Spis treści
- Matura 2025 trudniejsza?
- Ile jest pytań jawnych na maturze 2025?
- Jak będzie wyglądała matura ustna z polskiego w 2025 roku
- Jawne pytania na maturę 2025. Lista wszystkich zagadnień
- Biblia
- Jan Parandowski, „Mitologia” (cz. I Grecja)
- Homer, „Iliada” (fragmenty)
- Homer, „Odyseja” (fragmenty)
- Sofokles, „Antygona”
- „Legenda o św. Aleksym” (fragmenty)
- „Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” (fragmenty)
- „Kwiatki św. Franciszka z Asyżu” (fragmenty)
- Pieśń o Rolandzie (fragmenty)
- Gall Anonim, „Kronika polska” (fragmenty)
- Dante Alighieri, „Boska Komedia” (fragmenty)
- Jan Kochanowski, „Odprawa posłów greckich”
- Piotr Skarga, „Kazania sejmowe” (fragmenty)
- Jan Chryzostom Pasek, „Pamiętniki” (fragmenty)
- William Szekspir, „Makbet”
- William Szekspir, „Romeo i Julia”
- Molier, „Skąpiec”
- Ignacy Krasicki, wybrane satyry
- Ignacy Krasicki, wybrane bajki
- Adam Mickiewicz, „Romantyczność” oraz wybrane ballady
- Adam Mickiewicz, „Konrad Wallenrod”
- Adam Mickiewicz, „Pan Tadeusz”
- Adam Mickiewicz, „Dziady” część II
- Adam Mickiewicz, „Dziady” część III
- Juliusz Słowacki, „Balladyna”
- Juliusz Słowacki, „Kordian”
- Aleksander Fredro, „Zemsta”
- Zygmunt Krasiński, „Nie-Boska Komedia”
- Bolesław Prus, „Lalka”
- Bolesław Prus, „Z legend dawnego Egiptu”
- Eliza Orzeszkowa, „Gloria victis”
- Henryk Sienkiewicz, „Potop”
- Fiodor Dostojewski, „Zbrodnia i kara”
- Stanisław Wyspiański, „Wesele”
- Władysław Stanisław Reymont, „Chłopi” (tom I – Jesień)
- Stefan Żeromski, „Przedwiośnie”
- Stefan Żeromski, „Rozdzióbią nas kruki, wrony…”
- Witold Gombrowicz, „Ferdydurke” (fragmenty)
- Tadeusz Borowski, „Proszę państwa do gazu”
- Tadeusz Borowski, „Ludzie, którzy szli”
- Gustaw Herling-Grudziński, „Inny świat”
- Hanna Krall, „Zdążyć przed Panem Bogiem”
- Albert Camus, „Dżuma”
- George Orwell, „Rok 1984”
- Józef Mackiewicz, „Droga donikąd” (fragmenty)
- Sławomir Mrożek, „Tango”
- Marek Nowakowski, wybrane opowiadanie z tomu „Raport o stanie wojennym”
- Marek Nowakowski, „Górą »Edek«”
- Jacek Dukaj, „Katedra”
- Antoni Libera, „Madame”
- Andrzej Stasiuk, „Miejsce”
- Olga Tokarczuk, „Profesor Andrews w Warszawie”
- Ryszard Kapuściński, „Podróże z Herodotem” (fragmenty)
Matura 2025 trudniejsza?
W latach 2023 i 2024 na maturze obowiązywały i obowiązują ułatwienia. Podstawa programowa została okrojona z uwagi na naukę zdalną, której doświadczyli uczniowie. Zupełnie nowa matura, a zarazem trudniejsza miała pojawić się od 2025 roku, jednak – jak się okazuje – i przyszłoroczni maturzyści będą mogli liczyć na pewne ułatwienia, np. mniejszą liczbę pytań jawnych na egzaminie ustnym z polskiego.
Ile jest pytań jawnych na maturze 2025?
Co prawda do matury w roku szkolnym 2024/2025 zostało jeszcze sporo czasu, ale uczniowie już teraz mogą usłyszeć wiadomość, na którą dużo osób czeka. Lista jawnych pytań na maturę nie zawiera 280 zagadnień, ani nawet 227 – jak pierwotnie zakładano. Na maturze 2025 pojawią się tylko o dwa pytania więcej niż na maturze w latach 2023 i 2024. Zgodnie z listą opublikowaną przez CKE jest ich 112.
Jak będzie wyglądała matura ustna z polskiego w 2025 roku
Matura ustna z języka polskiego od 2023 roku wygląda inaczej. Przebiega ona w następujący sposób:
- Uczeń losuje zestaw egzaminacyjny składający się z dwóch zadań. Jedno z nich dotyczy lektury obowiązkowej (pytanie jawne) drugie innych tekstów kultury, zdający omawia je na podstawie tekstu np. ikonograficznego, literackiego czy językowego (pytanie niejawne).
- Na przygotowanie się do odpowiedzi uczeń ma 15 minut. W tym czasie może stworzyć notatki i przypomnieć sobie najważniejsze zagadnienia, które będzie chciał omówić w trakcie swojej wypowiedzi.
- Następnie na podstawie przygotowanych materiałów uczeń przez około 10 minut wygłasza wypowiedź monologową.
- Na koniec zdający odpowiada na pytania egzaminatorów. Na tę część egzaminu przewidziano około 5 minut.
Jawne pytania na maturę 2025. Lista wszystkich zagadnień
Poniżej zarówno w formie tekstowej, jak i w formie galerii zamieściliśmy listę jawnych pytań na maturę 2025, która została opublikowana na stronie CKE we wrześniu 2023:
Biblia
- Motyw cierpienia niezawinionego. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Księgi Hioba. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Człowiek wobec niestałości świata. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Księgi Koheleta. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Wizja końca świata. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów Apokalipsy św. Jana. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Jan Parandowski, „Mitologia” (cz. I Grecja)
- Poświęcenie się w imię wyższych wartości. Omów zagadnienie na podstawie Mitologii (cz. I Grecja) Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Problematyka winy i kary. Omów zagadnienie na podstawie Mitologii (cz. I Grecja) Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Miłość silniejsza niż śmierć. Omów zagadnienie na podstawie Mitologii (cz. I Grecja) Jana Parandowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Homer, „Iliada” (fragmenty)
- Heroizm jako postawa człowieka w zmaganiu się z losem. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów „Iliady” Homera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Homer, „Odyseja” (fragmenty)
- Ludzkie życie jako wędrówka. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów „Odysei” Homera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Sofokles, „Antygona”
- Konflikt racji moralnych. Omów zagadnienie na podstawie „Antygony” Sofoklesa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Człowiek wobec przeznaczenia. Omów zagadnienie na podstawie „Antygony” Sofoklesa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
„Legenda o św. Aleksym” (fragmenty)
- Asceza jako postawa życiowa. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów „Legendy o św. Aleksym”. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
„Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” (fragmenty)
- Motyw tańca śmierci. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów „Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią”. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
„Kwiatki św. Franciszka z Asyżu” (fragmenty)
- Relacje człowieka z Bogiem i światem. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów „Kwiatków św. Franciszka z Asyżu”. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Pieśń o Rolandzie (fragmenty)
- Średniowieczny etos rycerski. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów „Pieśni o Rolandzie”. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Gall Anonim, „Kronika polska” (fragmenty)
- Jakimi cechami powinien odznaczać się władca? Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów „Kroniki polskiej” Galla Anonima. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Dante Alighieri, „Boska Komedia” (fragmenty)
- Średniowieczna wizja zaświatów. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów „Boskiej Komedii” Dantego Alighieri. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Jan Kochanowski, „Odprawa posłów greckich”
- Jakie mogą być przyczyny upadku państwa? Omów zagadnienie na podstawie „Odprawy posłów greckich” Jana Kochanowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- W jakim celu twórca nawiązuje do motywów mitologicznych? Omów zagadnienie na podstawie „Odprawy posłów greckich” Jana Kochanowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Piotr Skarga, „Kazania sejmowe” (fragmenty)
- Obraz Polski i Polaków. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów „Kazań sejmowych” Piotra Skargi. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Jan Chryzostom Pasek, „Pamiętniki” (fragmenty)
- Portret szlachcica sarmaty. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów „Pamiętników” Jana Chryzostoma Paska. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
William Szekspir, „Makbet”
- Moralna odpowiedzialność za czyny. Omów zagadnienie na podstawie „Makbeta” Williama Szekspira. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Czy człowiek decyduje o własnym losie? Omów zagadnienie na podstawie „Makbeta” Williama Szekspira. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Jaki wpływ na człowieka ma sprawowanie przez niego władzy? Omów zagadnienie na podstawie „Makbeta” Williama Szekspira. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
William Szekspir, „Romeo i Julia”
- Motyw nieszczęśliwej miłości. Omów zagadnienie na podstawie „Romea i Julii” Williama Szekspira. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Molier, „Skąpiec”
- Czy dobra materialne czynią człowieka szczęśliwym? Omów zagadnienie na podstawie „Skąpca” Moliera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Przyczyny nieporozumień między rodzicami a dziećmi. Omów zagadnienie na podstawie „Skąpca” Moliera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Ignacy Krasicki, wybrane satyry
- Wady ludzkie w krzywym zwierciadle satyry. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci satyr Ignacego Krasickiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Ignacy Krasicki, wybrane bajki
- Prawda o naturze ludzkiej. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci bajek Ignacego Krasickiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Adam Mickiewicz, „Romantyczność” oraz wybrane ballady
- Świat ducha a świat rozumu. Omów zagadnienie na podstawie „Romantyczności” Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Jakie znaczenie dla człowieka ma przyroda? Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci ballad Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Adam Mickiewicz, „Konrad Wallenrod”
- Tragizm losu bohatera. Omów zagadnienie na podstawie „Konrada Wallenroda” Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Różne metody walki z wrogiem. Omów zagadnienie na podstawie „Konrada Wallenroda” Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Dobro własne czy dobro ogółu – człowiek w sytuacji wyboru. Omów zagadnienie na podstawie „Konrada Wallenroda” Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Adam Mickiewicz, „Pan Tadeusz”
- Czym dla człowieka mogą być wspomnienia? Omów zagadnienie na podstawie „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Zwyczaje i obyczaje szlacheckie w kulturze polskiej. Omów zagadnienie na podstawie „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Czy szlachetnymi uczynkami można odkupić swoją winę? Omów zagadnienie na podstawie „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Adam Mickiewicz, „Dziady” część II
- Sprawiedliwość i moralność w kulturze ludowej. Omów zagadnienie na podstawie „Dziadów” części II Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Adam Mickiewicz, „Dziady” część III
- Losy młodzieży polskiej pod zaborami. Omów zagadnienie na podstawie „Dziadów” części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Mesjanizm jako romantyczna idea poświęcenia. Omów zagadnienie na podstawie „Dziadów” części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Postawy społeczeństwa polskiego wobec zaborcy. Omów zagadnienie na podstawie „Dziadów” części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Różne postawy człowieka wobec Boga. Omów zagadnienie na podstawie „Dziadów” części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Jakie prawdy o człowieku ujawniają jego sny albo widzenia? Omów zagadnienie na podstawie „Dziadów” części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- W jakim celu twórca nawiązuje do motywów biblijnych? Omów zagadnienie na podstawie „Dziadów” części III Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Juliusz Słowacki, „Balladyna”
- Wpływ świata nadprzyrodzonego na losy bohatera. Omów zagadnienie na podstawie „Balladyny” Juliusza Słowackiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Konsekwencje dokonanych wyborów życiowych. Omów zagadnienie na podstawie „Balladyny” Juliusza Słowackiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Juliusz Słowacki, „Kordian”
- Wartości, dla których człowiek gotów jest poświęcić życie. Omów zagadnienie na podstawie „Kordiana” Juliusza Słowackiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Młodość jako czas pierwszych rozczarowań. Omów zagadnienie na podstawie „Kordiana” Juliusza Słowackiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Winkelriedyzm jako romantyczna idea poświęcenia. Omów zagadnienie na podstawie „Kordiana” Juliusza Słowackiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Aleksander Fredro, „Zemsta”
- Intryga jako sposób na osiągnięcie celu. Omów zagadnienie na podstawie „Zemsty” Aleksandra Fredry. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Jaki wpływ na ludzi ma konflikt między nimi? Omów zagadnienie na podstawie „Zemsty” Aleksandra Fredry. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Zygmunt Krasiński, „Nie-Boska Komedia”
- Człowiek w relacjach rodzinnych. Omów zagadnienie na podstawie „Nie-Boskiej Komedii” Zygmunta Krasińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Motyw poety. Omów zagadnienie na podstawie „Nie-Boskiej Komedii” Zygmunta Krasińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Rewolucja – siła niszcząca czy budująca? Omów zagadnienie na podstawie „Nie-Boskiej Komedii” Zygmunta Krasińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Bolesław Prus, „Lalka”
- Miłość – siła destrukcyjna czy motywująca do działania? Omów zagadnienie na podstawie „Lalki” Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Różne oblicza przyjaźni. Omów zagadnienie na podstawie „Lalki” Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Praca jako pasja człowieka. Omów zagadnienie na podstawie „Lalki” Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Jaką rolę w relacjach międzyludzkich odgrywają majątek i pochodzenie? Omów zagadnienie na podstawie „Lalki” Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Konfrontacja marzeń z rzeczywistością. Omów zagadnienie na podstawie „Lalki” Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Jakie cechy charakteru ułatwiają człowiekowi osiągnięcie celu? Omów zagadnienie na podstawie „Lalki” Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Miasto – przestrzeń przyjazna czy wroga człowiekowi? Omów zagadnienie na podstawie „Lalki” Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Bolesław Prus, „Z legend dawnego Egiptu”
- Człowiek wobec wyroków losu. Omów zagadnienie na podstawie utworu „Z legend dawnego Egiptu” Bolesława Prusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Eliza Orzeszkowa, „Gloria victis”
- Pamięć o zrywach narodowych. Omów zagadnienie na podstawie utworu „Gloria victis” Elizy Orzeszkowej. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Henryk Sienkiewicz, „Potop”
- Działanie w pojedynkę czy we współpracy z innymi – co ułatwia osiągnięcie celu? Omów zagadnienie na podstawie „Potopu” Henryka Sienkiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Motyw przemiany wewnętrznej bohatera. Omów zagadnienie na podstawie „Potopu” Henryka Sienkiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Postawy odwagi i tchórzostwa. Omów zagadnienie na podstawie „Potopu” Henryka Sienkiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Fiodor Dostojewski, „Zbrodnia i kara”
- Walka człowieka ze swoimi słabościami. Omów zagadnienie na podstawie „Zbrodni i kary” Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Motyw winy i kary. Omów zagadnienie na podstawie „Zbrodni i kary” Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Ile człowiek jest gotów poświęcić dla innych? Omów zagadnienie na podstawie „Zbrodni i kary” Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Co może determinować ludzkie postępowanie? Omów zagadnienie na podstawie „Zbrodni i kary” Fiodora Dostojewskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Stanisław Wyspiański, „Wesele”
- Co utrudnia porozumienie między przedstawicielami różnych grup społecznych? Omów zagadnienie na podstawie „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Rola chłopów i inteligencji w sprawie niepodległościowej. Omów zagadnienie na podstawie „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Sen o Polsce czy sąd nad Polską? Omów zagadnienie na podstawie „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Symboliczne znaczenie widm i zjaw. Omów zagadnienie na podstawie „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Motyw tańca. Omów zagadnienie na podstawie „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Władysław Stanisław Reymont, „Chłopi” (tom I – Jesień)
- Rola przyrody w życiu jednostki i zbiorowości. Omów zagadnienie na podstawie „Chłopów” (tomu I – Jesień) Władysława Stanisława Reymonta. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Obyczaj i tradycja w życiu społeczeństwa. Omów zagadnienie na podstawie „Chłopów” (tomu I – Jesień) Władysława Stanisława Reymonta. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Konflikt pokoleń. Omów zagadnienie na podstawie „Chłopów” (tomu I – Jesień) Władysława Stanisława Reymonta. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Stefan Żeromski, „Przedwiośnie”
- Jakie znaczenie ma tytuł dla odczytania sensu utworu? Omów zagadnienie na podstawie „Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Wojna i rewolucja jako źródła doświadczeń człowieka. Omów zagadnienie na podstawie „Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Różne wizje odbudowy Polski po odzyskaniu niepodległości. Omów zagadnienie na podstawie „Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Młodość jako czas kształtowania własnej tożsamości. Omów zagadnienie na podstawie „Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Stefan Żeromski, „Rozdzióbią nas kruki, wrony…”
- Refleksja o losach powstańców. Omów zagadnienie na podstawie utworu „Rozdzióbią nas kruki, wrony…” Stefana Żeromskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Witold Gombrowicz, „Ferdydurke” (fragmenty)
- Groteskowy obraz świata. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów „Ferdydurke” Witolda Gombrowicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Człowiek wobec presji otoczenia. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów „Ferdydurke” Witolda Gombrowicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Tadeusz Borowski, „Proszę państwa do gazu”
- „Człowiek zlagrowany” jako ofiara zbrodniczego systemu. Omów zagadnienie na podstawie utworu „Proszę państwa do gazu” Tadeusza Borowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Tadeusz Borowski, „Ludzie, którzy szli”
- Przejawy dehumanizacji. Omów zagadnienie na podstawie utworu „Ludzie, którzy szli” Tadeusza Borowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Obozowa codzienność jako czas trudnych doświadczeń egzystencjalnych. Omów zagadnienie na podstawie utworu „Ludzie, którzy szli” Tadeusza Borowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Gustaw Herling-Grudziński, „Inny świat”
- Jakie znaczenie ma tytuł dla odczytania sensu utworu? Omów zagadnienie na podstawie „Innego świata” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Czym dla człowieka może być praca? Omów zagadnienie na podstawie „Innego świata” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Konsekwencje zniewolenia człowieka. Omów zagadnienie na podstawie „Innego świata” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Hanna Krall, „Zdążyć przed Panem Bogiem”
- Czy możliwe jest zachowanie godności w skrajnych sytuacjach? Omów zagadnienie na podstawie „Zdążyć przed Panem Bogiem” Hanny Krall. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Zagłada z perspektywy świadka i uczestnika wydarzeń w getcie. Omów zagadnienie na podstawie „Zdążyć przed Panem Bogiem” Hanny Krall. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Albert Camus, „Dżuma”
- Co skłania człowieka do poświęceń? Omów zagadnienie na podstawie „Dżumy” Alberta Camusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Człowiek wobec cierpienia i śmierci. Omów zagadnienie na podstawie „Dżumy” Alberta Camusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Czy możliwa jest przyjaźń w sytuacjach skrajnych? Omów zagadnienie na podstawie „Dżumy” Alberta Camusa. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
George Orwell, „Rok 1984”
- Relacje międzyludzkie w rzeczywistości państwa totalitarnego. Omów zagadnienie na podstawie utworu „Rok 1984” George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Jak zachować wolność w państwie totalitarnym? Omów zagadnienie na podstawie utworu „Rok 1984” George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Znaczenie propagandy w państwie totalitarnym. Omów zagadnienie na podstawie utworu „Rok 1984” George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Nowomowa jako sposób na ograniczenie wolności człowieka. Omów zagadnienie na podstawie utworu „Rok 1984” George’a Orwella. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Józef Mackiewicz, „Droga donikąd” (fragmenty)
- Zagłada Kresów Wschodnich w czasie II wojny światowej. Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów „Drogi donikąd” Józefa Mackiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Sławomir Mrożek, „Tango”
- Bunt przeciwko porządkowi społecznemu. Omów zagadnienie na podstawie „Tanga” Sławomira Mrożka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Problem upadku wartości. Omów zagadnienie na podstawie „Tanga” Sławomira Mrożka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Normy społeczne – ograniczają człowieka czy porządkują życie? Omów zagadnienie na podstawie „Tanga” Sławomira Mrożka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Marek Nowakowski, wybrane opowiadanie z tomu „Raport o stanie wojennym”
- Bunt i bezradność – postawy bohaterów wobec realiów stanu wojennego. Omów zagadnienie na podstawie wybranego opowiadania z tomu „Raport o stanie wojennym” Marka Nowakowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Marek Nowakowski, „Górą »Edek«”
- W jakim celu autor nawiązuje w swoim tekście do innego tekstu? Omów zagadnienie na podstawie utworu „Górą »Edek«” Marka Nowakowskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Jacek Dukaj, „Katedra”
- Nauka i metafizyka jako dwa sposoby mówienia o świecie. Omów zagadnienie na podstawie „Katedry” Jacka Dukaja. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Antoni Libera, „Madame”
- Jak twórcy ukazują realia PRL-u? Omów zagadnienie na podstawie „Madame” Antoniego Libery. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Rola autorytetu w kształtowaniu postaw młodych ludzi. Omów zagadnienie na podstawie „Madame” Antoniego Libery. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
- Sztuka jako narzędzie porozumienia między ludźmi. Omów zagadnienie na podstawie „Madame” Antoniego Libery. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Andrzej Stasiuk, „Miejsce”
- Jaką wartość dla człowieka ma pamięć o przeszłości? Omów zagadnienie na podstawie Miejsca Andrzeja Stasiuka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Olga Tokarczuk, „Profesor Andrews w Warszawie”
- Stan wojenny z perspektywy obcokrajowca. Omów zagadnienie na podstawie utworu „Profesor Andrews w Warszawie” Olgi Tokarczuk. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
Ryszard Kapuściński, „Podróże z Herodotem” (fragmenty)
- Czym dla człowieka może być podróżowanie? Omów zagadnienie na podstawie znanych Ci fragmentów „Podróży z Herodotem” Ryszarda Kapuścińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst
Wsparcie edukacji: Dzieci z Gietrzwałdu otrzymują bezpłatne laptopy
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?