Spis treści
Biurokracja w szkole to wciąż nieuregulowany problem
Mimo upływu ponad pół roku od listu MEiN wysłanego mailem, w którym mogliśmy przeczytać m.in.: „Ograniczone zostały obowiązki nauczycieli dotyczące dokumentowania pracy, związane np. ze współuczestniczeniem nauczycieli w działaniach realizowanych w ramach niektórych form nadzoru pedagogicznego. We wrześniu br. wprowadzone zostały zmiany w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego. Zrezygnowano z dwóch dotychczasowych form nadzoru pedagogicznego: ewaluacji i monitorowania. Zmiana ta istotnie zmniejszy obciążenie nauczycieli pracą, inną niż prowadzenie zajęć z uczniami”, nadmiar obowiązków związany z biurokracją jest nadal przytłaczający i zabiera nauczycielom czas, na to co najważniejsze.
96,6 proc. nauczycieli widzi potrzebę kontynuowania przez ministerstwo działań w celu dalszego odbiurokratyzowania pracy szkół/placówek – czytamy w liście ZNP do Ministra Edukacji
ZNP głosi, że im mniej biurokracji tym, więcej czasu na:
- wsparcie rozwoju ucznia,
- organizowanie warsztatu pracy,
- współpracę z rodzicami,
- doskonalenie zawodowe.
Trudno się z tym nie zgodzić. Potwierdzają to także wyniki przeprowadzonego przez ZNP badania.
Biurokracja w szkołach w oczach nauczycieli — wyniki ankiety ZNP
ZNP przeprowadził w maju ankietę, w której wzięli udział nauczyciele z ponad 10 tys. ognisk związku. Wyniki badania zostały zawarte w liście do Ministerstwa Edukacji wysłanym 10 czerwca 2022 r. Ankieta zawierała cztery zamknięte pytania, a odpowiedzi pokazały, że:
- 84,3 proc. nauczycieli jest znana treść pisma resortu edukacji dotycząca odbiurokratyzowania pracy szkół/placówek,
- 79,1 proc. respondentów odpowiedziało, że treść pisma, w którym opisano formy odbiurokratyzowania pracy w szkołach i placówkach nie przyniosły oczekiwanych rezultatów i nie wpłynęły na zmniejszenie biurokracji,
- 42 proc. respondentów stwierdziło, iż obszar szkoły dydaktyczny i wychowawczy generują nadmierną biurokrację,
- 96,6 proc. nauczycieli widzi potrzebę kontynuowania przez ministerstwo działań w celu dalszego odbiurokratyzowania pracy szkół/placówek.
Biurokracja w szkole. Gdzie leży problem?
O problemie biurokracji w szkole, której muszą pilnować nauczyciele, rozmawialiśmy m.in. z prezesem Stowarzyszenia Umarłych Statutów oraz z Aliną Czyżewską z Sieci Obywatelskiej Watchdog Polska w listopadzie ubiegłego roku, kiedy MEiN wystosował do szkół e-mail z listą dokumentów teoretycznie zbędnych. Kto tak naprawdę o tym decyduje? Więcej w materiale poniżej:
Narodowe Czytanie w Płocku
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?