Metoda zielonego ołówka - zacznij ją stosować, a szybko zobaczysz efekty. W ten sposób wzmocnisz poczucie własnej wartości swoich uczniów

Magdalena Ignaciuk
Metoda zielonego długopisu to technika stosowana w edukacji, która polega na podkreślaniu i wyróżnianiu pozytywnych aspektów pracy ucznia zamiast skupiania się na błędach.
Metoda zielonego długopisu to technika stosowana w edukacji, która polega na podkreślaniu i wyróżnianiu pozytywnych aspektów pracy ucznia zamiast skupiania się na błędach. Canva
Co zrobić, by nauczanie było bardziej efektywne? To pytanie zadają sobie nauczyciele początkujący i doświadczeni pracownicy oświaty. W edukacji korzystamy z coraz nowszych i ciekawszych metod, które sprawiają, że nauka staje się przyjemnością, a nie przykrym obowiązkiem. Metoda zielonego ołówka to doskonały sposób na przekazanie uczniom informacji zwrotnej. Na czym polega taki sposób oceniania? Przeczytajcie i wypróbujcie z uczniami jak najszybciej.

Spis treści

Na czym polega metoda zielonego ołówka?

Nikt nie lubi być krytykowany, a w szkole przyzwyczailiśmy się do wytykania błędów, a nie chwalenia i szukania pozytywów.
Stosując powszechnie znane sprawdzanie przy użyciu czerwonego długopisu, skupiamy uwagę wyłącznie na tym, co dziecko zrobiło ŹLE. Uczeń otrzymuje informację zwrotną, w której koncentrujemy się jedynie na niedoskonałościach i brakach. To powoduje frustrację, wzbudza negatywne emocje, działa demotywująco. Metoda zielonego długopisu pomaga to zmienić. To sposób na podbudowanie pewności siebie uczniów, wsparcie ich i zmianę podejścia do nauki.

Metoda zielonego ołówka inaczej nazywana jest metodą zielonego długopisu. Stosując ją, nauczyciel sprawdza prace pisemne ucznia zielonym, a nie czerwonym długopisem. Zamiast zaznaczać błędy, wskazuje miejsca, w których uczeń wykazał się wiedzą. W ten sposób uczeń otrzymuje pracę pełną pozytywnych, budujących informacji.

A jak zaznaczać błędy?

Nauczyciele martwią się, że oddając pracę wyłącznie z zaznaczonymi informacjami, które uczeń podał dobrze, dziecko nie będzie wiedziało, co zrobiło źle i z czego wynika ocena. Ten problem można rozwiązać na kilka sposobów:

  • zaznaczanie błędów innym kolorem niż czerwony i zielony,
  • informacja pisemna na temat miejsc, w których popełniono błędy i wypisanie zagadnień, które trzeba powtórzyć,
  • wspólne rozwiązanie zadań na forum klasy.

Co daje metoda zielonego ołówka?

Stosowanie metody zielonego ołówka wspiera dziecko w budowaniu poczucia własnej wartości oraz świadomości, jak wiele umie. Łatwiej przyjmuje się informację o popełnionych błędach, gdy widzimy, że nie wszystko zostało zrobione źle. Ten rodzaj informacji zwrotnej pozwala uczniów odkryć, które metody nauki przynoszą mu pozytywne efekty.

- Co zyskaliśmy? U dziecka przekonanie, że jednak całkiem dobrze sobie radzi. Mam nadzieje, że dzięki temu nabierze więcej pewności siebie i z mniejszą niechęcią podejmie kolejne próby. Poza tym taka praca daje poczucie sprawczości i uczy odpowiedzialności (wszak Syn musiał sam sprawdzić, co wcześniej napisał). A ja sprawdziłam, że metoda rzeczywiście warta jest uwagi i wprowadzenia na zajęcia - pisze na swoim blogu Joanna Krzemińska, która tę metodę wypróbowała w domu, ucząc swojego syna.

Pracując w szkole również miałam okazję wykorzystać tę metodę - nie zawsze, ale czasem zdarzało mi się sprawdzać prace uczniów w ten sposób. Zaskoczenie i uśmiech na ich twarzach był najlepszą nagrodą za wykonaną przeze mnie pracę.

Kiedy stosować metodę zielonego długopisu?

Metoda zielonego długopisu jest czasochłonna, ponieważ nauczyciel musi stworzyć dwa rodzaje informacji zwrotnej: o tym, co już zostało opanowane i czego jeszcze trzeba się nauczyć. Warto jednak wprowadzać ją w niektórych sytuacjach. Świetnie sprawdzi się podczas sprawdzania:

  • dyktand - zaznaczamy poprawnie zapisane wyrazy i prosimy uczniów o odnalezienie błędów;
  • wypracowań - zaznaczamy elementy prawidłowe - na przykład: uczeń pamiętał o podzieleniu pracy na wstęp, rozwinięcie zakończenie, sformułował ciekawą myśl, zbudował interesujące zdanie, pamiętał o przecinkach - to wszystko i wiele więcej warto zaznaczyć zielonym kolorem;
  • pracy domowej - można skorzystać z tego niemal na każdej lekcji, na przykład - na matematyce zaznaczamy działania, w których uczeń otrzymał poprawny wynik lub działania, które były poprawne, ale nie przyniosły pożądanego efektu - uczeń będzie wiedział, w którym miejscu szukać błędów;
  • kartkówek ze słówek z języków obcych - zaznaczamy dobrze przetłumaczone słowa/zdania.

Wprowadzając ten sposób sprawdzania prac do swoich szkół, pamiętajmy o tym, że nie musimy za każdym razem sprawdzać zadań w ten sposób. Nawet jedna czy dwie informacje zwrotne podane w ten sposób mają znaczenie i pozytywnie oddziałują na uczniów. Starajmy się wzmacniać poczucie własnej wartości młodych ludzi i wspierać ich w rozwoju.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Mount Everest cały czas rośnie

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji