Spis treści
Pokolenia są coraz krótsze
Zacznijmy od kwestii, którą obserwuje się w społeczeństwie już od pewnego czasu. Jeszcze 30 lat temu jedno pokolenie trwało około 20-25 lat, w momencie, kiedy osoby z danego pokolenia stawały się rodzicami, pojawiało się następne pokolenie. W tej chwili wygląda to zupełnie inaczej. Pokolenie Alfa to ludzie urodzeni po roku 2010, do pokolenia Zet zalicza się osoby urodzone w latach 1995-2012.
– Przeprowadziliśmy pogłębione wywiady z naszymi młodymi respondentami w wieku od 6 do 20 lat. To, co usłyszeliśmy, zestawiliśmy z trendami i badaniami dostępnymi na rynku. Wnioskiem, który nasuwa się jako pierwszy, jest postępujący proces kurczenia się pokoleń. Jednym z czynników, który może mieć na to wpływ i zaczyna decydować o tożsamości pokoleniowej, jest technologia. Możliwe, że wkrótce stanie się ona głównym kryterium definiującym ich wyodrębnianie, ponieważ stanowi ogromny katalizator zmian, w każdej dziedzinie życia – mówi Jakub Mazurkiewicz, COO w Euvic Digital, które opracowało raport „Młodosmartni, czyli alfabet młodych od Alfy do pokolenia Z”.
Jak wynika z badań, w tej chwili poczucie przynależności do danej grupy, do danego pokolenia, nie wiąże się z posiadaniem potomstwa, ale z momentem technologicznym, w jakim przyszło nam żyć. I chociaż osoby urodzone w latach 90. XX wieku dopiero zakładają swoje rodziny i mają kilku, kilkunastoletnie dzieci, to po drodze, pojawiło się już kilka nowych pokoleń.
Internet do kontaktu z innymi
Zwrócono uwagę na to, jak pokolenia Alfa i Zet używają technologii, internetu, co jest dla nich istotne i jakie czerpią z tego korzyści. Na podstawie rozmów z osobami od 6 do 20 lat wysnuto 10 ciekawych wniosków. W 78 proc. młodzi deklarują, że korzystają z internetu w czasie wolnym, aby kontaktować się ze znajomymi i rodziną. Dla 65 proc. głównym zadaniem jest słuchanie muzyki. Ponad połowa gra w gry online oraz ogląda seriale i filmy. Czego jeszcze dowiedziano się o najmłodszych pokoleniach?
Social media inaczej
Pokolenia Alfa oraz Zet mocno selekcjonują media i narzędzia ze względu na ich przeznaczenie. Na przykład, Instagram jest z założenia portalem społecznościowym przeznaczonym do dzielenia się swoimi fotografiami. Natomiast dla pokolenia Alfa i Zet jest to miejsce do konwersacji. TikTok natomiast to narzędzie używane głównie przez najmłodsze pokolenia, które czują się na nim jak ryba w wodzie. Algorytm, który pokazuje im dokładnie to, co jest zgodne z ich zainteresowaniami, sprawia, że młodzi ludzie tracą poczucie czasu i spędzają na TikToku o wiele więcej czasu niż by chcieli. Co jest przez nich zauważane i próbują to kontrolować. Nie jest więc tak, że młodzi ludzie bezrefleksyjnie korzystają z aplikacji.
Tylko Google
Młodzi dziś nie znają adresów stron internetowych. Nie zapisują w przeglądarce ulubionych portali, nie śledzą wpisów na żadnych stronach. Jeżeli chcą się czegoś dowiedzieć, po prostu wpisują konkretną frazę w wyszukiwarkę Google. To, co pojawi się w wyszukiwaniach i spełni ich oczekiwania, jest wystarczające. Pokolenie Zet korzysta jeszcze czasem z Wikipedii.
Sterowanie głosem
Choć starsze pokolenia wciąż uznają to za dość zabawne, dzieci do 9 lat bardzo często kontrolują smatfton głosem. Zwykle wynika to po prostu z faktu, że nie potrafią jeszcze pisać ani czytać, natomiast wydawanie poleceń głosem jest wśród tego pokolenia bardzo popularne.
Komputer do zadań specjalnych
Smartfon jest tak naprawdę jedynym i podstawowym narzędziem do korzystania z sieci przez pokolenia Alfa i Zet. Jeżeli chcą zrobić zakupy on-line, opłacić jakiś rachunek, czy cokolwiek sprawdzić, używają telefonu komórkowego. Jest to dla nich wygodne i intuicyjne, nie zajmuje wiele czasu. Starsze pokolenia zwykle uruchamiają w tym celu komputer. Komputer natomiast służy do gier, ewentualnie zastępuje telewizor.
Mail to przeżytek
Najmłodsze pokolenia nie mają potrzeby korzystania z poczty e-mail. Skrzynkę pocztową zakładają wyłącznie po to, by móc zarejestrować się na różnych portalach, które posiadania adresu e-mail wymagają.
Wideo? Skupia uwagę na krótko
Według danych narzędzia Animoto, służącego do tworzenia wideo ze zdjęć i podkładu muzycznego, materiały o długości średnio 26 sekund, generują najwyższe zaangażowanie. Młodosmartni potwierdzają, że od krótkich form nie ma odwrotu. Przedstawiciele pokolenia Zet w pełni koncentrują się na oglądanych treściach średnio przez 8 sekund – to o 4 sekundy krócej niż Millenialsi.
Reklama? Tak, ale inna niż powszechnie znana
Na pytanie, co jest ważniejsze w reklamie – forma, czy treść, niezależnie od wieku przeważającą odpowiedzią była forma. Jeżeli przekaz ma trafić do młodych, musi zaskakiwać, wpisywać się w trendy, przełamywać stereotypy. Najbardziej interesująca forma reklamy? To specjalne akcje z udziałem influencerów. Zbyt częsta i nachalna reklama nie będzie skuteczna.
Młodzi-niecierpliwi
Stale słyszymy narzekania na co nowsze pokolenia, żartobliwe kiedyś to było, teraz to nie ma. Trzeba się jednak przyzwyczaić do tego, że świat młodych ludzi wygląda zupełnie inaczej.
– Kiedyś dzieci spotykały się przy przysłowiowym trzepaku, dziś jego rolę pełnią gry. Tam teraz tworzą się społeczności, grupy wsparcia, nawiązywane są przyjaźnie, ale też dochodzi do konfliktów. Gry online, w których tworzy się profile i awatary stają się uniwersami skupiającymi ludzi o podobnych pasjach i zainteresowaniach – podkreśla Krzysztof Małecki, CEO Euvic Digital.
Te zmiany trzeba zaakceptować i pogodzić się z nimi. Dzieci wychowują się w innym świecie i trzeba im stworzyć optymalne warunki do rozwoju, pokazywać różne formy rozrywki i spędzania wolnego czasu, ale nie poprzez krytykowanie i ośmieszanie.
Młodosmartnym brakuje cierpliwości i skupienia. Chcą działać szybciej, nie lubią czekać, jeżeli coś jest zbyt wolne, nie jest interesujące. To trzeba wziąć pod uwagę w tym niepokojąco szybko zmieniającym się świecie.
Źródło:
Euvic Digital
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?