Spis treści
Lektury jako zestawy klocków Lego. Zobacz galerię
Narzędzia sztucznej inteligencji dają dziś dużo różnych możliwości. Pozwalają na przykład stworzyć realistyczne obrazy imitujące rzeczywistość lub przerobić postacie z filmów czy książek na stylizowane w innym uniwersum. Warto wykorzystywać je także na lekcjach języka polskiego, np. omawiając lektury szkolne.
Na serwisie X (dawny Twitter) pojawiły się grafiki lektur szkolnych jako zestawów klocków Lego. Przy pomocy AI stworzył je ekonomista Maciej Bukowski. Zobaczcie, Jak wyglądaliby Stanisław Wokulski, Marek Winicjusz, Maciej Boryna i inni bohaterowie lektur szkolnych? Sprawdźcie w galerii zestawy Lego inspirowane utworami literackimi.
Klocki Lego jako pomoc przy omawianiu lektur. W jaki sposób je wykorzystywać?
Chociaż pokazanych wyżej zestawów nawiązujących do lektur szkolnych nie kupimy w sklepach, mogą one być inspiracją do stworzenia własnych. Wykorzystanie klocków Lego do omawiania utworów literackich to dobry pomysł szczególnie w młodszych klasach (ale nie tylko). Można na przykład:
- podzielić uczniów na grupy i poprosić o stworzenie na podstawie książki „Hobbit, czyli tam i z powrotem” miejsc, które odwiedził Biblio Baggins i jego towarzysze, a następnie poprosić uczniów o opisanie swoich „zestawów”, a więc świata przedstawionego;
- poprosić uczniów, by stworzyli ludziki, które będą bohaterami z „Akademii Pana Kleksa”, a następnie na ich podstawie (a także na podstawie tekstu) zachęcić ich do napisania charakterystyki postaci;
- podzielić uczniów na grupy i zorganizować kalambury z klockami Lego. Każda z grup losuje jeden mit, a następnie musi przedstawić go przy pomocy klocków, reszta klasy zgaduje, o jaki mit chodzi (mit o Prometeuszu, Syzyfie, Demeter i Korze, Dedalu i Ikarze, Heraklesie, Tezeuszu i Ariadnie, Orfeuszu i Eurydyce). Podobną zabawę można zorganizować przy omawianiu biblijnych przypowieści.
Dobrym pomysłem jest także wykorzystanie grafik, które zostały zamieszczone powyżej. Można zasłonić tytuły zestawów klocków i poproszenie uczniów, by zgadli, do jakiej lektury nawiązuje konkretny zestaw. Ważne jest też, by uzasadnili swoją wypowiedź, przytaczając konkretne sceny lub cytaty z lektury.