Utwór literacki jako wyraz tęsknoty za ojczyzną. Kolejne opracowanie pytania na podstawie „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza.

Barbara Wesoła
Barbara Wesoła
Na maturze możesz wylosować zestaw pytań jawnych dotyczący „Pana Tadeusza”
Na maturze możesz wylosować zestaw pytań jawnych dotyczący „Pana Tadeusza” Red. Polska Press
Opracowanie pytania jawnego na maturę: Utwór literacki jako wyraz tęsknoty za ojczyzną. Omów zagadnienie na podstawie „Pana Tadeusza” Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst. To kolejne jawne pytanie z epopei narodowej na maturę ustną z polskiego. Poniżej przedstawiamy przykładową odpowiedź oraz strukturę powinna mieć wypowiedź maturalna.

Spis treści

Schemat odpowiedzi do pytań jawnych na maturze

Przygotowując opracowanie pytania jawne, pamiętaj o strukturze, która ułatwi kolejność wypowiedzi i zachowanie wszystkich jej ważnych elementów:

  • wstęp,
  • teza,
  • rozwinięcie (omówienie zagadnienia),
  • podanie kontekstu,
  • zakończenie/podsumowanie.

Utwór literacki jako wyraz tęsknoty za ojczyzną. Omów zagadnienie na podstawie Pana Tadeusza Adama Mickiewicza. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst

WSTĘP

Emigracja z ojczyzny może być koniecznością, a nie marzeniem. Wówczas tęsknota za ojczyzną może być wyjątków silna, a przebywanie z dala od ojczyzny budzić bolesne uczucia.

TEZA

Emigracja opisywana w literaturze często była przymusowa i wiązała się z wielką tęsknotą za ojczyzną.

OMÓWIENIE ZAGADNIENIA

Adam Mickiewicz pisał epopeję narodową „Pana Tadeusza”, przebywając na emigracji, a której przebywał z przymusu podczas rosyjskiego zaboru. Sytuację swoją i innych Polaków w podobnej sytuacji ukazuje w Epilogu utworu, w którym mówi o smutku i poczuciu wyobcowania.

Nie czuje się mile widziany w Paryżu, gdzie mieszka, nie podoba mu się życie na zachodzie Europy. Porównuje do niego ojczystą Litwę i podkreśla, że zarówno natura, jak i ludzie byli tam bardziej życzliwi.

Tęskni za kultywowaną w Polsce tradycją, za wyznawanymi wartościami, takimi jak prawość, uczciwość czy lojalność. Emigracja kojarzy mu się ze smutkiem i poczuciem beznadziejności, zauważa, że przebywający na niej Polacy są skłóceni i sfrustrowani.

Odbiciem jego tęsknoty jest ukazane w utworze „Pan Tadeusz” zachowanie powracających na Litwę po latach emigracji żołnierzy z Legionów Dąbrowskiego. Są oni wzruszeni wyglądem Soplicowa, przygotowaną staropolską ucztą, litewskim ubiorem Zosi czy tradycyjnym polonezem prowadzonym przez Podkomorzego.

Poza krajem mogli o tym wszystkim jedynie marzyć, co napełniało ich smutkiem i tęsknotą. Podobne stanowisko wyraża też narrator dzieła w Inwokacji, mówiąc o pragnieniu choćby duchowego powrotu do utraconej ojczyzny. Emigracja wiąże się z poczuciem obcości, smutkiem i tęsknotą za krajem, do którego nie można powrócić.

KONTEKST LITERACKI

Podobnie przeżywa rozłąkę z ojczyzną Skawiński, bohater noweli Henryka Sienkiewicza „Latarnika”. Zmuszony do opuszczenia kraju, nie potrafił nigdzie znaleźć sobie miejsca lub osiąść w spokoju na dłużej. Po okresie zaciągania się do różnych bitew i walk prowadził proste i bardzo monotonne życie jako latarnik, ale tęsknota za ojczyzną zwyciężyła.

Zaczytany właśnie w „Panu Tadeuszu”, który przeniósł go wspomnieniami do kraju, tak bardzo utracił kontakt z rzeczywistością, że nie zapalił latarni, co doprowadziło do rozbicia statku. Za to odebrano mu posadę i musiał ruszyć w dalszą tułaczkę.

PODSUMOWANIE

Doświadczenie emigracji ze względu na polską historię jest dla rodaków bolesne, co przedstawia literatura, szczególnie w epoce romantyzmu. Zwykle opuszczenie ojczyzny było spowodowane trudną sytuacją polityczną lub ekonomiczną kraju. Polacy, którzy nie mogli wrócić do kraju, przeżywali wielką tęsknotę, poczucie zagubienia w obcym świecie i smutek. W utworach czytamy o tęsknocie za zwyczajami, za Polską naturą i gościnnością.

Inne konteksty pasujące do tematu:

  • Przedwiośnie - S. Żeromskiego
  • Sonety krymskie - A. Mickiewicza
  • Biografie romantyków - A. Mickiewicz, J. Słowacki, C.K. Norwid.

Matura ustna z języka polskiego. To warto wiedzieć w maju 2024

Ustny egzamin maturalny z języka polskiego w 2024 roku będzie wyglądał tak, jak w roku poprzednim. Składa się z dwóch zadań:

  • Jawnego pytania, które sprawdza znajomość treści i problematyki danej lektury, a także tworzenie wypowiedzi na jej temat z uwzględnieniem wybranego kontekstu;
  • Niejawnego pytanie, które oparte jest na tekście literackim, ikonicznym lub dotyczącym języka.

Egzamin trwa łącznie 30 minut i jest podzielony na kilka etapów:

  • przygotowanie zdającego do odpowiedzi (15 minut),
  • wypowiedź monologowa zdającego dotycząca wylosowanych przez niego zadań (10 minut),
  • rozmowa z egzaminatorami związana z wypowiedzią zdającego (5 minut).

Maksymalna liczba punktów, jaką można uzyskać na egzaminie ustnym z języka polskiego, wynosi 30. Próg zdawalności w przypadku tej matury to 30 proc.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Pierwszy trening polskich piłkarzy pod okiem 2500 kibiców

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaedukacji.pl Strefa Edukacji