Spis treści
Miasteczko edukacyjne w Warszawie — najważniejsze informacje
Od 8 do 14 października w pobliżu Ministerstwa Edukacji i Nauki, przy placu na Rozdrożu w Warszawie, działało całodobowe miasteczko edukacyjne. Jego uczestnicy rozmawiali o problemach polskiej edukacji.
W miasteczku edukacyjnym codziennie w godzinach porannych odbywał się tzw. Hyde Park, czyli okazja do dyskusji na konkretny temat wyznaczony na dany dzień. W godzinach 15.00-18.00 prowadzony był panel dyskusyjny. Grupa protestujących była natomiast obecna w miasteczku 24 godziny na dobę.
O tym mówiono w miasteczku edukacyjnym ZNP
Każdy dzień w miasteczku zawierał wystąpienia prelegentów i dyskusje w panelach. W miasteczku edukacyjnym, oprócz przemówień i debaty zaplanowano także konsultacje ze specjalistami m.in. dyżury prawników. Każdy dzień akcji jest poświęcony innemu obszarowi związanemu z oświatą. Poruszane zostały sprawy uczniów (zdrowie psychiczne, podstawa programowa), nauczycieli oraz uczelni wyższych (czas pracy, wynagrodzenia, odpowiedzialność, wypalenie zawodowe), pracowników niepedagogicznych, rodziców i organizacji pozarządowych.
W wystąpieniach poruszane zostały wątki, które często umykają w rozmowach o edukacji. Oto tematy oraz goście miasteczka edukacyjnego w poszczególnych dniach:
Sobota 8.10.2022. Temat dnia: Młodzi nauczyciele.
W pierwszym dniu działalności miasteczka edukacyjnego rozmowy toczyły się wokół problemu młodych nauczycieli.– Nas, młodych nauczycieli jest coraz mniej. Jesteśmy takim gatunkiem zagrożonym, bo nie zapowiada się na to, żeby było nas więcej, a jeśli ten trend się utrzyma i nie zostaną podjęte konkretne działania, które podniosą prestiż tego zawodu, które nie sprawią, że więcej ludzi będzie chciało być nauczycielami i nauczycielkami, to doprowadzimy wspólnie do wielkiej katastrofy – mówił Szymon Lepper przewodniczący Centralnego Klubu Młodego Nauczyciela ZNP podczas inauguracji Miasteczka edukacyjnego w Warszawie.
Wśród prelegentów, oprócz przedstawicieli ZNP, znaleźli się także Kacper Krakowiak, tegoroczny absolwent Kolegium Międzydziedzinowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych i Społecznych oraz dr Bartosz Machalica, politolog, Centrum im. Ignacego Daszyńskiego, współautor raportu „Pęknięte pokolenie rewolucjonistów? Młodzi wobec sytuacji w Polsce w 2021 roku”.
Niedziela 9.10.2022. Temat dnia: Czas pracy i warunki pracy nauczycieli.
Wśród panelistów znaleźli się nauczyciele, dyrektorzy oraz działacze związani z edukacją m.in. Magdalena Grzeszkiewicz-Brzęcka (CEO, nauczycielka), Beata Kubsik (doradca metodyczny CDN Konin), Cezary Przygocki (specjalista BHP) i Anna Schmidt – Fic (Protest z Wykrzyknikiem, Wolna Szkoła).– W naszej pracy nie ma słupków granicznych. My pracujemy z żywym organizmem – podkreśliła nauczycielka jednej z gdańskich szkół, Anna Konarzewska, dodając, że to z czym boryka się uczeń w szkole zostaje z nauczycielem, a praca nie kończy się w momencie zatrzaśnięcia drzwi szkoły.
Nauczycielka zachęciła do poznania pracy nauczyciela od kuchni wszystkich, którzy patrzą na czas i formę pracy polskich nauczycieli przez pryzmat godzin tablicowych i urlopu letniego.
Poniedziałek 10.10.2022. Temat dnia: Rodzice i organizacje pozarządowe w edukacji.
Szkoła istnieje dzięki nauczycielom, ale też dzięki rodzicom, samorządom i organizacjom społecznym. Jesteśmy tu po to, by pokazać, że nie stoimy po dwóch stronach, lecz idziemy wspólnie – mówili przedstawiciele rodziców i organizacji podczas konferencji w miasteczku edukacyjnym.– Jesteśmy tu po to, by pokazać, że nie jest tak, że rodzice i nauczyciele są po dwóch stronach barykady. Chcemy o tym rozmawiać, chcemy pokazać, że jest wiele niezrozumienia po obu stronach, ale jest też wiele dobrej woli i ta dobra wola ze strony rodziców również istnieje i my za tymi nauczycielami, którzy walczą o dobrą, mądrą, przyjazną dzieciom szkołę, zawsze będziemy stać – powiedziała liderka ruchu "Rodzice Przeciwko Reformie Edukacji" Dorota Łoboda.
Wtorek 11.10.2022. Temat dnia: Dla kogo ta nauka, dla kogo te uczelnie?
Podczas wtorkowej konferencji prasowej prezes Związku Nauczycielstwa Polskiego Sławomir Broniarz poinformował, że tego dnia uczestnicy miasteczka chcą poruszyć temat szkolnictwa wyższego i instytutów. Ocenił, że sytuacja uczelni wcale nie jest lepsza niż szkół podstawowych czy średnich. Jak dodał, problemy dotyczą zarówno sytuacji pracowników naukowych, jak i administracyjno-technicznych.Środa 12.10.2022. Temat dnia: Pomoc psychologiczno-pedagogiczna i edukacja włączająca.
Podczas środowej konferencji prasowej podjęto temat pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także wsparcia dla ucznia i nauczyciela. - To tematy, które znikają z głównego nurtu debaty o edukacji, a są bardzo istotne, nie tylko dlatego, że brakuje specjalistów: pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów, tych, którzy są potrzebni do pracy w szkole – powiedział szef ZNP.Około 30 proc. dzieci i młodzieży w Polsce na problemy z funkcjonowaniem emocjonalnym, ponad 20 proc. cierpi z powodu depresji, nauczyciele doświadczają m.in. wypalenia zawodowego, a rodzice wypalenia rodzicielskiego – mówili uczestnicy debaty w miasteczku edukacyjnym.
Czwartek 13.10.2022. Temat dnia: Finansowanie oświaty i pracownicy niepedagogiczni.
Pracownicy niepedagogiczni szkół, sekretarki, woźne czy kucharki są często pomijani w czasie reform – mówili w pierwszej czwartkowej debacie uczestnicy edukacyjnego miasteczka w Warszawie. Alarmowali też o trudnej sytuacji pracowników placówek pieczy zastępczej.Drugą część dnia postanowiono poświęcić na finansowanie edukacji. Prezes ZNP mówił m.in. o dyskusji na temat tego, ile pieniędzy przeznaczać na edukację, jak je dzielić i w jakiej formie powinny trafiać do szkół.
Natomiast Adam Młynarski z ZNP Radomsko zarysował sytuację ekonomiczną polskich nauczycieli. Wskazał, że według danych OECD polscy nauczyciele są na trzecim miejscu w świecie pod względem wynagrodzeń, ale od końca. Zdaniem Młynarskiego, rzeczywiste zarobki nauczycieli są zakłamywane i często przez ministrów przedstawiane jako niebotyczne.
Piątek 14.10.2022. Temat dnia: Podstawa programowa i treść nauczania.
O treściach nauczania rozmawiali przede wszystkim praktycy, m.in. Monika Klyszcz-Kaczmarek, Mirosław Kirszensztejn, Edyta Książek, Michał Tragacz, Rafał Szymczak, Szymon Rębowski, Irena Wóycicka.Temat podstawy programowej i jej roli w edukacji przyszłości podejeli w debacie: prof. Łukasz Andrzej Turski, prof. Krzysztof Konarzewski, prof. Zbigniew Marciniak, dr hab. Dariusz Kajewski, Marcin Wicha, Alicja Pacewicz, Jarosław Kordziński.
Zwieńczeniem akcji była pikieta protestacyjna. W sobotę 15 października przed siedzibą Ministerstwa Edukacji i Nauki w Warszawie ZNP wraz z innymi związkami zawodowymi przedstawiło rekomendacje płynące z miasteczka edukacyjnego.
Społeczeństwo wspiera protest nauczycieli
Do miasteczka przychodzili nauczyciele, ale też mieszkańcy Warszawy, rodzice dzieci i młodzieży, dziadkowie obecnych uczniów, a także znane osoby ze świata kultury, nauki czy polityki. Sieć obiegł m.in. wpis aktorki Mai Komorowskiej:
Będzie spotkanie ministra edukacji i nauki z prezesem ZNP?
Na spotkaniach w miasteczku zabrakło przedstawicieli rządu. Minister Czarnek zapytany na antenie Polsat News, czy odwiedzi miasteczko odpowiedział, że "niestety nie, bo nie został zaproszony w odpowiednim czasie".
Szef MEiN wyjaśnił, że ma w kalendarzu wiele wpisanych wydarzeń na terenie całego kraju i zapowiedział, że wyśle oficjalne zaproszenie na spotkanie do prezesa ZNP. - Trzeba rozmawiać, zwłaszcza że przytłaczająca większość postulatów, które są zgłaszane jest dziś realizowana, albo już są zrealizowane - dodał.