Spis treści
Literatura dla nauczycieli
Praca w szkole to praca z żywym człowiekiem, który stale się zmienia. Jedyną pewną w szkole jest zmiana. Nauczyciele, mniej lub bardziej chętnie, muszą dostosować się do zmieniającego się otoczenia. To, czego uczymy się podczas studiów, to jedno. Później natomiast musimy zmierzyć się z prawdziwym życiem, które od teorii różni się dość mocno.
Wielu nauczycieli, z którymi miałam okazję rozmawiać, było zaskoczonych tym, jak naprawdę wygląda praca w szkole. Niełatwo jest znaleźć rozwiązania różnych problemów, które pojawią się w czasie nauczania. Podstawa programowa i realizacja jej to tylko jedna, mała cząstka pracy w szkole.
Uczniowie mierzą się z różnymi problemami, doświadczają różnych sytuacji, często bardzo trudnych i nauczyciele muszą być gotowi na to zareagować. Jeśli nie są, muszą wiedzieć, gdzie szukać pomocy. Taką pomocą może być literatura. W tym artykule wspomnimy o pięciu pozycjach, które powinni przeczytać wszyscy nauczyciele. Te książki zmienią postrzeganie nauczania, a także podpowiedzą, jak radzić sobie w trudnych sytuacjach.
Propozycje książek dla nauczycieli
Bill Rogers, „Jak radzić sobie ze stresem”
Bill Rogers to ekspert w dziedzinie stresu nauczyciela oraz zarządzania zachowaniem uczniów w klasie. W tej książce opisana została stresująca strona zawodu nauczyciela. Autor podzielił się doświadczeniami z pracy w szkołach w Australii i Wielkiej Brytanii. Ta pozycja pomoże odpowiedzieć na pytania:
- jak nauczyciele mogą budować poczucie własnej wartości,
- jak nauczyciele mogą pomagać sobie nawzajem,
- jak zarządzać zachowaniem uczniów w klasie,
- jak tworzyć wspierające środowisko szkolne,
- jak wprowadzać w klasie zasady dotyczące zachowania i dbać o dyscyplinę na lekcjach,
- jak radzić sobie z ekstremalnymi zachowaniami uczniów.
To pozycja, którą w swojej biblioteczce powinien mieć każdy nauczyciel.
Adele Faber, Elaine Mazlish, „Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole”
To lektura odpowiednia dla nauczycieli i rodziców. Podpowiada, jak rozmawiać z uczniami, by zechcieli wykorzystać wiedzę, którą im przekazujemy. W książce znajdziemy rozwiązania, które pomogą przezwyciężyć problemy w relacjach nauczyciel-uczeń-rodzic. Gotowe rozwiązania podane w książce można z łatwością modyfikować i dostosować do możliwości i potrzeb dzieci.
Timothy D. Walker, „Fińskie dzieci uczą się najlepiej”
„Fińskie dzieci uczą się najlepiej” to opowieść amerykańskiego nauczyciela, który – kompletnie wypalony – wyjechał do Finlandii, gdzie na nowo odnalazł sens swojej pracy, a teraz próbuje przenieść fenomen fińskiego cudu edukacyjnego w inne zakątki świata.
To książka, która inspiruje i pokazuje, jakie zmiany można wprowadzić w polskiej edukacji, by uczniowie chętniej i lepiej się uczyli. Warto zwrócić uwagę na to, że te zmiany nie muszą być ogromną rewolucją, niektóre elementy każdy nauczyciel może wprowadzić do swojej pracy i obserwować, jak wpływają one na uczniów.
Anna Konarzewska, „Być (nie)zwykłym wychowawcą”
Publikacja zawiera scenariusze lekcji wychowawczych. Porusza tematy takie jak: bliższe poznanie uczniów, nawiązanie z nimi więzi i zbudowanie relacji opierającej się na obustronnym zaufaniu. To powiew świeżości, propozycja przystosowana do współczesnych realiów. Przedstawione lekcje są atrakcyjne, angażują i bawią uczniów, sprawiają, że nauczyciele integrują się z dziećmi.
Cindy J. Christoper, „Nauczyciel – rodzic. Skuteczne porozumiewanie się”
Jeden z najtrudniejszych elementów w pracy nauczyciela to współpraca z rodzicami. Książka odpowiada na wiele istotnych pytań: jak można zainteresować rodzica tym, co dzieje się w szkole? Jak w profesjonalny sposób informować o ocenach ucznia? Jak rozwiązać problemy pojawiające się w kontaktach nauczyciel-rodzic? Jak przeprowadzić zebranie i opowiedzieć rodzicom o słabych i mocnych stronach ich dzieci?
Ta książka posłuży nowicjuszom oraz doświadczonym w pracy nauczycielom. Choć nie przedstawiono w niej polskich realiów, część pomysłów można z powodzeniem przeprowadzić w polskiej szkole lub dostosować je do naszego świata.
To lektura, która pomoże stać się pewnym siebie nauczycielem, który nie boi się konfrontacji z nawet najbardziej dociekliwym rodzicem.
Dryden Gordon, Vos Jeanette, „Rewolucja w uczeniu”
Choć książka powstała w latach 90. z powodzeniem możemy wykorzystywać dziś wiedzę w niej zawartą.
Jak zmienić myślenie o nauczaniu? Co zrobić, by nauczać bardziej skutecznie? To książka nie tylko dla nauczycieli, lecz także dla rodziców i uczniów. Jest tak skonstruowana, że najważniejsze treści można przyswoić już w ciągu trzydziestu minut. Z pewnością każdy nauczyciel znajdzie w niej cząstkę siebie i odnajdzie sposób na to, by nauczać bardziej efektywnie z korzyścią dla uczniów.