Spis treści
Wywiadówka w szkole to relikt przeszłości
Tak naprawdę pierwotna funkcja wywiadówek, czyli funkcja informacyjna, w dzisiejszych czasach jest pozbawiona sensu. Każdy rodzic ma dostęp do e-dziennika, w którym nauczyciele przekazują wiadomości dotyczące uczniów oraz spraw organizacyjnych.
Jest to bardzo wygodne, ponieważ rodzic może skontaktować się z nauczycielem wtedy, kiedy mu wygodnie, nauczyciel też w dowolnym momencie może odpowiedzieć na wiadomość. Nie trzeba czekać na konkretny dzień w miesiącu, by spotkać się z nauczycielem i porozmawiać o swoich spostrzeżeniach.
W związku z tym ilość zebrań z rodzicami została w szkołach mocno ograniczona. Zwykle wyznaczone są spotkania dotyczące:
- początku roku szkolnego,
- zbliżającego się zakończenia semestru,
- zakończenia semestru,
- zbliżającego się zakończenia roku szkolnego,
- podsumowujące mijający rok szkolny.
Czego spodziewać się na wywiadówce?
Nieodłącznym elementem wszystkich pierwszych zebrań na każdym etapie edukacji jest dopełnienie formalności. Nauczyciele potrzebują wielu podpisów od opiekunów swoich uczniów, muszą przedstawić zasady, zgodnie z którymi będzie oceniane zachowanie, a także w zależności od rodzaju szkoły otrzymać, na przykład:
- zgodę na wykorzystanie wizerunku ucznia,
- deklarację o uczestniczeniu w lekcjach etyki/religii oraz wychowania do życia w rodzinie,
- podpis o zapoznaniu się z różnego rodzaju regulaminami.
Jakich jeszcze tematów możemy spodziewać się na zebraniu?
- Wybór trójki klasowej,
- wybór przedstawiciela klasy w Radzie Rodziców,
- dyskusja na temat wycieczek,
- zbliżające się egzaminy,
- dni wolne,
- dodatkowe opłaty.
Na każdym zebraniu wybiera się protokolanta — osobę, która będzie pisała protokół z zebrania.
Czym zajmuje się trójka klasowa?
Przyjmuje się, że trójka klasowa ma być łącznikiem między pozostałymi rodzicami a nauczycielami. W dzisiejszych czasach, gdy tak popularne są dzienniki elektroniczne, nie jest to niezbędna funkcja. Osoby należące do trójki klasowej zajmują się natomiast sprawami takimi jak:
- zbieranie pieniędzy na wycieczki/prezenty dla uczniów czy nauczycieli;
- pomagają w organizacji wszelkiego rodzaju przedsięwzięć: imprez klasowych, balów, studniówek.
To trójka klasowa powinna przekazywać wychowawcy ustalenia wszystkich rodziców dotyczących różnych kwestii, tak, by każdy rodzic pojedynczo nie wysyłał wiadomości ze swoim stanowiskiem nauczycielowi.
Roszczeniowy rodzic, nieudolny nauczyciel?
Często zebrania są, zupełnie niepotrzebnie, swoistą próbą sił – rodzice chcą sprawdzić nauczyciela, nauczyciele próbują sprowadzić opiekunów do roli uczniów, którzy otrzymują wykład, przyjmują podane wiadomości i kończą spotkanie.
Warto byłoby zdać sobie sprawę, że wszyscy zebrani na wywiadówce mają jeden cel: dobro dzieci. Zamiast tworzyć bariery i nieporozumienia, dobrze jest porozumieć się i działać na rzecz uczniów. Dlatego też należy zadbać o integrację nauczyciela z rodzicami oraz o to, by spotkanie przebiegało w dobrej atmosferze i wszystkim przynosiło korzyści.
Integracja na zebraniu z rodzicami?
Zacznijmy od zmiany ustawienia krzeseł. Nie wsadzajmy rodziców do ławek, a potraktujmy ich jak partnerów do rozmowy — ustawmy krzesła w kręgu.
Pozwól wszystkim obecnym na to, by poczuli się partnerami w rozmowie; tak sobie myślę, że nie ma niczego gorszego, niż powrót do szkolnej ławki w dorosłym życiu; warto pamiętać, że zależy nam na zaufaniu i szacunku, spróbujmy więc sami je zaoferować; poza wszystkim sądzę, że krąg sprzyja prowadzeniu konstruktywnych rozmów na forum, a na tym nam przecież zależy – pisze Joanna Krzemińska na swoim blogu Zakręcony Belfer.
Zebranie to okazja do inspirujących spotkań
Zebranie klasowe może być okazją do organizacji różnego rodzaju warsztatów. Mogą być zorganizowane i poprowadzone przez nauczyciela, a także przez osobę z zewnątrz. Tematyka może być naprawdę różna i warto, by była interesująca dla rodziców. Korzystajmy z tej metody, kiedy zauważymy jakieś trudności albo będziemy mieć informację, że jakiś temat jest wart głębszego omówienia.
Nie musi być to wyłącznie inicjatywa nauczyciela, rodzice również mogą wyjść z propozycją, wtedy na pewno warsztaty będą bardziej efektywne.
Przykładowa tematyka, która może zainteresować rodziców to:
- Jak wychować pewne siebie dziecko?
- Co to jest pozytywna dyscyplina?
- Porozumienie bez przemocy w praktyce i teorii.
- Jak radzić sobie z agresją i złością dziecka?
- Wyznaczanie granic — dlaczego jest ważne i jak się za to zabrać?
Najlepszym sposobem jest ustalenie wzajemnych oczekiwań i działanie w ich zakresie. Jasno postawione zasady i wyznaczenie granic będzie ważnym elementem udanej współpracy między rodzicem a nauczycielem.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie. Obserwuj StrefaEdukacji.pl!