Spis treści
- Rada pedagogiczna w szkole. Jakie funkcje pełni?
- Kompetencje rady pedagogicznej
- Kto wchodzi w skład rady pedagogicznej?
- Zebrania rady pedagogicznej
- Kwalifikacje uczniów podczas posiedzenia rady. To zainteresuje jedynkowiczów
- Rola dyrektora w radzie pedagogicznej oraz podstawa prawna funkcjonowania rady pedagogicznej
Rada pedagogiczna w szkole. Jakie funkcje pełni?
Rada pedagogiczna to organ w szkole, który składa się z pracowników szkoły. Jej zadaniem, mówiąc najogólniej, jest wspieranie dyrektora w podejmowaniu decyzji związanych z organizacją i funkcjonowaniem placówki.
Rada pedagogiczna decyduje np. przez podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów, a także opiniuje niektóre ruchy np. wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień.
Kompetencje rady pedagogicznej
Kompetencje rady pedagogicznej można podzielić na dwa rodzaje: ustanawiające oraz opiniujące.
W tej pierwszej puli znajdą się:
- zatwierdzanie planów pracy szkoły lub placówki po przedstawieniu przez radę szkoły/placówki,
- podjęcie uchwał dotyczących wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
- podjęcie uchwał dotyczących eksperymentów pedagogicznych,
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
- podjęcie uchwał w sprawie skreślenia uczniów z listy,
- ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym nadzoru sprawowanego nad szkołą lub placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły lub placówki.
Rada pedagogiczna opiniuje:
- organizację pracy szkoły lub placówki, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych, oraz organizację kwalifikacyjnych kursów zawodowych, jeżeli szkoła lub placówka takie kursy prowadzi,
- projekt planu finansowego szkoły lub placówki będącej jednostką budżetową,
- wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
- propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
- odwołanie wicedyrektora ze stanowiska kierowniczego,
- powołanie kierownika internatu,
- propozycja przydziału nauczycielom kółek zainteresowań,
- propozycja dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych w roku szkolnym,
- zezwolenie uczniowi na indywidualny program lub tok nauki,
- stypendium dla ucznia za osiągnięcia sportowe,
- dopuszczenie do użytku programu wychowania przedszkolnego/programu nauczania,
- ustalenie szkolnego zestawu podręczników,
- ustalenie wzoru jednolitego stroju noszonego przez uczniów na terenie szkoły.
Kto wchodzi w skład rady pedagogicznej?
W skład rady pedagogicznej wchodzą przede wszystkim:
- dyrektor szkoły lub placówki,
- wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole lub placówce.
Ponadto „...pracownicy innych zakładów pracy pełniący funkcję instruktorów praktycznej nauki zawodu lub prowadzący pracę wychowawczą z młodocianymi pracownikami w placówkach zbiorowego zakwaterowania, dla których praca dydaktyczna i wychowawcza stanowi podstawowe zajęcie” – doczytujemy w ustawie.
Zebrania rady pedagogicznej
Zebrania rady pedagogicznej są organizowane w różnych okresach i sytuacjach związanych z funkcjonowaniem placówki. Przepisy określają konkretne momenty, kiedy powinny odbywać się posiedzenia rady pedagogicznej:
- przed rozpoczęciem roku szkolnego,
- w każdym okresie (semestrze) w związku z klasyfikowaniem i promowaniem uczniów,
- po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych,
- w miarę bieżących potrzeb.
Jak mówi art. 69 Ustawy Prawo oświatowe, zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy dyrektora szkoły lub placówki, rady szkoły lub placówki, organu prowadzącego szkołę lub placówkę albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
W radzie pedagogicznej mają obowiązek uczestniczyć wszyscy zatrudnieni w placówce nauczyciele.
Kwalifikacje uczniów podczas posiedzenia rady. To zainteresuje jedynkowiczów
Sytuacja uczniów, którym grozi jedynka na świadectwie, ryzyko nieotrzymania promocji do następnej klasy, podejście do egzaminu poprawkowego, czy też otrzymania warunkowej promocji jest tematem końcoworocznego zebrania rady pedagogicznej.
To właśnie wtedy decydują się losy tych, którzy oceny będą poprawiać w sierpniu lub tych, którzy będą musieli powtórzyć klasę. Zebranie rady pedagogicznej końcoworocznej ma miejsc mniej więcej dwa tygodnie przed zakończeniem roku szkolnego.
Ponadto zebranie rady pedagogicznej odbywa się już po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych, w czasie wakacji. Wtedy dokonuje się podsumowania całego roku szkolnego, omawia się efekty pracy dydaktyczno-wychowawczej, analizuje wyniki egzaminów i sprawdzianów oraz podejmuje się działania mające na celu doskonalenie pracy placówki.
Rola dyrektora w radzie pedagogicznej oraz podstawa prawna funkcjonowania rady pedagogicznej
Dyrektor jest osobą, która decyduje i wydaje zarządzenia, natomiast rada ustala uchwały. Dyrektor ma obowiązek realizować zadania zgodnie z uchwałami rady pedagogicznej, jednak może też te uchwały kwestionować.
Podstawą prawną działalności rady pedagogicznej jest Ustawa Prawo oświatowe, dokładnie art. 69 i 70.