Metoda zielonego ołówka - zacznij ją stosować, a szybko zobaczysz efekty. W ten sposób wzmocnisz poczucie własnej wartości swoich uczniów

Magdalena Ignaciuk
Magdalena Ignaciuk
Na czym polega metoda zielonego długopisu?
Na czym polega metoda zielonego długopisu? freepik.com
Co zrobić, by nauczanie było bardziej efektywne? To pytanie zadają sobie nauczyciele początkujący i doświadczeni pracownicy oświaty. W edukacji korzystamy z coraz nowszych i ciekawszych metod, które sprawiają, że nauka staje się przyjemnością, a nie przykrym obowiązkiem. Metoda zielonego ołówka to doskonały sposób na przekazanie uczniom informacji zwrotnej. Na czym polega taki sposób oceniania? Przeczytajcie i wypróbujcie z uczniami jak najszybciej.

Spis treści

Na czym polega metoda zielonego ołówka?

Nikt nie lubi być krytykowany, a w szkole przyzwyczailiśmy się do wytykania błędów, a nie chwalenia i szukania pozytywów.
Stosując powszechnie znane sprawdzanie przy użyciu czerwonego długopisu, skupiamy uwagę wyłącznie na tym, co dziecko zrobiło ŹLE. Uczeń otrzymuje informację zwrotną, w której koncentrujemy się jedynie na niedoskonałościach i brakach. To powoduje frustrację, wzbudza negatywne emocje, działa demotywująco. Metoda zielonego długopisu pomaga to zmienić. To sposób na podbudowanie pewności siebie uczniów, wsparcie ich i zmianę podejścia do nauki.

Metoda zielonego ołówka inaczej nazywana jest metodą zielonego długopisu. Stosując ją, nauczyciel sprawdza prace pisemne ucznia zielonym, a nie czerwonym długopisem. Zamiast zaznaczać błędy, wskazuje miejsca, w których uczeń wykazał się wiedzą. W ten sposób uczeń otrzymuje pracę pełną pozytywnych, budujących informacji.

A jak zaznaczać błędy?

Nauczyciele martwią się, że oddając pracę wyłącznie z zaznaczonymi informacjami, które uczeń podał dobrze, dziecko nie będzie wiedziało, co zrobiło źle i z czego wynika ocena. Ten problem można rozwiązać na kilka sposobów:

  • zaznaczanie błędów innym kolorem niż czerwony i zielony,
  • informacja pisemna na temat miejsc, w których popełniono błędy i wypisanie zagadnień, które trzeba powtórzyć,
  • wspólne rozwiązanie zadań na forum klasy.

Co daje metoda zielonego ołówka?

Stosowanie metody zielonego ołówka wspiera dziecko w budowaniu poczucia własnej wartości oraz świadomości, jak wiele umie. Łatwiej przyjmuje się informację o popełnionych błędach, gdy widzimy, że nie wszystko zostało zrobione źle. Ten rodzaj informacji zwrotnej pozwala uczniów odkryć, które metody nauki przynoszą mu pozytywne efekty.

- Co zyskaliśmy? U dziecka przekonanie, że jednak całkiem dobrze sobie radzi. Mam nadzieje, że dzięki temu nabierze więcej pewności siebie i z mniejszą niechęcią podejmie kolejne próby. Poza tym taka praca daje poczucie sprawczości i uczy odpowiedzialności (wszak Syn musiał sam sprawdzić, co wcześniej napisał). A ja sprawdziłam, że metoda rzeczywiście warta jest uwagi i wprowadzenia na zajęcia - pisze na swoim blogu Joanna Krzemińska, która tę metodę wypróbowała w domu, ucząc swojego syna.

Pracując w szkole również miałam okazję wykorzystać tę metodę - nie zawsze, ale czasem zdarzało mi się sprawdzać prace uczniów w ten sposób. Zaskoczenie i uśmiech na ich twarzach był najlepszą nagrodą za wykonaną przeze mnie pracę.

Kiedy stosować metodę zielonego długopisu?

Metoda zielonego długopisu jest czasochłonna, ponieważ nauczyciel musi stworzyć dwa rodzaje informacji zwrotnej: o tym, co już zostało opanowane i czego jeszcze trzeba się nauczyć. Warto jednak wprowadzać ją w niektórych sytuacjach. Świetnie sprawdzi się podczas sprawdzania:

  • dyktand - zaznaczamy poprawnie zapisane wyrazy i prosimy uczniów o odnalezienie błędów;
  • wypracowań - zaznaczamy elementy prawidłowe - na przykład: uczeń pamiętał o podzieleniu pracy na wstęp, rozwinięcie zakończenie, sformułował ciekawą myśl, zbudował interesujące zdanie, pamiętał o przecinkach - to wszystko i wiele więcej warto zaznaczyć zielonym kolorem;
  • pracy domowej - można skorzystać z tego niemal na każdej lekcji, na przykład - na matematyce zaznaczamy działania, w których uczeń otrzymał poprawny wynik lub działania, które były poprawne, ale nie przyniosły pożądanego efektu - uczeń będzie wiedział, w którym miejscu szukać błędów;
  • kartkówek ze słówek z języków obcych - zaznaczamy dobrze przetłumaczone słowa/zdania.

Wprowadzając ten sposób sprawdzania prac do swoich szkół, pamiętajmy o tym, że nie musimy za każdym razem sprawdzać zadań w ten sposób. Nawet jedna czy dwie informacje zwrotne podane w ten sposób mają znaczenie i pozytywnie oddziałują na uczniów. Starajmy się wzmacniać poczucie własnej wartości młodych ludzi i wspierać ich w rozwoju.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Zastrzeż PESEL - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji