyjnych szkołach wprowadzić odgórnie ograniczenie korzystania ze smartfonów. Na ten moment jest jeden wielki beton, jeśli chodzi o decydentów. Natomiast tsunami od grotu przechodzi już przez całą Europę.

Ostatni panel skierowany był w stronę rodziców. Alicja Grzenik (wiceprzewodnicząca Koła Naukowego Psychologii Stosowanej Akademii Górnośląskiej) oraz Ewa Bensz (pracownik naukowo-dydaktycznym katedry Psychologii w Akademii Górnośląskiej w Katowicach, trener i terapeuta) opowiedziały o tym, w jaki sposób wzmacniać w dziecku pewność siebie.

To już kolejna konferencja Fundacji Edukacji Domowej zorganizowana z okazji dnia edukacji domowej, który obchodzony jest 27 czerwca.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie. Obserwuj
StrefaEdukacji.pl
!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji