Młodzi ludzie w walce o lepsze jutro! Program Solve for Tomorrow z największą jak do tej pory liczbą zgłoszeń

Materiał informacyjny Samsunga
Design thinking – jaki wpływ na młodych ludzi ma ten rodzaj myślenia projektowego? Ostatnie zgłoszenia do programu Samsung Solve for Tomorrow udowodniły, że ogromne. W tym roku ich liczba przewyższyła oczekiwania organizatorów. Poznajmy więc półfinalistów programu i przypomnijmy sobie, na czym dokładnie polega program.

Design thinking – co to jest?

Design thinking to metodologia myślenia projektowego kładąca nacisk na empatyzację z użytkownikiem, kreatywność, iteracyjność oraz współpracę zespołową.

W dużej mierze brana jest pod uwagę perspektywa użytkownika i postawienie go w centrum procesu projektowego. Tym samym niezwykle istotne jest poznanie jego potrzeb, problemów oraz marzeń.

Co najważniejsze - uczniowie korzystający z tej metodologii mogą w czasie pracy dojść do zaskakujących wniosków, wymagających zmiany o 180 stopni. Dlatego tak ważne jest, by wspomnianą otwartość na zmiany zachować w trakcie pracy.
Możliwość stosowania takiej metodologii w praktyce stwarza firma Samsung, organizator programu Solve for Tomorrow.

Na czym polega inicjatywa Solve for Tomorrow?

Samsung, już kolejny rok z rzędu, z pasją organizuje program Solve for Tomorrow, skierowany do młodzieży ze szkół ponadpodstawowych w Polsce. Ta globalna inicjatywa, obecna w 65 krajach na świecie to prawdziwa podróż przez świat innowacyjności i kompetencji przyszłości.

Przypomnijmy, że adresatami programu są młodzi ludzie mający w sobie wrażliwość na kwestie związanie z wyzwaniami współczesnego świata, otwarci na zmiany i chcący mieć wpływ na rzeczywistość.

Do III edycji programu zgłaszać się mogli uczniowie z klas 1-4 szkół ponadpodstawowych wraz z opiekunami. Ich zadaniem było zaproponowanie nieszablonowego pomysłu związanego z jednym z poniższych obszarów:

  • zdrowie,
  • bezpieczeństwo,
  • klimat,
  • integracja.

Design Thinking i STEAM. Innowacyjna przyszłość nie tylko dla młodych?

Młodzież jest zachęcana do tworzenia innowacyjnych rozwiązań, które odpowiadają na wyzwania globalne i lokalne. Korzystając z metodyki Design Thinking i ducha STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Maths), uczestnicy przechodzą przez pięć kluczowych etapów:

  1. empatyzację,
  2. definiowanie problemu,
  3. generowanie rozwiązań,
  4. prototypowanie
  5. testowanie.

Na uczestników programu czeka fascynująca podróż od dnia zgłoszenia aż po wieńczący ją Demo Day. W pierwszym etapie, zespoły wybierają jedno z czterech wyzwań i przedstawiają swoje pomysły poprzez formularz zgłoszeniowy. Następnie, po selekcji jury, wybrane drużyny przechodzą do fazy półfinałowej, otrzymując wsparcie od ambasadorów programu – doświadczonych trenerów w zakresie design thinking. Następnie, minimum 10 finałowych zespołów rozpocznie intensywny okres pracy nad prototypami, przy wsparciu wolontariuszy z Samsung.

Demo Day to kulminacyjny moment, gdzie zespoły prezentują swoje rozwiązania, a zdobywcy trzech pierwszych miejsc otrzymują nie tylko nagrody rzeczowe, ale także stypendia do podziału w drużynie.

Rekordowa liczba zgłoszeń. Poznajmy półfinalistów

W trakcie trzeciej edycji programu Solve for Tomorrow zarejestrowano rekordową liczbę 252 projektów, co stanowi największą frekwencję od początku istnienia programu. W zgłoszeniach uczestniczyło 876 uczniów i 216 nauczycieli, z czego aż 86 proc. zespołów zanotowało swój debiut w programie.

Największym sukcesem tegorocznej edycji było zróżnicowanie obszarów zainteresowań uczniów, które odzwierciedlają aktualne wyzwania społeczne.

Wśród zgłoszonych projektów wyróżniły się kategorie:

  • integracja (88 projektów),
  • zdrowie (86 projektów),
  • klimat (44 projektów)
  • bezpieczeństwo (34 projekty).

Z kolei mazowieckie, śląskie, łódzkie i pomorskie to województwa, które wykazały największe zaangażowanie, zgłaszając łącznie 143 projekty.

W drugim etapie programu do półfinału zakwalifikowało się 30 zespołów, a wśród nich znalazł się projekt wyłoniony w hackathonie jak zwycięski zespół z LO DobraTU im. Tosi Kozłowskiej w Warszawie. Zespoły na tym etapie rywalizacji prezentują różnorodność idei, od bezpieczeństwa przez zdrowie po integrację.

Pełna lista półfinalistów wygląda następująco:

3 projekty z kategorii Bezpieczeństwo:

  • III Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego w Piotrkowie Trybunalskim
  • Liceum Ogólnokształcące Fundacji Szkolnej w Warszawie
  • Technikum TEB Edukacja w Tychach

6 projektów z kategorii Zdrowie:

  • I Liceum Ogólnokształcące im. Kazimierza Brodzińskiego w Tarnowie
  • I Liceum Ogólnokształcące im. Bolesława Chrobrego w Kłodzku
  • IV Liceum Ogólnokształcące z oddziałami integracyjnymi im. dr Jadwigi Młodowskiej w Chełmie
  • Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Pruszkowie
  • VI Liceum Ogólnokształcące im. J. J. Śniadeckich w Bydgoszczy
  • Zespół Szkół nr 3 im. Hugona Kołłątaja w Szamotułach

7 projektów z kategorii Klimat:

  • Liceum Ogólnokształcące im. Janka z Czarnkowa w Czarnkowie
  • Liceum Ogólnokształcące nr V im gen. J. Jasińskiego we Wrocławiu
  • Uniwersyteckie Liceum Ogólnokształcące im. Pawła Adamowicza w Gdańsku
  • XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica w Warszawie
  • XVII Liceum Ogólnokształcące w Gdyni
  • Zespół Szkół w Krzepicach
  • Liceum Ogólnokształcące DobraTu im. Tosi Kozłowskiej w Warszawie

14 projektów z kategorii Integracja:

  • Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 2 w Gdyni
  • Technikum dla Niewidomych w Laskach
  • Technikum Mechatroniczne nr 1 w Warszawie
  • Technikum nr 8 im. Obrońców Poczty Polskiej w Gdańsku w Katowicach
  • Technikum nr 2 – Zespół Szkół Usługowych w Ostrowie Wielkopolskim
  • XIV Liceum Ogólnokształcące im. Zbigniewa Herberta w Lublinie
  • XXXI Liceum Ogólnokształcące im. Ludwika Zamenhofa w Łodzi
  • Zespół Szkół im. ks. dra Jana Zwierza w Ropczycach
  • Zespół Szkół nr 4 Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego w Wałczu
  • Zespół Szkół nr 6 im. Karola Brzostowskiego w Suwałkach
  • III Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Bohaterów Westerplatte w Gdańsku
  • Zespół Szkół Politechnicznych Głogowie
  • Zespół Szkół Ponadpodstawowych nr 1 w Krotoszynie
  • Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących im. Stefana Banacha w Jarosławiu

Podczas półfinałów zespoły będą miały okazję pogłębiać swoje projekty, korzystając z metodologii design thinking, co pozwoli uczniom na analizę pomysłów z różnych perspektyw. Ambasadorowie programu, doświadczeni trenerzy, wesprą uczestników, pomagając im przejść przez ten twórczy proces.

Program Solve for Tomorrow cieszy się wsparciem wielu instytucji, w tym Ministra Edukacji i Nauki, Ministra Cyfryzacji, NASK, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Centrum Nauki Kopernik oraz UNEP/GRID-Warszawa. Partnerem programu jest Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog.

Młodzi ludzie chcą zmieniać świat!

Program Solve for Tomorrow to także inkubator kreatywności i nieszablonowych rozwiązań. Zachęca do aktywizmu, uczy twórczej odwagi i współpracy zespołowej. Pomimo cech preinkubacyjnych, nie prowadzi jedynie na ścieżkę startupowej przygody, lecz przygotowuje do współpracy, dzielenia się odpowiedzialnością i rozwijania sztuki prezentacji.

Program został doceniony przez Komisję Europejską w ramach inicjatywy European Digital Skills Awards. Jest to nie tylko wyróżnienie, lecz także potwierdzenie, że Solve for Tomorrow inspiruje młodych ludzi do stawiania czoła wyzwaniom, wpływając na pozytywną zmianę społeczeństwa. Jury wyróżniło zarówno polską, jak i rumuńskę edycją programu, co pieczętuje globalny sukces inicjatywy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji